تبیان، دستیار زندگی
هاشمی، ولایتی، قالیباف، جلیلی، لنکرانی، مشایی و.... .کاندیداهای ریاست جمهوری این روزها جای مخصوص به خود را در رسانه های خارجی به ویژه بی بی سی دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمی و قالیباف در بی بی سی!


هاشمی، ولایتی، قالیباف، جلیلی، لنکرانی، مشایی و.... ،کاندیداهای ریاست جمهوری این روزها جای مخصوص به خود را در رسانه های خارجی به ویژه بی بی سی دارند...

دیگر فضای انتخابات از آن سردی خود خارج شده است و هر چه به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم  فضا جنب و جوش بیشتری پیدا می کند. رسانه ها نیز چه به صورت مکتوب، الکترونیک و تصویری در این عرصه نقش مهمی را ایفا می کنند، نقشی که کمتر بی طرفانه است بلکه له یا علیه کاندیدا می چرخد. البته این اوضاع با حفظ این شرایط در رسانه های خارج نشین و ضد انقلاب، خاص تر به نظر می رسد.

هاشمی و بی بی سی

بی بی سی این روزها هم تاکتیک همیشگی خود را دنبال می کند القای بی طرفی. البته در صدر تاکتیک و تکنیک های خود، استراتژی اش را که همان خط تضعیف حاکمیت نظام اسلامی و ضربه به بدنه آن است؛ حفظ کرده است. بی بی سی و سایر رسانه های ضد انقلاب به دنبال این هستند که هر طور می تواند سال هشتاد و هشت دیگری بر پا کنند. شرایطی که در آن همه طرف های رقیب در انتخابات، مردم و منافع ملی شان متضرر خواهد شد. در واقع دل این رسانه و سایر رسانه ها به حال منافع مردم یا هیچ یک از کاندیدا نسوخته است بلکه می خواهند از فعالیت های ایجابی و سلبی و همینطور سایر تکنیک های رسانه ای به استراتژی اصلی خود برسند. متاسفانه تاکنون تعدادی از رسانه های خبری و قسمتی از افکار عمومی و چهره های سیاسی نشان داده اند که بازی اینگونه تکنیک ها را خورده اند.

تا قبل از تغییر فضای انتخاباتی، رسانه های ضد حاکمیتی ایران در عین وحدت در حفظ خط تضعیف نظام؛ عده ای با پروژه تحریم این قصد را دنبال می کردند و عده ای با حمایت از جریان خاص اما با تغییراتی که در روز آخر ثبت نام ها پیش آمد با حفظ اصالت استراتژی، پروژه تحریم کمرنگ تر و حمایت ها و تخریب ها از جریان های موجود پررنگ تر شد. در واقع رسانه هایی چون بی بی سی موج سواری از فضای شور و نشاط به وجود آمده را در برنامه های خود قرار دادند. اما بی بی سی با همه ادعای بی طرفی خود و تکنیک انتقاد به همه طرف های رقابت برای القای بی طرفی، نتوانسته ذوق زدگی خود را از حضور جریان خاص پنهان کند.

کاندیدا باید از این رسانه ها و حمایت های آنان اعلام برائت کرده و پیرامون اهداف این رسانه ها و نکات بیان شده روشن سازی کنند

این مورد همان نکته ای است که تحلیل گفتمان فعالیت های کنونی بی بی سی و تاریخچه عملکرد گذشته اش به خصوص در سال 88 غیر از این را ثابت نمی کند. بی بی سی مدت ها است پروژه های تخریبی جریان مخالف و منجی سازی جریان موافق را آغاز کرده است. البته این فعالیت های ایجابی و سلبی به این شبکه منتهی نشده و دیگر رسانه ها نیز بسته به تکنیک های رسانه ای خود همان خط استراتژی را ادامه می دهند، شبکه های چون العربیه، صدای امریکا، من و تو و...  و سایت های خبری چون خودنویس ، رادیو فردا و ... .شبکه هایی که برخی از آنها نیازی هم به خوانش فرامتنی ندارند و کاملا مستقیم حرف های خود را می زنند؛ موجی رسانه ای که فارغ از حمایت ها و تخریب ها کلیت نظام انتخاباتی را هدف گرفته اند و به دنبال تشویش افکار عمومی و ایجاد تنش و آشوبند. رویکردی که در انتخابات گذشته آن را دنبال کردند و در مواقعی نیز دارای تاثیر بودند.

