تبیان، دستیار زندگی
برای مسافرانی که به کشورهای دیگر سفر می کنند، بخشی از گشت و گذار در بازدید از موزه ها تعریف می شود. لوور، بریتانیا، آرمیتاژ، مادام توسو و آکروپلیس معروف ترین موزه های دنیا هستند اما در کنار آنها، موزه های عجیب هم هستند که بازدیدکنندگان خاص خودشان را دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه‌های عجیب ایران و جهان
موزه‌


برای مسافرانی که به کشورهای دیگر سفر می کنند، بخشی از گشت و گذار در بازدید از موزه ها تعریف می شود. لوور، بریتانیا، آرمیتاژ، مادام توسو و آکروپلیس معروف ترین موزه های دنیا هستند اما در کنار آنها، موزه های عجیب و غیرعادی هم هستند که بازدیدکنندگان خاص خودشان را دارند. از موزه سوپ گرفته تا موزه توالت!

موزه ای برای سوپ ژاپنی

دیگر همه می دانند ژاپنی ها چقدر به فرهنگ و آداب و رسوم شان احترام می گذارند؛ به خصوص وقتی پای غذاهای سنتی شان به میان می آید و حرف از نودل می شود. روی همین حساب هم تنها موزه سوپ رشته دنیا به نام ژاپنی ها در یوکوهاما به ثبت رسیده است.

موزه‌

این موزه که در سال 1994 افتتاح شده بخشی از تاریخ غذایی ژاپنی ها را از روزی که نودل اختراع شد تا امروز به نمایش در می آورد. نکته جالب درباره این موزه آن است که بازدیدکنندگان موزه می توانند با ابزارهای موجود در موزه نودل درست کنند و برای پخت غذا به خانه ببرند.

بدترین هنرهای دنیا

شده تا به حال اثری هنری خلق کنید که اطرافیان بعد از دیدن آن توی ذوقتان بزنند و بگویند «ببر بگذارش توی موزه»؟! خب اگر تا الان فکر می کردید این صرفا یک توهین کلامی و قدرنشناسی نسبت به هنر شما است، باید بگوییم در دنیای واقعی چنین موزه ای برای نمایش زشت ترین آثار هنری دنیا وجود دارد. جایی که رقابت آثار نمایش داده شده بر سر مسخرگی و زشتی اثر است نه زیبایی و ظرافت های هنری اش!

موزه‌

موزه زشت ترین آثار هنری دنیا در سال 1993 در بوستون امریکا راه‌اندازی شد و از همان زمان و تنها شرط ورود آثار به آن، وحشتناک بودنشان عنوان شد. در این موزه انواع و اقسام نقاشی ها، مجسمه ها، عکس ها و آثار هنری افراد آماتور یا هنرمندانی که سعی در کپی کردن آثار معروف داشته اند، به نمایش در آمده است. تعداد این آثار آنقدر زیاد است که مجبور شده اند آنها را در دو ساختمان جای دهند.

گیاهان ممنوعه پشت ویترین

در قلب آمستردام موزه ای وجود دارد که انواع و اقسام گیاهان ممنوعه را در خود جا داده است. موزه گیاهان ممنوع محلی برای نمایش ماری جوآنا، خشخاش، گرس و بقیه گیاهانی است که در صنعت ساخت مواد مخدر کاربرد دارد. دلیل اصلی راه اندازی چنین موزه ای آشنا کردن مردم با این گیاهان در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتی بوده است.

موزه‌

در این موزه اطلاعات تخصصی مربوط به هر کدام از این گیاهان و اعتیاد به آنها همراه با تصاویر و اسلاید و فیلم ارائه می شود. در کنار اینها، جایگاه گیاهان مخدر در فرهنگ های مختلف، روش های استفاده از آنها و کاربردهای قانونی و اثرات درمانی شان هم معرفی می شود. موزه گیاهان ممنوعه در سا 1985 راه اندازی شده و امروز تعداد بازدید کنندگان آن بیش از 95هزار نفر در سال برآورد می شود.

توالت از پیش از میلاد تا امروز

این یکی موزه احتمالا جایی نیست که به دیدنش علاقمند باشید. موزه تاریخ توالت! با این حال بازدید کنندگانی که به تماشای موزه توالت در دهلی نو می روند با مراحل تکامل ساخت سرویس‌های بهداشتی از 2500 سال پیش از میلاد مسیح تا امروز آشنا می شوند.

موزه‌

مدیر این موزه، دکتر بیندشوار پاتاک، یکی از کارشناسان لوازم بهداشتی است که از مدت‌ها قبل در حال تحقیق برای ابداع راه های سالم دفع فاضلاب خانگی بوده و در جریان این تحقیقاتش توانسته این موزه را راه بیندازد.

موزه های عجیب ایران

در ایران هم موزه های جالبی وجود دارند که در آنها خبری از آثار باستانی و سنگ نوشته و ظرف و ظروف سفالی نیست.

موزه‌

اینجا جایی برای نمایش اشیای جالب و فرهنگ خاص ایرانی است.

موزه خودروهای تاریخی

موزه خودروهای تاریخی ایران در اردیبهشت 1382 افتتاح شد و در حال حاضر 45 دستگاه اتومبیل، دو ارابه كالسكه، سه دستگاه موتور‌سیكلت در سالن نمایش در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار داده شده است.

بعضی از نمونه های موجود در موزه، جزو نمونه های نادر در صنعت خودروسازی است، از جمله پیرس آرو لیموزین آب طلاكاری شده، تنها نمونه پنترلیزر تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی كه حاصل كار مشترك كمپانی های مرسدس بنز، پورشه و فولكس واگن است.

در این موزه مدل های مختلفی نیز از تولیدات كارخانه های آمریكایی وجود دارد، از جمله كرایسلر 300 (با امكانات جانبی خاص از جمله یخچال، سیستم پخش كارتریج و داشبورد آب طلاكاری شده)، فلییت وود، لینكلن كانتیننتال لیموزین و...

مجموعه غنی از مدل های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه ای فانتوم 4 ضد گلوله، فانتوم 3. در ضمن از مجموعه بنز غنی این موزه می توان به مدل استثنایی 500، 600 لیموزین، 190 SL و... اشاره كرد.

در این موزه مدل های مختلفی نیز از تولیدات كارخانه های آمریكایی وجود دارد، از جمله كرایسلر 300 (با امكانات جانبی خاص از جمله یخچال، سیستم پخش كارتریج و داشبورد آب طلاكاری شده)، فلییت وود، لینكلن كانتیننتال لیموزین و... . نكته جالب این است كه تعدادی از خودروهای قدیمی موجود شامل رولزرویس سیلور گوست احمدشاه قاجار، موریس آكسفورد و فیات تیپو 519، هندلی است.

از كالسكه های این موزه هم می توان به ارزشمندترین كالسكه های سلطنتی در كشور از جمله كالسكه سلطنتی ناصرالدین شاه، قدیمی ترین كالسكه سلطنتی موجود در ایران و كالسكه مخصوص تاجگذاری كه هر دوی آنها ساخت كارگاه های معروف كالسكه سازی در اتریش هستند، اشاره كرد.

موزه زعفران

اولین موزه زعفران كشور اردیبهشت سال90 در گناباد گشایش یافت و در این مكان، ابزارها و وسایل قدیمی و نحوه كاشت و برداشت زعفران به نمایش درآمده است تا بازدید كنندگان از نزدیك نظاره گر مراحل كاشت، داشت و برداشت زعفران با مقیاس طبیعی باشند.

این موزه در روستای گردشگرپذیر سنو در بنای یك حمام قدیمی بر جای مانده از دوره صفویه و در محیطی به وسعت 180 مترمربع برپا شده است. روستای تاریخی سنو با بیش از 1500 سال قدمت از توابع بخش كاخك شهرستان گناباد و از دیدنی ترین روستاهای خراسان رضوی به لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی است.

موزه صلح

موزه صلح، ساختمانی است كه در ضلع جنوبی پارك شهر تهران در ساختمان اهدایی شهرداری قرار دارد. ایده اولیه شكل گیری این موزه سال 1384 از سوی انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی كلید خورد تا از این طریق رنج های قربانیان استفاده از سلاح های شیمیایی و اتمی با هدف ترویج صلح و دوستی به مردم را نشان دهد.

اگر چه موضوع كاربرد سلاح های شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه به صورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته، اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناكازاكی در ژاپن، جنگ های جهانی اول و دوم، كاربرد سلاح های ممنوع در جنگ ها (بمب های خوشه ای، مین و سلاح های حاوی اورانیم) و آثار و عوارض هركدام از این سلاح ها در قسمت هایی از موزه نشان داده شده است. بخش های دیگر این موزه عبارتند از: كتابخانه صلح، گالری هنر برای صلح، كارگاه های آموزشی، بخش موزه مجازی و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: مجله مهر، جام جم