تبیان، دستیار زندگی
در پی فراخوان بین‌المللی طرح بلندپروازانه اعزام انسان به سفری بی بازگشت به مریخ، هزاران نفر از سراسر جهان برای حضور در این ماموریت اعلام آمادگی کرده اند که در بین آنها بیش از 70 ایرانی نیز حضور دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ


در پی فراخوان بین‌المللی طرح بلندپروازانه اعزام انسان به سفری بی بازگشت به مریخ، هزاران نفر از سراسر جهان برای حضور در این ماموریت اعلام آمادگی کرده اند که در بین آنها بیش از 70 ایرانی نیز حضور دارند.

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ

ثبت رسمی در خواست متقاضیان سفر به مریخ در سایت Mars One‌ از 22 آوریل (دوم اریبهشت) آغاز شده و در مدت 15 روز بیش از 78 هزار درخواست به ثبت رسیده است.«باس لانس دروپ» بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، هدف گذاری نهایی این طرح را ثبت نیم میلیون درخواست عنوان می کند.

داوطلبان حضور در جمع پیشگامان مستعمره مریخ (Mars Colony pioneer) تا 31 آگوست (نهم شهریور) فرصت دارند با ارسال ویدئوی یک دقیقه ای ضمن تشریح انگیزه خود، در پروژه سفر بی بازگشت به مریخ ثبت نام کنند. بهره هوشی مناسب، سلامت کامل جسمی- روحی و حداقل سن 18 سال از جمله شروط اصلی برای ثبت نام اولیه در این طرح عنوان شده است.

غربالگری درخواست های ثبت شده برای تسهیل انتخاب تلویزیونی داوطلبان آغاز شده است و در نهایت 24 تا 40 داوطلب برای طی کردن دوره هفت ساله تمرین و آماده سازی در مناطق خشک و متروک زمین انتخاب می شوند.

در سال 2022 و چند ماه قبل از آغاز رسمی مأموریت، کمیته انتخاب Mars One تصمیم نهایی را برای انتخاب نخستین ساکنان مریخ اتخاذ می کند که احتمالا شامل دو زن و دو مرد از قاره های مختلف جهان است.

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ

فاصله زمین تا مریخ 64 میلیون کیلومتر است و طی کردن این مسیر با توجه به وضعیت مداری بین شش تا هشت ماه (بیش از 200 روز) بطول می انجامد؛ در سپتامبر 2022 یک گروه چهار نفری راهی سیاره سرخ شده و هفت ماه بعد (آوریل 2023) بر سطح مریخ فرود می آیند.

برای اقامت مادام العمر ساکنان مریخ، کپسول هایی شامل دو واحد اقامتی، دو واحد تأمین آب و اکسیژن و دو واحد تأمین تجهیزات ساخته می شوند؛ وظیفه انتقال و ساخت این کلونی ها بر عهده دو مریخ نوردی است که پیش از فضانوردان راهی سیاره سرخ شده اند.

فضای اختصاص یافته به هر فضانورد در داخل کپسول ها 50 مترمربع است و 200 مترمربع فضای داخلی نیز به اتاق خواب، محوطه کار، اتاق نشیمن و واحدهای پرورش گیاهان اختصاص یافته است.

حدود 95 درصد جو مریخ از دی اکسید کربن تشکیل شده است که غیر قابل تنفس است؛ دمای این سیاره نیز بین 35 تا منفی 135 درجه سانتیگراد متغیر است. فضانوردان در زمان ترک محل سکونت و برای در امان ماندن از پرتوهای کیهانی باید از لباس های ویژه (Mars Suit) استفاده کنند.

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ

علت انتخاب مریخ به عنوان سکونتگاه دوم بشر

چرا مریخ؟ این مهمترین سوالی است که در ذهن بسیاری از مردم ایجاد می شود؛ پس از زمین، سیاره مریخ قابل سکونت ترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می شود. خاک این سیاره حاوی آب است و هوای نسبتا مناسبی دارد؛ نور کافی خورشید امکان استفاده از پنل های خورشیدی را فراهم می کند و لایه نازک جو نیز یک لایه محافظ در برابر پرتوهای کیهانی و نور خورشید ایجاد می کند. ریتم شبانه‌روز نیز شباهت زیادی با زمین دارد و هر روز در این سیاره 24 ساعت و 39 دقیقه و 35 ثانیه است.

مهاجرت مادام العمر به مریخ

افرادی که در فهرست نهایی ساکنان آینده مریخ قرار می گیرند، اطمینان دارند که هرگز به زمین بازنخواهند گشت؛ در این شرایط مریخ به سکونتگاه مادام العمر و محل زندگی، کار و مرگ آنها مبدل می شود.

گرانش مریخ که تنها 38 درصد گرانش زمین است، چالش دیگری است که احتمالا باعث تغییرات فیزیولوژیکی بدن از جمله کاهش تراکم استخوانی، ضعف عضلانی و مشکلات گردش خون می شود

امکان فرزند دار شدن در مریخ وجود خواهد داشت؟

نخستین ساکنان مستعمرات انسانی در مریخ قطعا به تولید مثل نیز فکر خواهند کرد؛ تشکیل خانواده و صاحب فرزند شدن در سیاره سرخ جزو یکی از چالش برانگیزترین مسائل در خصوص این سفر بی بازگشت محسوب می شود. پزشکان تأکید می کنند که دیدگاه روشنی نسبت به احتمال باردار شدن و زایمان در شرایط گرانش ضعیف مریخ که 38 درصد گرانش زمین است، ندارند.

«نوربرت کرافت» از محققان اسبق ناسا در حوزه روانشناسی مأموریت های فضایی طولانی مدت و مدیر بخش پزشکی این پروژه تأکید می کند: نحوه باردار شدن در مریخ نخست با انجام آزمایشات بر روی حیوانات مورد بررسی قرار می گیرد و با دریافت نتایج در خصوص بارداری انسان نیز تصمیم گیری خواهد شد.

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ

اصلی‌ترین چالش پیش رو برای سفر به مریخ

نوربرت کرافت، اصلی ترین چالش پیش رو برای عملی شدن این طرح را نحوه تعامل و همکاری اعضا در طول سفر بسیار طولانی از زمین تا مریخ و پس از آن زندگی تا آخر عمر بر سطح سیاره سرخ عنوان می‌کند.

برای کاهش مدت سفر به مریخ می توان از سوخت بیشتری استفاده کرد، اما این کار هزینه های اجرایی پروژه را به شدت افزایش می دهد. در مقابل می توان با مصرف سوخت کمتر هزینه ها را کاهش داد، اما این مساله در سفرهای بدون سرنشین قابل انجام است و برای سفرهای سرنشین دار باید در کوتاه ترین زمان ممکن فضانوردان را به مقصد منتقل کرد.

گرانش مریخ که تنها 38 درصد گرانش زمین است، چالش دیگری است که احتمالا باعث تغییرات فیزیولوژیکی بدن از جمله کاهش تراکم استخوانی، ضعف عضلانی و مشکلات گردش خون می شود.

بیماری ها و مشکلات حاد پزشکی نیز در مریخ قابل درمان نیستند؛ همچنین اگر لباس مخصوص فضانوردان در محیط خارج از کپسول ها صدمه ببیند، احتمال مرگ فرد وجود دارد.

نقشه راه پروژه سفر به مریخ

سال 2013: فضانوردان برگزیده در منطقه ای سرد و متروک مشابه مستعمره مریخی، مراحل آماده سازی و تطبیق یافتن با شرایط سیاره سرخ را پشت سر می گذارند.

نیم میلیون نفر در صف سفر به مریخ

سال 2014: مراحل آماده سازی تجهیزات مربوطه از جمله ساخت نخستین ماهواره ارتباطی مریخ آغاز می شود.

سال 2016: نخستین محموله در ژانویه این سال راهی سیاره سرخ شده و 10 ماه بعد در اکتبر همان سال بر سطح مریخ فرود می آید؛ این محموله شامل 2500 کیلوگرم قطعات مجزا، پنل های فتوولتائیک خورشیدی و تجهیزات مختلف است.

سال 2018: نخستین مریخ نورد در نظر گرفته شده برای این مأموریت، وظیفه یافتن منطقه ایده آل در محدوده تعیین شده برای ساخت مستعمره انسانی را آغاز می کند؛ عملکرد مریخ نورد خودمختار است، اما بیشتر عملکردهای آن با دستورات ارسالی از زمین کنترل می شود.

سال 2021: شش کپسول بر سطح سیاره سرخ ساخته می شود که شامل دو واحد اقامتی، دو واحد تأمین آب و اکسیژن و دو واحد تأمین تجهیزات است؛ دو مریخ نوردی که به این سیاره ارسال شده اند، وظیفه انتقال تمامی اجزاء به محل احداث کلونی را برعهده دارند.

سال 2022: تمامی امکانات تولید آب و اکسیژن در اوایل این سال آماده بهره برداری می شود. در ماه سپتامبر (شهریور) نیز چهار فضانورد نخست آماده انجام این سفر می شوند.

سال 2023: نخستین ساکنان مریخ بر سطح سیاره سرخ گام می گذارند؛ وظیفه اولیه این گروه نصب تیوب های بین کپسول های مجزا، پیکربندی و فعال سازی واحدهای تولید غذا، نصب و تعویض پنل های خورشیدی فتوولتائیک است. چند هفته پس از استقرار نخستین گروه از فضانوردان، پنج محموله باری برای ساخت واحدهای بیشتر به همراه مریخ نورد سوم در سیاره سرخ فرود می آیند.

سال 2025: گروه دوم شامل چهار ساکن جدید مستعمره مریخی به فضانوردان گروه نخست می پیوندند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا