تبیان، دستیار زندگی
صدای آب و بارش باران یکی از زیباترین صداهای طبیعی است که همه کس آن را تجربه کرده و از آن لذت برده است. برای لذت بردن از صدای باران حتما نیازی به بارش باران نیست. شما می توانید با ساخت وسیله ای صدای باران را در آن ایجاد کرده و از آن لذت ببرید. دستگاه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه صدای بارش باران را در مقوا ایجاد کنیم؟

صدای آب و بارش باران یکی از زیباترین صداهای طبیعی است که همه کس آن را تجربه کرده و از آن لذت برده‌ است. برای لذت بردن از صدای باران حتما نیازی به بارش باران نیست.  شما می‌توانید با ساخت وسیله‌ای صدای باران را در آن ایجاد کرده و از آن لذت ببرید. دستگاه تولید صدای باران یکی از ابزارهای موسیقی مهم در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. این وسیله در آمریکای جنوبی معمولا از چوب گیاه کاکتوس ساخته می‌شود.

برای ساخت این وسیله با گیاه کاکتوس بدین صورت عمل می‌کنند که خارهای کاکتوس را درون کاکتوس فرو می‌کنند و آن را برای مدت کوتاهی در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا کمی خشک شود، سپس داخل آن را با سنگریزه‌های کوچک پر کرده و نهایتا با چوب سر آزاد آن را پوشش می‌دهند. با تکان دادن آن صدای باران ایجاد می‌شود. در این جا با ابزار بسیار ساده و در دسترس روش ساخت وسیله‌ای برای ایجاد صدای باران ارائه شده است.

مواد لازم:

  • 2 عدد مقوا محکم،
  • حدود 60 عدد میخ 5/2 سانتیمتری،
  • چسب کاغذی،
  • کاغذ
  • پرگار،
  • قیچی و
  • دانه برنج یا هر دانه گیاه کوچک دیگری که پخته نشده باشد به میزان لازم.

ابتدا مقواها را به هم بچسبانید تا مقوای شما محکم شود. سپس مقوای نهایی را به شکل استوانه‌ای در آورید. سپس با خودکار به فاصله 4 سانتیمتر مانند شکل زیر نقاطی را روی هر دو طرف استوانه علامت گذاری کنید. تعداد نقاط حدودا 30 نقطه باشد.

چگونه صدای بارش باران را در مقوا ایجاد کنیم؟

شکل 1: نحوه علامت گذاری بر استوانه‌ها.

حال میخ‌ها را مانند شکل زیر در نقطه‌های علامت گذاری شده فرو کنید. هنگام انجام این مرحله دقت داشته باشید که میخ‌ها را نباید به حدی در نقاط فرو کنید تا سرش از طرف دیگر مقوا بیرون آید.

چگونه صدای بارش باران را در مقوا ایجاد کنیم؟

شکل ٢: نحوه قرار دادن میخ‌ها در نقاط.

حال با چسب جاهایی که میخ جایگذاری شده است را با چسب کاغذی بپوشانید. حال روی کاغذ با پرگار 2 دایره به قطری بیشتر از قطر استوانه‌های مقوایی رسم کرده و با قیچی برش بزنید. یکی از دایره‌های کاغذی را در یکی از دهانه‌های استوانه قرار داده و روی آن را چسب کاغذی بزنید.

چگونه صدای بارش باران را در مقوا ایجاد کنیم؟

شکل 3: نحوه چسب زدن بر دهانه و جای میخ‌ها.

حال مشتی از دانه برنج برداشته و درون مقوای استوانه‌ای شکل بریزید و کاغذ دایره‌ای شکل را در دهانه باز استوانه قرار داده و با چسب خوب پوشش دهید. اکنون وسیله شما آماده شده است و شما با تکان دادن استوانه می‌توانید صدای بارش باران را در آن ایجاد کرده و از آن لذت ببرید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی