تبیان، دستیار زندگی
نفت یک سیال آلی است که چگالی کمتر از آب دارد. وقتیکه نفت در آب منتشر می شود بر روی سطح آن شناور می شود و یک لایه نازک بوجود می آورد. نفت در آب حل نمی شود و این لایه نازک روی سطح آب می تواند موجب مرگ گیاهان و حیوانات آبزی شود. وجود این لایه مانع رسیدن نور.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی

نفت یک سیال آلی است که چگالی کمتر از آب دارد. وقتی که نفت در آب منتشر می‌شود،  روی سطح آن شناور می‌شود و یک لایه نازک به وجود می‌آورد. نفت در آب حل نمی‌شود و این لایه نازک روی سطح آب می‌تواند موجب مرگ گیاهان و حیوانات آبزی شود. وجود این لایه مانع رسیدن نور خورشید و هوا برای ادامه زندگی گیاهان موجود در آب می‌شود.

پس گیاهان نیز دیگر قادر به تولید غذا توسط فتوسنتز نخواهند بود و بدون فتوسنتز گیاهان نمی‌توانند رشد کنند، سبز شوند و اکسیژن تولید کنند و به تدریج می‌میرند. حیوانات آبزی نیز از این آلودگی‌ها در امان نیستند.

بررسی تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی

آن‌ها نیز تماس فیزیکی با نفت پیدا می‌کنند، نفس می‌کشند و نفت وارد بدنشان می‌شود. این آلودگی‌ها پلانکتون‌ها، جلبک‌ها و تخم ماهی‌ها که منابع غذایی برای ماهی‌های کوچک هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خود این ماهی‌های کوچک نیز غذای ماهی‌های بزرگتر، پرندگان و انسان‌ها می‌باشند پس آلودگی‌های نفتی تمام چرخه غذایی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

بررسی تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی

در این آزمایش می‌خواهیم تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی به خصوص عمل فتوسنتز و تولید اکسیژن را بررسی کنیم.

بررسی تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی

مواد لازم:

  • دو عدد گیاه دریایی (با اندازه برابر)
  • دو عدد ظرف آزمایشگاهی یا ظرف بلوری روشن
  • دو عدد تیوب آزمایشگاهی
  • دو عدد قیف شیشه‌ای
  • یک لیتر آب
  • یک خط کش
  • 10 میلی لیتر روغن موتور

شرح آزمایش:

  • 1) ابتدا در هر دو ظرف 300 میلی لیتر آب بریزید و یک گیاه دریایی داخل هر ظرف قرار دهید. سپس قیف های شیشه‌ای را روی هر دو گیاه قرار دهید. توجه کنید که باید مطابق شکل انتهای قیف نیز در آب قرار داشته باشد.

  • 2) حال دو تیوب را با آب پر کنید و روی دهانه انتهایی قیف‌های قرار گرفته روی گیاهان مطابق شکل قرار دهید به طوری که هیچ هوایی قبل از شروع آزمایش در تیوب‌ها نباشد.

  • 3) در یکی از ظرف‌ها 10 میلی لیتر روغن موتور بریزید تا یک لایه نازک روی سطح آب تشکیل دهد.

  • 4) به هوای جمع شده در تیوب‌ها به مدت چند ساعت توجه کنید زیرا این هوا میزان اکسیژن تولید شده توسط گیاهان توسط عمل فتوسنتز را نشان می‌دهد. در انتهای آزمایش می‌توانید با استفاده از یک خط کش  طول هوای به دام افتاده در تیوب آزمایشگاه را اندازه بگیرید.

بررسی تاثیر آلودگی‌های نفتی بر گیاهان آبزی

نتایج:

بعد از حدود 3 ساعت مشاهده خواهید کرد گیاهی که در ظرف آن روغن موتور ریخته شده است، تولید اکسیژن را متوقف می‌کند در حالی که گیاه دیگر بعد از گذشت 5 ساعت هنوز به تولید اکسیژن ادامه می‌دهد زیرا در تیوب آزمایشگاهی اکسیژن در حال افزایش است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی