تبیان، دستیار زندگی
درحالی كه افراد بسیاری فقط به این فكر می كنند كه مبلمان یا فلان وسیله را در مقابل كدام دیوار بگذارند، طراحان دكور علاوه بر این، به فضای ایجاد شده میان مبلمان و لوازم، نوع معماری و فضا در كنار هم نیز فكر می كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیدمان لوازم خانه، بر اساس متراژ


درحالی كه افراد بسیاری فقط به این فكر می‌كنند كه مبلمان یا فلان وسیله را در مقابل كدام دیوار بگذارند، طراحان دكور علاوه بر این، به فضای ایجاد شده میان مبلمان و لوازم، نوع معماری و فضا در كنار هم نیز فكر می‌كنند.

چیدمان لوازم خانه، بر اساس متراژ

اگر میخواهید فضای اتاق یا خانه تان را بزرگتر جلوه دهید باید از الگوی تك رنگی استفاده كنید. یعنی تنها از یك رنگ یك دست و ثابت برای رنگ آمیزی دیوارها و كفوش و حتی فرش استفاد كنید. نصب آینه روی دیوار یا سقف نیز میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر جلوه دادن فضای یك اتاق باشد.

طراحی فضا و دكور داخلی خانه بدون شك با كمك دو عامل استعداد و تجربه امكان پذیر است.

مطلب زیر به شما كمك میكند تا فضاهای كوچك را بزرگتر جلوه دهید و اتاقهای نشیمن خودمانیتر و راحت تری ایجاد كنید.

فضای كوچك را بزرگتر جلوه دهیم

اگر میخواهید فضای اتاق یا خانه تان را بزرگتر جلوه دهید باید از الگوی تك رنگی استفاده كنید. یعنی تنها از یك رنگ یكدست و ثابت برای رنگ آمیزی دیوارها و كف پوش و حتی فرش استفاد كنید. نصب آینه روی دیوار یا سقف میتواند روشی سریع و موثر برای بزرگتر جلوه دادن فضای یك اتاق باشد. شما حتی میتوانید كل دیوار را با آینهای بزرگ بپوشانید یا از تعداد زیادی سطوح صیقلی و انعكاسی چون شیشه یا ورقههای لوسیتی برروی در و دیوار استفاده كنید.

به علاوه برای ایجاد حس بزرگی و جاداری فضا معمولا بهتر است از رنگهای روشن و در صورت امكان از پنجره های بزرگ كمك گرفته و اگر ممكن باشد از نور مصنوعی كه از خارج اتاق یا پنجره به داخل میتابد در شب استفاده كنید؛ چرا كه این كار توجه بیننده به كوچكی فضا را كم میكند.

تا آنجایی كه میتوانید از نور و روشنایی بیشتر در خانه استفاده كنید. اگر بتوانید از سقف به عنوان یك شبنما و منعكس كننده همانند یك آسمان استفاده كنید، میتوانید فضایتان را بزرگتر جلوه دهید و با ایجاد نوعی جریان همبستگی در میان اتاق میتوانید فضا را بزرگتر جلوه دهید.

پوشاندن كف تمامی اتاقها با كفپوشی یكدست و یكرنگ نیز راهی برای بزرگتر و طولانی تر جلوه دادن فضای یك خانه است. برای مثال میتوانید كف تمامی اتاقها را با كفپوش چوبی، پاركت یا سرامیك بپوشانید و این كفپوش را از اتاق خواب به هال و پذیرایی ادامه دهید. از همین روش میتوانید برای دیوارها نیز استفاده كنید یعنی بر روی تمامی دیوارها از رنگ و تزئیناتی مشابه بهره بگیرید. بنابراین یكدستی رنگ دیوارها و كفپوش و فضاهای خالی میان وسایل منزل موجب بزرگنمایی و هماهنگی فضا میشود و تفكیك و جدایی دقیق میان اتاقها و فضاها و اینكه یك اتاق در كجا آغاز و در كجا پایان مییابد از بین خواهد رفت.

برای راحت و گرم تر به نظر رسیدن یك فضا بخصوص فضاهای بزرگ بهتر است از اجسام و لوازم با شكل پیچیده و شلوغ و پارچه های بافتداری چون مخمل، خز، جیر و… در مبلمانها استفاده كنید

نكته دیگری كه برای بزرگتر كردن فضا باید در نظر بگیریم این است كه هرچه میتوانید از لوازم و مبلمان كمتر و ظریفتری در فضای اتاقها استفاده كنید. تعداد لوازم اتاق را به حداقل برسانید و فضا را خلوت تر كنید. اجازه دهید كه تنها چند شی و وسیله اندك و كوچك اما زیبا جلوه گری كنند. 

آینه را فراموش نكنید چرا كه آینه ها همیشه در بزرگتر به نظر رسیدن فضا مناسبند. به خاطر داشته باشید كه همیشه خریدن مبلمان و لوازم و پركردن فضا، راهی برای زیباتر كردن دكور و فضا نیست بلكه شما باید سعی كنید كه فضا را خلق كنید.

ایجاد فضایی خودمانی و راحت در اتاق های بزرگ

گاهی میتوانید اتاقی در دل اتاق بزرگتر دیگر ایجاد كنید چرا كه این گنجایش و فضاهای كوچكتر داخلی، به شما اجازه میدهد كه در عین حفظ وسعت فضا، محیطی گرم و كوچكتر در دل فضایی بزرگ و بیروح به وجود آورید. با ایجاد گوشه های دنج كوچك در یك اتاق بزرگ میتوانید فضاهای راحت كوچكی برای افراد و منظورهای متفاوت ایجاد كنید.

معمولا رنگهای تیره و گرم، فضای یك اتاق بزرگ را راحت و گرمتر میكنند. البته امكان رنگ آمیزی سقفها را نیز فراموش نكنید. كوچكتر و تیره تر كردن فضای یك اتاق موجب گرم و نرمتر به نظر رسیدن آن فضا خواهد شد. با یك نورپردازی خوب میتوان این فضای تیره را دنج تر كرد.

چیدمان لوازم خانه، بر اساس متراژ

برای راحت و گرم تر به نظر رسیدن یك فضا بخصوص فضاهای بزرگ بهتر است از اجسام و لوازم با شكل پیچیده و شلوغ و پارچه های بافتداری چون مخمل، خز، جیر و… در مبلمانها استفاده كنید.

سعی كنید بیشتر لوازم زندگی و فعالیت خود را در مركز اتاق بزرگی بچینید و مرز و محدوده اتاق را با تكه های بزرگ مبلمان مشخص كنید. بدین ترتیب بزرگی و بیقوارگی اتاق كمتر جلوه خواهد كرد. به جای استفاده از روش قدیمی پارتیشن بندی یا كمد دكوری یا كتابخانه برای جداكردن و كوچك كردن یك اتاق بزرگ بهتر است به كمك وسایل و مبلمانها در واقع یك یا چند فضا و اتاق كوچكتر در دل اتاق بزرگتر به وجود آورید و لوازم و مبلمانهای خود را به دور قالیچه های رنگی كوچك بچینید.

مجبور نیستید از رنگهای متداول و معمول چون بژ تیره، كرم تیره یا رنگهای دیگری از این دست استفاده كنید، میتوانید از رنگ نارنجی هم كمك بگیرید. همچنین برای ایجاد فضایی گرم از پرده ها و پوشش های رۆیایی تری برای پنجره ها استفاده كنید. دیوارها و پنجره هایی كه با پارچه های نرم و ظریف پوشانده میشود راحت و گرمتر به نظر میرسند.

از مبلمانی نرم و راحت با رنگهای تیرهای چون نارنجی، انواع صورتی و قرمز كه احساس آرامش بیشتری نسبت به رنگهای سرد ایجاد میكنند در لوازم خانه استفاده كنید، علاوه بر این ریزش نور از فضایی وسیعتر در سقف بهتر از نور یك تك لامپ است كه مستقیم از بالای سر بر اتاق میتابد چرا كه نور اولی فضایی آرامتر را ایجاد میكند.

بخش محیط زندگی تبیان


منبع : شمیم

مطالب مرتبط:

آرامش را به اتاق خصوصی خود بیاورید

به راحتی تغییر دکوراسیون دهید!!

نور پردازی چهاردیواری ما

چیدمان خانه‌های نقلی

چیدمان استثنایی منزل شما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.