تبیان، دستیار زندگی
DNA اسید دزوکسی ریبونوکلئیک نوعی اسید نوکلئیک است. ساختار شیمیایی DNA کرموزوم را می سازد. کرموزوم ها حاوی دستورات ژنتیکی موجودات زنده هستند. در واقع DNA در سلول های هر موجود زنده ای هستند اما DNA هر موجود زنده نوع خاص و مربوط به آن موجود ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه DNA میوه را از آن جدا کنیم؟- قسمت1

DNA اسید دزوکسی ریبونوکلئیک نوعی اسید نوکلئیک است. ساختار شیمیایی DNA کرموزوم را می‌سازد. کرموزوم‌ها حاوی دستورات ژنتیکی موجودات زنده هستند.

در واقع DNA در سلول‌های هر موجود زنده‌ای هستند اما DNA هر موجود زنده نوع خاص و مربوط به آن موجود است. DNA حاوی تمام عواملی است که هر موجود زنده‌ای از والدین خود به ارث برده است. قسمت‌هایی در DNA وجود دارد که اطلاعات ژنتیکی را حمل می‌کنند و به آن‌ها ژن می‌گویند و سایر بخش‌ها در زنجیره DNA نیز اهداف ساختمانی دارند و یا نقش تنظیم کننده اطلاعات ژنتیکی را دارند. همانطور که سلول‌های انسان‌ها‌ و حیوانات دارای DNA است. در سلول‌های گیاهی نیز DNA وجو دارد. در اینجا روشی برای جداسازی DNA موجود در سلول‌های گیاهی ارائه می‌دهیم.

چگونه dna میوه را از آن جدا کنیم؟- قسمت1

شکل 1: تصویر DNA.

جداسازی DNA میوه‌ها در پی انجام چند مرحله حاصل می‌شود و برای انجام هر مرحله به ابزاری نیاز داریم. در این جا مراحل به صورت جداگانه برای درک بهتر مراحل کار توضیح داده شده است.

چگونه dna میوه را از آن جدا کنیم؟- قسمت1

شکل 2: تصویر DNA جدا شده موز در لوله آزمایش.

مرحله اول

مواد لازم برای انجام مرحله اول:

  • یک عدد قابلمه،
  • دماسنج،
  • یک عدد کاسه بزرگ پلاستیکی،
  • دو قالب یخ، 50 سی سی ایزوپروپیل 70-90 % و یا اتانول 70- 90%.
چگونه dna میوه را از آن جدا کنیم؟- قسمت1

شکل 3: مواد لازم مرحله اول.

اتانول یا ایزوپوپیل را به مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید و در این مدت مراحل بعدی آزمایش را انجام دهید. 15 دقیقه قبل از انجام آزمایش نهایی، در قابلمه آب بریزد و گرم کنید تا دمای آب به   60o Cبرسد.

مرحله دوم- آماده سازی محلول جداسازی

همان طور که می‌دانید DNA درون هسته‌ی سلول‌های میوه هستند. برای جداسازی DNA ابتدا باید سلول‌های هسته را به اصطلاح بشکنیم. در این مرحله مبنای کار، شکستن سلول‌های اطراف هسته است.

مواد لازم:

  • 100 سی سی آب دوبار تقطیر،
  • ترازو با دقت اندازه گیری کمتر از یک گرم (در صورت امکان)،
  • 3 گرم نمک (نصف قاشق چایخوری)،
  • 10 سی سی محلول پاک کننده،
  • سرنگ بدون سوزن 10 سی سی،
  • بشر یا لیوان 100 سی سی و
  • یک میله فلزی.
چگونه dna میوه را از آن جدا کنیم؟- قسمت1

شکل 4: نحوه انجام مرحله دوم.

3 گرم نمک و 80 سی سی آب دو بار تقطیر را در بشر یا لیوان ریخته و خوب هم بزنید تا نمک کاملاً حل شود. 10 سی سی محلول پاک کننده را با سرنگ به آن اضافه کنید، سپس تمام 100 سی سی آب دو بار تقطیر را به آن بیافزایید. افزودن آب و محلول پاک کننده را به آرامی انجام دهید تا یک محلول یکنواختی داشته باشید. حال محلول جداسازی آماده شده است.

................قسمت دوم.....

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی