تبیان، دستیار زندگی
کوی دانشگاه معبری شده تا رسانه های بیگانه سعی در تخریب کی از کاندیداهای ریاست جمهوری داشته و علاوه بر این میان مسئولین نیز با اختلاف افکنی فضا تنش افرین کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قالیباف،کوی دانشگاه و بازی بی بی سی!


کوی دانشگاه معبری شده تا رسانه های بیگانه سعی در تخریب کی از کاندیداهای ریاست جمهوری داشته و علاوه بر این میان مسئولین نیز با اختلاف افکنی فضا تنش افرین کنند.

قالیباف

دوشنبه 16 اردیبهشت، قالیباف در دانشگاه صنعتی شریف به دانشجویان گفته بود: «... اما سال 82 و در جریان اتفاقاتی که به مناسبت سالگرد 18 تیر افتاد من فرمانده نیروی انتظامی بودم و باید بگویم در دولت اصلاحات رفتار بسیار بدتری با دانشجویان می‌شد. به طوری که در واقعه کوی دانشگاه در همین دولت اصلاحات و شورای امنیت ملی به نیروی انتظامی که من فرماندهی آن را برعهده داشتم، دستور برخورد، ورود به دانشگاه و خوابگاه‌ها و تیراندازی را به من دادند».

وی در ادامه می گوید:« علیرغم تاکیدی که بر این مجوز به من داده بودند، اما من به شخصه این دستور را نپذیرفتم و به صورت حضوری با سردار طلایی به کوی دانشگاه رفتم و رو در رو با دانشجویان معترض به گفتگو پرداختم. این در حالیست که دانشجویان وقتی رئیس دانشگاه با سردار طلایی گفتگو می‌کرد، معترض بودند. با این حال پای حمله‌ای که به دانشگاه طرشت شد ایستادم، اما گله‌مندی خود از دانشجویان را در مسجد کوی مستقیما با خود دانشجویان مطرح کردم و پذیرفتند».

اما همین روایت از حوادث سال 82 کوی دانشگاه، در فایل صوتی که رسانه ها آن را پخش کرده اند، به گونه ای کاملا متفاوت و بیان می شود. در این فایل صوتی، آقای قالیباف در دیداری که با گروهی از جوانان و اعضای بسیج داشته، به شرح حوادث سال 82 در کوی دانشگاه می پردازد و می گوید: «در سال 82 بعد از به آتش کشیده شدن کوی دانشگاه و حادثه طرشت، من در جلسه شورای امنیت کشور محکم دعوا کردم و حرف های بسیار تندی زدم و شان جلسه را رعایت نکردم و گفتم که امشب هرکس بخواهد بیاید تو کوی و بخواهد این کارها را انجام بدهد، من به عنوان فرمانده ناجا، له شون می کنم و جمعشان می کنم... من در آن جلسه با برخوردی که انجام دادم مجوز حضور نظامی و تیراندازی برای ناجا را در کوی دانشگاه از شورای امنیت کشور گرفتم».

پرویز اسماعیلی در واکنش به برنامه شبکه بی بی سی در تخریب قالیباف، گفت: پروژه تخریب قالیباف از مدتی قبل با پخش برنامه ای از صدای آمریکا آغاز شده بود و با توجه به روشن شدن تقریبی صحنه انتخابات، فاز جدید این عملیات روانی و تخریبی از سوی شبکه بی بی سی دنبال شد و این قابل پیش بینی بود

در داستان اول(دانشگاه شریف) با اینکه به قالیباف مجوز برخورد با دانشجویان داده شده است، ولی وی به آن عمل نمی کند و با دانشجویان گفتگو می کند. اما در روایت دیگری از همان حادثه، قالیباف به زور و با پرخاشگری مجوز برخورد با دانشجویان را از شورای امنیت کشور می گیرد و این بار به جای گفتگو، دانشجویان را له کرده و جمعشان می کند.  موردی که البته در جای خود جای سوال دارد اما بیش از انکه این تناقض گویی مورد مناقشه باشد این بازی رسانه های خارجی است که به دنبال اختلاف افکنی هستند.

اولین واکنش و اظهار نظر نسبت به این مسئله، توسط سخنگوی انتخاباتی وی صورت گرفت. خبرگزاری مهر دراینباره می نویسد: پرویز اسماعیلی در واکنش به برنامه شبکه بی بی سی در تخریب قالیباف، گفت: پروژه تخریب قالیباف از مدتی قبل با پخش برنامه ای از صدای آمریکا آغاز شده بود و با توجه به روشن شدن تقریبی صحنه انتخابات، فاز جدید این عملیات روانی و تخریبی از سوی شبکه بی بی سی دنبال شد و این قابل پیش بینی بود.

قالیباف

وی ادامه داد: اتفاقا حتی آنچه پخش شده، اوج تدبیر و سیاستمداری هوشمندانه برای حفظ آرامش و امنیت محیط های دانشگاهی و دانشجویان در برابر بازی های اهل سیاست را نشان می دهد. ضمن اینکه بعد از حضور ایشان در فرماندهی نیروی انتظامی، مسئولان ارشد دولت اصلاحات و از جمله وزارت کشور وقت بارها از مدیریت هوشمندانه قالیباف از جمله در حفظ فضای آرام و با نشاط دانشگاهها تقدیر کردند.

در همین راستا مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات در ارتباط با اظهارات قالیباف به روزنامه بهار گفت: «سردار قالیباف فرمانده سابق نیروی انتظامی و کاندیدای امروز ریاست‌جمهوری در ارتباط با وقایع کوی دانشگاه در سال 78 و تنش‌های دانشجویی سال 82 سخنانی ضد و نقیض همراه با تهدید و اتهام بر زبان رانده‌اند.

خوشبختانه دیدگاه‌ها، مواضع و عملکرد مسوءلان در هر زمان روشن، در دسترس و قابل بررسی است و نیازی نیست که به هر حرف و ادعای نادرستی پاسخ داده شود.» وی افزود: «مشفقانه به ایشان و دیگر نامزدهای انتخاباتی توصیه می‌شود که حتی اگر سیاست و قدرت را هدف بدانند، باز هم به نفع خودشان و جامعه نیست که از هر روش غیر اخلاقی و غیرمنصفانه‌ای برای پیروزی بهره‌گیری نمایند. ارزیابی شرایط کشور، شعارها و عملکرد دولت کنونی از ابتدا تاکنون نیز شاهدی بر این واقعیت تاریخی است.»

در همین رابطه غلام رضا ظریفیان معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات نیز در ارتباط با اظهارات محمد باقر قالیباف گفت: «باید رعایت انصاف را کرد. بحث اخلاق مهم‌تر از سیاست است. با انصاف می‌گویم در دوره فرماندهی نیروی انتظامی قالیباف برخوردها بهتر بود. برای همین به آقای قالیباف می‌گویم اخلاق بهتر از هرچیز دیگری است. ما می‌گوییم که پس از وقایع سال 78 نوع برخورد نیروی انتظامی با دانشگاه‌ها و دانشجویان بهتر شد و آقای طلایی نیز در مقام فرماندهی تهران خوب عمل کردند پس بهتر است که این انصاف در همه موارد رعایت شود.»

وی افزود: «در واقع از آقای قالیباف دو سخنرانی پخش شده که در تعارض با یکدیگر است. مطالبی که ایشان گفته‌اند یکی در فضای بسیجی که تلاش کرده‌اند خود را یک حزب اللهی دو‌آتیشه نشان دهد و در جای دیگر خود را اصلاح‌طلب‌تر از هر اصلاح‌طلب. بیشتر کالا تبلیغاتی است.»

دوستان اگر مرور ساده ای بر تاریخ داشته باشند متوجه می شوند که آقای قالیباف در سال 79 یعنی یک سال بعد از حوادث کوی دانشگاه به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شده است و به اذعان دوست و دشمن در دوره 5 ساله مدیریت قالیباف در نیروی انتظامی کاملا رویکرد اجتماعی و تعاملی با همه اقشار جامعه بویژه دانشجویان برقرار بود

ظریفیان با اشاره به این‌که گزارش‌های حوادث کوی موجود است گفت: «واقعیت امر این است که گزارش وقایع کوی وجود دارد. کارنامه آن زمان برخوردها با دانشجویان خصوصا آقای معین در واقعه کوی ثبت شده است. آقای معین سال 78 از رفتار صورت گرفته با دانشجویان ناراحت شد و حتی استعفا داد و کنار دانشجویان قرار گرفت. فضای فکری اصلاح‌طلبان با دانشجویان روشن است.» وی افزود: «واقعیت این است که بعد از حوادث کوی دانشگاه در سال 78 و آن حوادث تلخ با درخواست وزارت علوم و بهداشت مقرر شد تا کمیته دایمی شکل بگیرد.

در این کمیته بخشی از اعضای شورای امنیت ملی، آقای موسوی لاری به عنوان وزیر کشور، علی یونسی، وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت، علوم، معاون دانشگاه آزاد و نمایندگی مقام معظم رهبری حضور داشتند. این کمیته موظف بود تحولات دانشگاه را قبل از آن‌که اتفاقی بیافتد و دستگاهی غیرمسئولانه رفتار کند بررسی کند. این نوع جلسات برای جلو‌گیری از ورود نیروی انتظامی و امنیتی به کوی دانشگاه بود. از سال 78 هر دو هفته یک‌بار به‌طور منظم این جلسات تشکیل می‌شد.»

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات با بیان آن‌که نمی‌داند قالیباف در اظهاراتش کدام جلسات را می‌گوید خاطر نشان کرد: «در سال 82 ده‌ها جلسه تشکیل شد که آقایان معین، پزشکیان، موسوی لاری و یونسی بودند، در آن جلسات تمام تلاش این بود که حادثه کوی دانشگاه تکرار نشود. هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در این بار کردند. این‌که فردی مسئول اعلام کند که کسانی که خود متولی دانشگاه هستند اجازه داده‌اند تا با نیروهای نظامی وارد دانشگاه شوند با عملکرد وزارت بهداشت و علوم در تعارض است.

این حرف‌ها بی‌سند و دستورالعمل‌ها و کارنامه دولت اصلاحات در دفاع از دانشجویان زندانی و صدمه‌دیده روشن است.» وی با ابراز امیدواری از آن‌که دفتر قالیباف شرح سخنرانی را کامل بدهد افزود: «بیان صدور مجوز از سوی وزارت علوم یا کشور به آقای قالیباف برای ورود به خوابگاه دانشجویان جرم و دروغ بزرگی است. آقای معین در سال 78 برای همین رفتار استعفا داد بعد خود بیاید چندسال بعد برای ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه مجوز صادر.

قالیباف

حرف کاملا بی‌پایه و اساسی است.» ظریفیان تاکید کرد: «جامعه وقتی سیاست را بر اخلاق ترجیح می‌دهد آسیب‌های زیادی را تحمل کرده است. عزیزانی که قصد دارند مورد توجه جامعه قرار بگیرند این مسیر را تکرار نکنند. این ایام سپری می‌شود و تاریخ باقی می‌ماند. آقای قالیباف در واقع دوگانه گویی می‌کند و این برای کسی که می‌خواهد در قامت ریاست‌جمهوری مطرح شود خوب نیست. مردم از خلاف گویی و ارائه آمار‌های دروغ و غیرواقعی و گزارشات غیرواقعی منزجر هستند و بهتر است برای جلب توجه آنان رویکرد دیگری را مد نظر قرار داد.این رفتارها تردید را در بین مردم و دانشگاهیان بیشتر می‌کند.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «آقای قالیباف از رزمندگان کشور و خدمات زیادی را در دوره دفاع مقدس داشته است. این‌گونه رفتارها فقط سبب می‌شود که نیروهای ارزشی با دید تردید در جامعه نگریسته شوند. بهتر آن است که چنین رفتارهایی صورت نگیرد و نامزدهای انتخابات برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه کنند.»

اما در این میان صحبت های طلایی نشان از این دارد که رسانه های بیگانه بازهم در پی اختلاف افکنی هستند و باید مسئولین مراقب این باشند که در این بازی رسانه ها وارد نشوند طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در گفتگو با فارس با اشاره به مواضع اخیر مصطفی معین و ظریفیان مسئولان وزارت علوم در دوره اصلاحات، تصریح کرد: دوستان اگر مرور ساده ای بر تاریخ داشته باشند متوجه می شوند که آقای قالیباف در سال 79 یعنی یک سال بعد از حوادث کوی دانشگاه به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شده است و به اذعان دوست و دشمن در دوره 5 ساله مدیریت قالیباف در نیروی انتظامی کاملا رویکرد اجتماعی و تعاملی با همه اقشار جامعه بویژه دانشجویان برقرار بود.

طلایی اظهار داشت: موضوعی که دوستان از آن اظهار بی اطلاعی می کنند مربوط به سال 82 می شود و زمانی که تعدادی از مسئولان دولت وقت در ملتهب کردن فضای دانشگاه نقش داشتند و عده ای از دانشجویان را به اعتراضات خیابانی ترغیب می کردند. در این فضا آقای قالیباف در شورای امنیت حضور پیدا کرد و برای قطع این مدیریت پنهانی آشوب ها اصرار بر مجوز حضور در کوی دانشگاه را داشت و مسئولان دولت وقت که در جلسه حضور داشتند بصورت مکتوب مصوب کردند و این مجوز را به قالیباف دادند. احتمالا دستپاچگی دوستان در متهم کردن آقای قالیباف به این بر می گردد که این مجوز مکتوب آنها برای ورود پلیس به کوی دانشگاه محور اخبار قرار نگیرد.

جالب است که آقای ظریفیان در مصاحبه دیروز خود با رسانه ها تایید کرده اند که دوره فرماندهی نیروی انتظامی قالیباف برخوردها بهتر بود و این جمله را گفتند : « پس از وقایع سال 78 نوع برخورد نیروی انتظامی با دانشگاه ها و دانشجویان بهتر شد و آقای طلایی در مقام فرماندهی تهران خوب عمل کردند.»

طلایی تاکید کرد: اما نکته اینجاست که همه و بویژه این آقایان خیلی خوب می دانند که قالیباف از این مجوز استفاده نکرد و حتی به ما و همکاران پلیس تهران گفت وقتی این دوستان این مجوز را به من دادند مطمئن باشید که دیگر شلوغی و اعتراضی نخواهیم داشت و البته همین شد و دیگر آن اعتراضات ادامه پیدا نکرد. چرا؟ چون آن کسانی که به اعتراضات سامان می دادند و از دانشجویان استفاده ابزاری می کردند خودشان متوجه قضیه شدند. دانشجویان هم با اینکه در سالگرد واقعه 18 تیر نگذاشتند که رییس وقت دانشگاه تهران صحبت کند با گل و تشویق از بنده به عنوان رییس پلیس وقت تهران استقبال کردند.

جالب است که آقای ظریفیان در مصاحبه دیروز خود با رسانه ها تایید کرده اند که دوره فرماندهی نیروی انتظامی قالیباف برخوردها بهتر بود و این جمله را گفتند : « پس از وقایع سال 78 نوع برخورد نیروی انتظامی با دانشگاه ها و دانشجویان بهتر شد و آقای طلایی در مقام فرماندهی تهران خوب عمل کردند.»

با این وجود عجیب است که چگونه این دوستان اعطای مجوز شورای امنیت کشور را به نیروی انتظامی در سال 82 برای ورود به کوی دانشگاه را فراموش کرده اند.

عضو شورای شهر تهران افزود: باعث تاسف است که آقایان تحت تاثیر القائات دروغ و هدفمند رسانه های بیگانه بلافاصله مصاحبه و این چنین شتابزده موضع گیری کنند.

حال باید هم موضع گیری دقیق آقای قالیباف در اینباره، افکار عمومی مطالبه گر را روشن کند تا طرفداران وی نیز آزرده خاطر نمانند و هم حربه رسانه های بیگانه در این زمینه را خنثی کند البته ایشان نشان داده اند که همواره توانسته اند خط تعادل و آرامش را در اینگونه شرایط حفظ کنند.

فرآوری : عطالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مهر / فارس