تبیان، دستیار زندگی
سازمان بهداشت جهانی از کشف ویروسی جدید خبر داد که عامل عفونت خطرناکی در دستگاه تنفسی است. این ویروس تقریبا شبیه ویروس بیماری سارس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره بیماری جدید کرونا


سازمان بهداشت جهانی از کشف ویروسی جدید خبر داد که عامل عفونت خطرناکی در دستگاه تنفسی است. این ویروس تقریبا شبیه ویروس بیماری سارس است که سال 2003 در جهان شیوع پیدا کرد و جان بسیاری را گرفت.


دستگاه تنفسی

هرچند وزیر بهداشت می‌گوید هنوز هیچ موردی از ابتلا به بیماری کرونا در کشور گزارش نشده است، اما از آنجا که عربستان بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری را دارد و هنوز عمره‌گذاران ایرانی به این کشور اعزام می‌شوند، خطر ابتلای زائران ایرانی به این بیماری و انتقال آن به کشور وجود دارد.

کرونا تا یک هفته پیش به گوش خیلی از پزشکان اسم ناآشنایی بود، اما هفته گذشته همه پزشکان در سراسر دنیا با هشدار سازمان بهداشت جهانی، گوش به زنگ شدند که مبادا یکی از بیمارانشان که با مشکلات تنفسی به آنها مراجعه کرده است کرونا داشته باشد و کار دستشان بدهد.

سازمان بهداشت جهانی در آن هشدار، اعلام کرده بود که کرونا بیماری ویروسی و قابل انتقال از انسان به انسان است. گرچه ظاهرا کانون این بیماری کشور عربستان بود، اما دقیقا همان زمان که این هشدار منتشر شد دومین فرد مبتلا به این ویروس در فرانسه شناسایی شد، اما او هم بی ارتباط با اعراب نبود و بیماری اش را از هم اتاقی اش گرفته بود که در سفرش به دبی با خودش، ویروس کرونا سوغات آورده بود.

کرونا از همان زمان قتل عام را شروع کرد و بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت تا کنون 34 نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند که نیمی از آنها فوت کرده اند.

نکته مهم این است که 20 نفر از این بیماران عربستانی هستند، یعنی همان جایی که بیماری از آن آغاز شده است بیشترین شمار مبتلایان را نیز دارد.

ویروس کرونا شبیه یک بیماری سرماخوردگی ساده است و باید توجه داشت بعضی از انواع این ویروس می تواند علائم شدیدی مثل گرفتاری ریه و نارسایی کلیه ایجاد کند

قاتلی شبیه سارس

بر اساس گزارش های منتشر شده از مراجع علمی در سراسر دنیا، ویروس کرونا شباهت زیادی با ویروس سارس دارد و با ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی باعث از کار افتادن کلیه ها و سپس مرگ می شود.

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در این باره می گوید:

«ویروس کرونا از ویروس های سرماخوردگی است که شدت و سرعت ویروس آنفلوانزا را ندارد.

ویروس کرونا شبیه یک بیماری سرماخوردگی ساده است و باید توجه داشت بعضی از انواع این ویروس می تواند علائم شدیدی مثل گرفتاری ریه و نارسایی کلیه ایجاد کند.

البته در تمام افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند این علائم شدید وجود ندارد.

لذا به مسافران (مثل زائران خانه خدا) توصیه می شود در صورت بروز علائم شبیه سرماخوردگی از خوددرمانی پرهیز و هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

راه انتقال این بیماری، از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده است و با عطسه، سرفه و دست دادن نیز قابل انتقال است.

منظور از قابل انتقال بودن کرونا از طریق قطرات تنفسی این است که در بازدم هر فرد مقداری بخار آب وجود دارد و ویروس کرونا از طریق آنها از ریه های فرد بیمار به بدن فرد سالم منتقل می شود.

کرونا واکسن و درمان دارویی ندارد و به همین علت تقریبا نیمی از مبتلایان به آن تا کنون فوت کرده اند، اما نباید این طور برداشت کرد که همه مبتلایان به آن حتما فوت می کنند.

معمولا افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا یک بیماری زمینه ای دارند، اگر مبتلا به این ویروس شوند علائم این بیماری برای آنها شدیدتر و خطرناک تر خواهد بود.»

و اما ایران ...

هر چند فاصله ایران با کانون اصلی بیماری یعنی عربستان چندان زیاد نیست، اما به گفته محمدحسن طریقت، وزیر بهداشت هنوز در کشورمان موردی از ابتلا به کرونا شناسایی نشده است.

این گفته را محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز تائید می کند و می گوید: ویروس این بیماری، عامل یک نوع اسهال آبکی است و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است کشنده هم باشد، اما تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در کشور گزارش نشده است.

زائران خانه خدا تا 10 روز پس از بازگشت به کشور در صورت مشاهده علائمی همچون تب، سرفه و به طور کلی اختلالات تنفسی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و حتما درباره سفرشان به عربستان، به کادر درمانی بیمارستان تذکر بدهند

اما به هر حال وزارت بهداشت درباره کرونا نگران است و اگر نگران نبود، هر مورد اسهال آبکی در کشور در بیمارستان ها نمونه گیری و کشت نمی شد تا نوع ویروس و عامل ابتلای آن شناسایی شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز تاکید می کند گرچه هنوز در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی که کشور ما عضو آن است، موردی از این بیماری مشاهده نشده است، با گرم تر شدن هوا در تابستان امکان دارد این بیماری در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان مشاهده شود و کشور ما هم باید آماده باشد.

ما در خطر هستیم

یکی از مسئولان نگران از ورود کرونا به کشور، محمدمهدی گویاست. رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت می داند که بیماری از طریق کسانی که به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان سفر کرده اند، وارد اروپا شده است و بنابراین بعید نیست از این کشورها به ایران هم منتقل شود و از آنجا که هنوز فصل عمره گذاری ادامه دارد امکان دارد در رفت وآمد زائران به کانون بیماری، برخی از آنها به ویروس آلوده شوند.

گویا البته تاکید می کند که با همکاری سازمان حج و زیارت، برای پیشگیری از ابتلای زائران به کرونا از طریق پخش بروشورها و نصب تابلوهای تبلیغاتی در فرودگاه ها، به آنها اطلاع رسانی کرده ایم.

به گفته او زائران تا 10 روز پس از بازگشت به کشور در صورت مشاهده علائمی همچون تب، سرفه و به طور کلی اختلالات تنفسی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و حتما درباره سفرشان به عربستان، به کادر درمانی بیمارستان تذکر بدهند.

بنابر هشدار مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، زائرانی که به عربستان سفر می کنند باید حداقل فاصله را که یک متر است با افرادی که مشکوک به بیماری هستند، حفظ کنند و از آنجا که ابتلای افراد دارای بیماری های تنفسی یا قلبی به کرونا خطرناک تر است، این گروه باید بیشتر از دیگر زائران در رعایت نکات پیشگیرانه مراقب باشند.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

واحد مرکزی خبر

جام جم - مریم یوشی زاده

عصر ایران

فارس

مطالب مرتبط:

نشانگان حاد تنفسی(سارس)

بیماری های تنفسی در کودکان

بیماری سل ریوی مسری است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.