تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با دانش آموزانی است که در باره نقش میدان مغناطیسی بر کنترل رشد و اندازه باکتری استافیلوکوکوس را تحقیق کرده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی رشد باکتری استافیلوکوکوس در میدان مغناطیسی

تبیان: با سلام. بسیار خوش آمدید به هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان. لطفا خودتان را معرفی کنید:

به نام خدا من فاطمه رواسی مقدم هستم به همراه دوستم سحر مقیسه از مدرسه فرزانگان 4.

بررسی رشد باکتری استافیلوکوکوس در میدان مغناطیسی

تبیان: پروژه شما در چه رابطه ای بوده است؟

تحقیق ما در رابطه با باکتری استافیلوکوکوس است. استافیلوکوک اورئوس، کوکسی گرم مثبت و بی‌هوازی اختیاری است که به شکل خوشه در زیر میکروسکوپ دیده می‌شود. کلنی باکتری، به شکل زرد طلایی است.

استافیلوکوک اورئوس، آنزیم کواگولاز را تولید می‌کند. این آنزیم خون را لخته می کند.

همچنین باکتری باعث بیماری های پوستی فراوان می شود.

این باکتری در شرایط خاص چون استرس، بیماری های ویروسی، آسیب های بافتی و هر عاملی که سبب ضعف در سیستم ایمنی گردد، می تواند بیماری های مختلفی چون عفونت های پوستی، مسمومیت های غذایی، شوك های مخاطره آمیز و اختلالات ناشی از خود ایمنی را به وجود آورد.

تبیان: درباره روش تحقیقتان توضیح دهید:

اگر میدان مغناطیسی بتواند روی رشد باکتری ها تاثیر بگذارد، آنگاه می توانیم رشد و تکثیر این باکتری را در بدن کنترل کرده و از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد.

ابتدا این باکتری را کشت دادیم. روش کشت هم به  صورت کشت چهار قسمتی، دو قسمتی و کشت کمری می باشد.

باکتری را در مقیاس 2 سانت در دو  ظرف مختلف کشت دادیم، سپس یکی را در میدان مغناطیسی موجود بین دو تیغه ی سیم حامل جریان قرار دادیم. پس از 48 ساعت مشاهده شد که باکتری های موجود در میدان بسیار منظم تر و مستقیم تر از باکتری های آزاد رشد کرده اند.

در کشت نقطه ای، کولونی ها بعد از قرارگیری در میدان بسیار ریز تر بودند و در کشت خطی، کولونی ها بسیار منظم تر بودند در حالی که نمونه های موجود بسیار درشت تر بودند. میدان الکترو مغناطیسی انتخابی، سیم لوله ای است که به شکل فنر ( البته بدون نیروی کشسان فنر ) است که به منبع تغذیه متصل شده است با این کار میدان الکترو مغناطیسی را درون سیم لوله ایجاد می کنیم.

در تحقیق حاضر ابتدا اثر چهار آنتی بیوتیك جنتامایسین، تتراسیكلین، اریترومایسین و وانكومایسین با استفاده از روش نفوذ دیسك آگار بر باكتری استافیلوكوكوس آرئوس بررسی شد. آنتی بیوتیك های جنتامایسین، تتراسیكلین و اریترومایسین روی سنتز پروتئین و آنتی بیوتیك وانكومایسین روی سنتز دیواره سلولی باكتری ها اثر بازدارنده دارد. در این تحقیق باكتری مورد مطالعه نسبت به جنتامایسین، تتراسیكلین و اریترومایسین مقاوم و نسبت به وانكومایسین حساس بود.

سپس اثر توام میدان های مغناطیسی با شدت 12G و 21G در زمان های مختلف، همراه با اثر این آنتی بیوتیك ها بر رشد باكتری یاد شده مطالعه گردید. این میدان ها روی الگوی حساسیت تتراسایكلین، اریترومایسین و وانكومایسین اثر محسوسی نداشت ولی الگوی حساسیت به جنتامایسین را تغییر داد.

نتیجه بررسی تغییر حساسیت باكتری استافیلوكوكوس آرئوس نسبت به آنتی بیوتیك های مطالعه شده پس از قرار گرفتن در معرض میدان های مغناطیسی در زمان های گوناگون مۆید آن است كه میدان های مغناطیسی قادرند، الگوی حساسیت این باكتری در برابر برخی از آنتیبیوتیك ها را تغییر دهند. احتمالا استفاده تۆام از برخی آنتی بیوتیك ها و میدان های مغناطیسی می تواند در بهبود سریع تر زخم ها اثر مۆثری داشته باشد.

میدان های مغناطیسی قادرند الگوی حساسیت این باكتری در برابر برخی آنتی بیوتیك ها را تغییر دهند. احتمالا استفاده تۆام از برخی آنتی بیوتیك ها و

میدان های مغناطیسی می تواند در بهبودی سریع تر زخم ها اثر مۆثر داشته باشد.

تبیان: آیا انجام تحقیقات غیر درسی اثر منفی روی دروس مدرسه شما نگذاشته است؟

درست است که ما بعضی زنگ های درسی را اجازه گرفته و در کلاس شرکت نمی کردیم تا به این تحقیق برسیم ولی در کل لطمه ای بر درس ما نگذاشته است.

در ضمن در برنامه مدرسه ما زنگ مخصوص تحقیق به نام زنگ پژوهش هست در این دو جلسه یک ساعت و نیم ما فقط به این مقوله می پردازیم.

تبیان: چه کسی نقش زیادی بر این موفقیت شما داشته است؟

اگر بخواهیم حقیقت مطلب را بگوییم متاسفانه حمایت زیادی از کارهای تحقیقاتی نمی شود. خانواده ها که پژوهش محور نیستند و تمام نتیجه را در نمره درسی و رتبه کنکور می دانند در حالی که پژوهش عملی کردن همین درس هایی است که در مدرسه می خوانیم.

ولی از طرف مدرسه همین که ساعتی را برای این کار در نظر می گیرند بسیار خوب است.

تبیان: با سایت تبیان آشنا هستید؟

بله، ابتدای آشنایی ما با این سایت، برای شرکت در این جشنواره  بوده است.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری چنین جشنواره هایی چیست؟

هر چه که در راستای هموار کردن راه تحقیقات باشد همیشه خوب و برای آینده خودمان و کشورمان بسیار مهم است. این گونه جشنواره ها نیز که در همین راستا برگزار می شوند قدم بزرگ و مهمی در این راه هستند که با زحمت زیاد هم از طرف برگزار کنندگان این جشنواره ها و هم از طرف شرکت کننده ها همراه است.

تبیان: به عنوان کسی که در جشنواره تبیان شرکت کرده اید، چه سخنی راجع به این جشنواره دارید؟

این جشنواره ها و تبیان ها باید بیشتر شوند. اما نکته جالب و مثبت این جشنواره حضور مدارس از سراسر ایران  در این جاست. تجربه بسیار خوبی برای همه دانش آموزان است. ضعف و قوت مدارس هم  کاملا مشخص شده است.

تبیان:
از حضور پر محبتتان در این گفتگو بسیار سپاسگزارم و آرزوی بهترین ها را برای شما عزیزان دارم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان. تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان