تبیان، دستیار زندگی
یکى دیگر از اقدامات مرحوم وزیرى که مى‏توان آن را در راستاى توصیه حضرت امام به وى دانست تأسیس انجمن وعاظ یزد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیرى بى وزارت(3)

وزیرى بى وزارت(3)
یکى دیگر از اقدامات مرحوم وزیرى که مى‏توان آن را در راستاى توصیه حضرت امام به وى دانست تأسیس انجمن وعاظ یزد است.

4. تأسیس انجمن وعاظ یزد

یکى دیگر از اقدامات مرحوم وزیرى که مى‏توان آن را در راستاى توصیه حضرت امام به وى دانست تأسیس انجمن وعاظ یزد است. پس از خروج رضاشاه از کشور و اشغال کشور توسط متفقین. هجمه بسیار شدیدى علیه دین و مذهب به راه افتاده بوده به طورى که حضرت امام در جواب سۆال مرحوم حاج سید احمد خمینى از ایشان که مى‏پرسد چرا در کتاب کشف اسرار اینقدر عصبانى هستید. مى‏فرمایند:

آن موقع تو نبودى که چه توهین هایى به اسلام مى‏شد. (پا به پاى آفتاب ج 1، ص 70)

و در یادداشت خود در دفتر مرحوم وزیرى نیز به گوشه‏اى از این توهین‏ها اشاره مى‏کنند. مرحوم وزیرى براى مقابله با این هجوم همه جانبه اقدام به متشکل نمودن وعاظ یزد نموده و هر هفته آنان را دور هم جمع می‌کند تا براى رفع اشکالات و برنامه ریزى جهت تبلیغات بهتر، هماهنگى کنند. همچنین در این انجمن براى رسیدگى به وضع تبلیغ در شهرستان‏ها و روستاها نیز برنامه ریزى می‌شد. و سعى مى‏کنند امر تبلیغ دین را ساماندهى کنند حتى مرحوم وزیرى خدمت حضرت آیت الله بروجردى رسیده، و پیشنهاد ساماندهى به وضع تبلیغ در خارج از کشور مى‏دهد. و نظر موافق ایشان را براى اعزام مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محقق لاهیجى به آلمان و تأسیس مرکز بزرگ اسلامى هامبورگ جلب مى‏نماید. به طوری که مى‏توان گفت تأسیس این مرکز و حضور بزرگانى نظیر شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینى بهشتى و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمى و... در آن مرکز در قلب اروپا از باقیات الصالحات مرحوم وزیرى یزدى است.

مرحوم وزیرى با همکارى افراد این انجمن اقدام به پایه گذارى مراسم سیزدهم محرم در مسجد ملا اسماعیل یزد مى‏کند. این مراسم که در نوع خود بدیع بوده و منحصر به استان یزد مى‏باشد. مراسمى است که براى سومین روز دفن سید الشهداء در نظر گرفته شده و کلیه هیئات عزادارى از سراسر استان در این روز در این مجلس حضور یافته و همبستگى خوبى بین همه عزاداران به وجود مى‏آورد. و ویژگى جالب این مراسم آن است که در این مجلس روحانیون و وعاظ یزد میزبان مردم عزادار بوده و پذیرایى با قهوه و چایى توسط روحانیون با لباس روحانیت انجام مى‏شود که در نوع خود جالب است و باعث تحبیب قلوب و ترفیع جایگاه روحانیون در بین مردم مى‏شود. مرحوم وزیرى با این اقدام خود توانست این مسجد عظیم را نیز در یزد در کنار احیاى مسجد جامع از غربت بیرون بیاورد به طورى که بعد از پیروزى انقلاب نماز جمعه شهر یزد در  مسجد ملا اسماعیل برگزار مى‏گردد. از دیگر اقدامات این انجمن دعوت از مرحوم آیت الله شهید صدوقى به یزد بود که مرحوم وزیرى در استقبال از مرحوم شهید صدوقى در سال 1332 هـ . ش سنگ تمام گذاشت و همه روحانیون و مردم یزد را بسیج نموده در استقبال از ایشان به خارج از شهر بیایند حجت الاسلام والمسلمین سید احمد دعایى. مى‏گوید.

مردم یزد غیر از اهل علم کمتر حضرت آقاى صدوقى را مى‏شناختند وقتى مرحوم صدوقى با آن استقبال بى سابقه وارد یزد شدند.از اوّل ورود به یزد تا منزلى که نزول اجلال کردند ده‏ها مرتبه مرحوم وزیرى در اجتماع مردم آیت الله صدوقى را معرفى و از مقام مقدس روحانیت تجلیل به عمل آردند. (سیماى فضلیت، ص 24)

از دیگر اقدامات این انجمن دعوت و حمایت از مرحوم آیت الله دکتر مهدى حایرى یزدى فرزند حاج شیخ عبدالکریم حایرى یزدى براى شرکت در انتخابات دوره هفدهم مجلس شوراى ملى بود. که مرحوم وزیرى با همکارى دیگر روحانیون به توصیه مراجع تقلید فعالیت شدیدى براى انتخاب شدن ایشان انجام دادند.

مرحوم وزیرى جدا از اینکه خود مبلغى کم نظیر بود و در فن خطابه و حسن سلیقه منبر نمونه بود. سعى مى‏کرد هر روحانى تازه واردى به شهر را تحویل بگیرد و از او تمجید کند و به مردم معرفى نماید تا منبر او رونق بگیرد و در کارش موفق باشد.

از دیگر اقدامات مرحوم وزیرى با همکارى انجمن وعاظ یزد تکریم و بزرگداشت از علما و بزرگان شهر بود. وی هنگامى که مطلع شد آیت الله حاج میرزا سید على مدرسى لب خندقى که از علماى بزرگ و زهاد به نام زمان بود مرحوم شده است با آن که آن روز برف سنگینى باریده و هوا بسیار سرد بود. و مصادف با روز عاشورا بود بلافاصله خودش در حالى که روى منبر بود مجلس را تعطیل نموده و مردم را براى تشییع جنازه دعوت مى‏کند و به همه مجالس عزادارى دیگر نیز پیغام مى‏دهد مجالس را تعطیل و عموم مردم را در آن هواى سرد و شرایط نامساعد در مراسم تشییع حاضر مى‏کند. مرحوم وزیرى در این مراسم ضمن برشمردن مقامات عالیه علمى و دینى و اخلاقى و این مرد بزرگ تشییع جنازه باشکوهى که کمتر سابقه داشت برگزار مى‏نماید همچنین در زمانى که خبر درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانى در روستاى ییلاقى طرزجان (در 60 کیلومترى یزد) را به اطلاع او مى‏رساند وزیرى با هماهنگى وعا1 مردم را براى تجلیل از ایشان دعوت نموده به طورى که شهر یزد تعطیل مى‏شود و جنازه آن مرحوم را مردم بر روى دست از طرز جان تا یزد تشییع نموده و استقبال بى نظیرى در طول مسیر و بیرون از دروازه شهر از جنازه آن مرحوم به عمل می‌آید و مراسم باشکوهى بدین مناسبت برگزار کردند.


تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان