تبیان، دستیار زندگی
ملاقات و گفتگوی اعتكاف كننده با اعضای خانواده اش، همسر، خواهر، مادر در طول اعتكاف چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم اعتکاف كسی که روزه برایش ضرر دارد؟

اعتکاف


اعتکاف، موجب نیل به قرب الهی است؛ یعنی همان فلاح و رستگاری که انسان به وسیله عبادت آن را می جوید.


آثار اعتکاف:

اعتکاف مانند سایر عبادات، دارای آثاری است که می توان آن را مورد مطالعه، قرار داد.

آمرزش گناهان:

توبه در حال اعتکاف موجب جلب رضا و غفران الهی و ورود در صف نیکان است؛ زیرا "قُل یا عِبادِی الذّینَ اسرِفُوا عَلی اَنفُسَهِم لا تَقنَطوا مِن رَحمَةَ اللهَ اِنّ اللهَ یغفُرُ الذُنّوبَ جَمیعاً اِنّهُ هُوَ الغَفوُر الرّحیم"؛ بگو ای بندگان من ، ای کسانی که بر نفسهای خویش اسراف نمودید مأیوس از رحمت خدا نشوید. به راستی که خداوند همه گناهان را می بخشاید و به راستی که او غفور و رحیم است (زمر:53) و "وَ مَن اعتَکِف ایماناً وَ احتِساباً غَفَرَ لَهُ ما تَقّدَمَ مِن ذَنبِهِ؛ اعتکاف از روی ایمان و یقین، باعث مغفرت او می شود".

نزدیکی به خدا:

اعتکاف، موجب نیل به قرب الهی است؛ یعنی همان فلاح و رستگاری که انسان به وسیله عبادت آن را می جوید. در حدیث معراج، خداوند از پیامبر خود سۆال می کند: "ای احمد آیا می دانی در چه هنگام بنده به قرب من نایل می شود" و بعد در جوابش می گوید: "زمانی که گرسنه یا در حال سجده باشد". در جایی دیگر در همین حدیث شریف می پرسد: "آیا از آثار گرسنگی و سکوت و خلوت مطلع هستی؟" سپس جواب می دهد که، "یکی از آثار آن، تقرب بنده به سوی من (خدا) است."گرسنگی، سجده ، سکوت از غیر کلام خدا و خلوت، همگی در اعتکاف جمع هستند و با این اعمال به خدای سبحان تقرب می جویند.

جلب محبت خدا:

یکی از آثار برجسته اعتکاف، حب خداوند تبارک تعالی است "وَ الذّینَ امَنُوا اَشَّدُ حُبّاً لِلّه؛ (بقره :165) آنان که ایمان آورده اند شدیداً دوست دار خدا هستند."

تحصیل بهشت الهی:

از جمله آثار عبادت، رسیدن به بهشت و بهره مندی از نعمتهای آن است. "وَ الذّینَ هُم عَلی صَلواتِهِم یحافظون اوُلئِکَ هُم الوارِثونَ الذّینَ یرِثُونَ الفِردوُسَ هُم فیها خالِدوُن؛ آنان که از نمازهایشان محافظت می کنند آنان وارثان اند آنانی که بهشت را به ارث می برند و در آن جاودانند (مۆمنون : 9-11)."بی شک اگر معتکف، بتواند در ایام اعتکاف، آن طور که باید و شاید رفتار نماید و رضایت حق تعالی را جلب کند؛ به درجاتی که برای مۆمنان، در نظر گرفته شده، خواهد رسید. خداوند در قرآن می فرماید: "وَ وَعَدَ اللهَ المُۆمِنینَ وَ المُۆمِناتِ جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الاَنهارَ خالدینَ فیها وَ مَساکِنَ طَیبّة فی جَناتٍ عَدنٍ وَ رِضوانٍ مِن اللهِ اکبرُ ذلِکَ هُو الفَوزُ العَظیمُ؛

بعد از این مقدمه به طرح چند پرسش و پاسخ در مورد اعتکاف که حضرت آیة الله سیستانی (دام ظله) پاسخگوی آنها بوده اند می پردازیم:

سۆال: اگر روزه برای كسی ضرر داشته باشد اعتكاف او چه حكمی دارد؟

جواب: نمی تواند معتكف شود.

سۆال: اگر زنی روز آخر اعتكاف دچار عذر شرعی شود آیا اعتكاف در سال بعد بر او واجب است؟

جواب: واجب نیست.

سۆال: ملاقات و گفتگوی اعتكاف كننده با اعضای خانواده اش، همسر، خواهر، مادر در طول اعتكاف چه حكمی دارد؟

جواب: اشكال ندارد.

سۆال: در ایام اعتكاف در مسجد دانشگاه، رفتن به كلاس و شركت در درس جایز است؟

جواب: موجب بطلان اعتكاف است.

سۆال: گفتگو با تلفن همراه در مسجد در ایام اعتكاف جایز است؟

جواب: مانعى ندارد.

سۆال: آیا می توان در ایام البیض نیت به روزه قضاء عن ماء فی الذمه گرفت؟

جواب: اشکال ندارد.

سۆال: آیا میتوان برای غسل ام داوود از محل اعتکاف خارج شد؟ بر فرض خروج باعث بطلان اعتکاف میشود؟ و چه احکامی از قبیل قضا و کفاره بر مکلف واجب میشود؟

جواب: جایز نیست خارج شود زیرا استحباب آن ثابت نیست و اگر خارج شد کفاره ندارد ولی اگر نذر کرده باشد باید دوباره انجام دهد و اگر نذر معین بوده یا در روز سوم بوده احتیاطا باید قضا کند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سیستانی(دام ظله)

سایت آموزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.