اما نکته نانوشته ای که قبل تر بدان اشاره شد این است که این شبکه ها از این تخریب ها و حمایت ها بیش از آنکه دلسوزی برای فرد و یا طرفدارانشان و رفع مشکلات موجود را مد نظرشان داشته باشند، می خواهند پروژه تضعیف خود را در هر صورت امکان پذیر کنند.

هاشمی و قالیباف

این رسانه ها با ایجاد اختلاف بین گروه ها و تخریب و حمایت ها دو هدف اصلی را دنبال می کنند اول ایحاد تنش و آشوب و خدشه به وحدت ملی و دوم حمایت از خط فکری ای که بتواند بعدها بیشترین استفاده را از حضور او در این جایگاه بکنند. این متن در پی این نیست که بگوید این ذوق زدگی ها یا حمایت ها ربطی مستقیم به کاندیدای خاصی دارد اما جریاناتی که بدانها حمله می شود یا از آنها حمایت؛ باید به دنبال این باشند تا افکار عمومی را نسبت به حربه های این رسانه ها آگاه کنند و نقشه های آنها را با حفظ همدلی و اخلاق خنثی کنند تا حامیان آنان آزرده خاطر نشده، خود را با سکوت خود در معرض اتهام قرار ندهند و از دخالت بیگانگان در امور داخلی جلوگیری کرده باشند. موردی که در سال 88 با آن برخورد داشتیم و مشکل آفرین شد. در این راستا باید توجه داشت،پالس های شبکه های ماهواره ای چندان هم بی معنی و ثمر نیست و  کاندیدای محترم و مردم باید به نکاتی توجه کنند:

1- کاندیدا باید از این رسانه ها و حمایت های آنان اعلام برائت کرده و پیرامون اهداف این رسانه ها و نکات بیان شده روشن سازی کنند.

2- کاندیدا باید توجه کنند که چه رفتار یا گفتاری از آنان باعث شده است تا این رسانه ها له یا علیه آنها حرف بزنند. مواردی که جنبه ایجابی و حمایت رسانه های بیگانه را داشته در عملکرد خود بازنگری کرده و موارد که باعث تخریب و حمله رسانه های بیگانه به آنها شده را تقویت کنند

3- کاندیداها خود باید با رعایت اخلاق انتخاباتی در رقابت های سیاسی و مواضع شفاف و روشن از دادن بهانه به رسانه های سودجو جلوگیری کنند.

4- مردم نیز باید خط فکری خود را منطبق بر واقعیت ها و از مراکز معتبر گرفته و از هیجان های تو خالی پرهیز کنند.

اما در این جنگ نرم که رسانه های خارجی این روزها آن را پی گیری می کنند از تاکنیک های بسیاری استفاده می شود که شناخت آنان نیز خود در جهت رفتار شناسی این رسانه ها بی تاثیر نخواهد بود، تکنیک هایی چون تکنیک های پروپاگاندای سیاسی، برجسته سازی، سیاه نمایی، شایعه ....

این شبکه ها از این تخریب ها و حمایت ها بیش از انکه دلسوزی برای فرد و یا طرفدارانشان و رفع مشکلات موجود را مد نظرشان داشته باشند، می خواهند پروژه تضعیف خود را در هر صورت امکان پذیر کنند

باید مراقب بود در بازی های سیاسی این شبکه ها وارد نشد، نه فریب تخریب های آنان را خورد و نه طرفداری های بی شائبه بلکه با کسب سواد رسانه ای، درک صحیح از شرایط سیاسی جامعه و عدم قرار دادن خود در مسیر یک جریان خاص رسانه ای با آگاهی بیشتری در حماسه سیاسی نقش آفرینی داشت.

بهتر است از متن  برنامه های برون مرزی به فرامتن های آنها رفت. حتی اگر صدا و سیما دچار سو گیری یا پوشش ناقص خبری شود این دلیل بر صداقت یا بی طرفی سایر رسانه ها نیست. نباید خود را در مسیر یکجانبه القائات و پروژه های تحریف رسانه ای شبکه های ماهواره ای و سایت های بیگانه قرار داد. رسانه های داخلی نیز  باید اعتماد مخاطبان را جذب کرده و حربه های رسانه های بیگانه را خنثی کنند و جذب حداکثری را مد نظر مخاطب پذیری خود قرار دهند.

متن رسانه های بیگانه هر چه باشد در  جهت منافع ملی و مصلحت نظام و ملت ایران نیست و نخواهد بود و ناگفته های این رسانه ها هر چند حقایقی در درون خود دارد اما به صورت مستقیم هیچ  سنخیتی با وحدت ملی و حماسه سیاسی نخواهد داشت.

عطالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان