تبیان، دستیار زندگی
همه تشکلها و جمعیت هایى که مرحوم وزیرى تأسیس مى‏کند نظیر تشکل جامعه مسلمین یزد، انجمن حامیان مسجد جامع، انجمن واعظین یزد،‌ جامعه تعلیمات اسلامی یزد و انجمن ادبی یزد،‌ که هر کدام منشاء خدمات و برکات زیادى براى مردم یزد شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیرى بى وزارت

وزیرى بى وزارت(1)
همه تشکلها و جمعیت هایى که مرحوم وزیرى تأسیس مى‏کند نظیر تشکل جامعه مسلمین یزد، انجمن حامیان مسجد جامع، انجمن واعظین یزد،‌ جامعه تعلیمات اسلامی یزد‌ و انجمن ادبی یزد،‌ که هر کدام منشاء خدمات و برکات زیادى براى مردم یزد شده است.

بعضى از انسان‏ها توان تأثیرگذارى بسیار بالایى در میان جامعه خود داشته و مى‏توانند تحولى شگرف ایجاد کنند. البته میزان این تحول بستگى به جامعیت آنها و فرصت و ظرفیت جامعه و افراد آن دارد. یکى مانند امام خمینى(س) کشورى و حتى منطقه‏اى را متحول مى‏کند و جهانی را از خود متأثر مى‏سازد. به طورى که مسیر و جهت تاریخ را عوض مى‏کند، یکى در محدوده شهر و دیار خود و دیگرى در میان اقران و همسالان این تحول را به وجود مى‏آورد. البته این تحول دو سویه است. اگر این فرد صالح و نیک اندیش باشد. جامعه‏اى را به صلاح و سلامت مى‏کشاند و اگر فرد فاسق و فاسدى یا داراى اندیشه‏اى منحرف باشد. جامعه و جهان را به فساد مى‏کشاند نظیر هیتلر، سید على محمد باب و صدام حسین و....

حضرت امام در یکى از بیانات خود با اشاره به تأثیرگذارى علماى صالح در میان جامعه خود مى‏فرمایند: «در بعضى از شهرستان هایى که در ایام تابستان ما مى‏رفتیم. بعضى از شهرستان‏ها را من مى‏دیدم که اینها بسیار مۆدب به آداب جامعه آنجا، مۆدب به آداب شرع هستند ـ مثل محلات که آن وقت‏ها اینجورى بود ـ انسان وقتى ملاحظه مى‏کرد مى‏دید که عالم خوبى آنجا بوده، چند تا ملاى متدین خوب اگر در یک جامعه‏اى، در یک شهرى، چند ملاى متوجه به دیانت، عاقل و عامل به علم خودش باشد، لازم نیست موعظه کند اصلاً، خود وجود او موعظه است.» (صحیفه امام، ج 2، ص 17)

یکى از اینگونه افراد که مى‏توان گفت تأثیر شگرفى بر مردم دیار خود داشته و توانسته با رفتار و کردار خود تحولى بزرگ در فرهنگ و دیانت و سعادت مردم شهر خودش ایجاد نماید و یادگارهاى ماندگارى بر جاى گذارد که شاید اثرات آن تا قرن‏ها باقى بماند و به عنوان صدقه جاریه همواره بدرخشد. مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سید على محمد وزیرى یزدى است. که تاکنون کمتر از وى نامى برده شده و به جامعه شناسانده شده است. البته در میان مردم یزد کمتر فردى را مى‏توان یافت که با نام وى آشنا نباشد. علاقه‏مندان و شیفتگان به امام خمینى(س) و کسانى که دستى در تاریخ انقلاب اسلامى دارند نیز با این نام بیگانه نیستند. و براى آنها وزیرى نامى آشناست و شاید در بین آنها فردى نباشد که خدمت وزیرى به امام و انقلاب را فراموش کند. چون قدیمى‏ترین و گویاترین سند مبارزاتى حضرت امام ـ که قریب به بیست سال قبل از آغاز قیام امام خمینى(س) و در سال 1321 نوشته شده و مضبوط است ـ به زمانى برمى‏گردد که کمتر کسى از شخصیت و اندیشه مبارزه جویى آن رادمرد فرزانه آگاهى داشته و حضرت امام در گمنامى به دنبال اهداف عالى خود قدم برمى‏داشته است. آرى اگر به جلد اول صحیفه امام نظر بیفکنى در صفحات ابتدایى آن به مکتوبى برمى‏خورى که در سال‏هاى ابتدایى دهه بیست شمسى نوشته شده و به نحوى بسیار گویا و شیوا بیانگر اندیشه و آرمان امام خمینى(س) است ما در این مقال جهت آشنایى علاقه‏مندان به تاریخچه این نوشته و تأثیرات عمیقى که این مکتوب در روح و روان مرحوم وزیرى ایجاد نموده است. ابتدا به معرفى کوتاهى از وزیرى پرداخته و سپس به اصل نوشته امام و خدمات مرحوم وزیرى مى‏پردازیم.

در سال 1272 شمسى کودکى در یکى از خاندان اصیل یزد که از فرزندان امام صادق علیه سلام محسوب مى‏شوند و به سادات عریضى مشهورند و جدشان همان امامزاده جعفر یزد بوده که حرم شریفش قبله آمال یزدى‏ها بوده و بسیار محترم است به دنیا مى‏آید. وى از اخلاف سید مرتضى وزیر بوده و بدین لحاظ نام خانوادگى وزیرى را انتخاب مى‏کند. وى از دوازده سالگى از نعمت وجود پدر محروم شده و تحت نظارت و آموزش یکى از نزدیکان خود به نام افصح الملک قرار مى‏گیرد. که فردى ادیب، دانشمند و فقیه بوده و جایگاه منیعى در بین فرهیختگان یزدى داشته است. سید على محمد خیلى سریع تحصیلات خود را پشت سر گذاشته و واعظى شهیر مى‏شود. و در فن خطابه سرآمد اقران خود مى‏گردد. وى از حافظه قوى و طبعى روان برخوردار بوده و با رعایت نظافت ظاهرى و لباسى آراسته و بدنى همیشه معطر به بوى خوش و حسن سلیقه در بکارگیرى اشعار و احادیث و آیات در منبر همه را مجذوب خود نموده و در هر محفلى شمع انجمن مى‏گردد. وى ارتباطات و مراودات و مکاتبات زیادى با ادبا و دانشمندان و رجال فرهیخته داشته و در مسافرت‏هاى زیادى که به شهرها و بلاد مى‏کرده در دیدار با افراد مختلف از بزرگان علم و ادب و سیاست درخواست مى‏نموده است. در دفترش یادداشتى بنویسند. مجموعه این دفتر در چهارصد و سى برگ و در چهار مجلد گردآوری شده است و شامل مقالات و دستخط بزرگان با تمثال ایشان، همراه با نکات علمى، ادبى، روایت و مسائل سیاسى ـ اجتماعى، دینى، اخلاقى، تاریخى، فلسفى و نیز برخى مکاتبات خصوصى است که از نظر آشنایى با روحیه و طرز تفکر نویسندگان در اوضاع و احوال زمان تحریر براى اهل تحقیق در خور توجه است. در میان اسامى افرادى که در این دفتر مطلبى نوشته‏اند، به اسامى مرحوم حضرت امام، مرحوم آیت اللّه‏ سید روح اللّه‏ خاتمى، مرحوم استاد محمد تقى شریعتى، مرحوم مهندس مهدى بازرگان، مرحوم دکتر ید اللّه‏ سحابى، مرحوم آیت اللّه‏ سید محمود طالقانى و... برخورد مى‏کنیم که حاکى از حضور همه نوع اندیشه در این دفتر است. این دفتر که مجمع الجواهر نامگذاری شده هم اکنون در کتابخانه وزیرى یزد نگهدارى مى‏شود و قرار است منتشر گردد.

حضرت امام نیز یادداشتى در این دفتر نوشته بودند و کسى از این نوشته آگاه نبود. در سال 1355 زمانى که حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانى مشغول جمع آورى و تدوین کتاب بررسى و تحلیلى از نهضت امام خمینى(س) در نجف اشرف بود. حضرت امام به وى مى‏گویند حال که درصدد جمع آورى همه اسناد و مدارک هستید، من نوشته‏اى در دفتر آقاى وزیرى یزدى نوشته‏ام آن را هم به آن اضافه کنید. و ایشان به دوستانش در ایران پیغام مى‏دهد. حجت الاسلام والمسلمین على اکبر ناطق نورى به یزد مسافرت نموده به محضر مرحوم وزیرى مى‏رسد، در حالى که وى روزهاى پایان عمر خود را سپرى مى‏کرد و در بستر بیمارى بود. با راهنمایى وى رونوشتی از این یادداشت که در تاریخ 15/2/1321 نوشته شده است. در اختیار آقای ناطق نوری قرار می گیرد. با توجه به اینکه عمده فعالیتهاى اجتماعى و سیاسى و خدمات فرهنگى وزیرى مربوط به سال‏هاى 1324 به بعد می‌شود. می‌توان گفت اندرزها و سخنان حضرت امام که با تأکید «بخوانید و بکار ببندید» نوشته شده است تأثیری شگرف بر روحیه وزیرى گذاشته است. چرا که حضرت امام در این یادداشت ضمن فراخواندن همگان به قیام براى خدا به صورت فردى و گروهى با استناد به آیة شریفه (قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى) و با اشاره به صدمات و آسیب هایى که به اسلام و مسلمین وارد شده است. خطاب به مرحوم وزیرى مى‏گویند.

اى آقاى محترمى که این صفحات را جمع آورى نموده‏اید. و به نظر علماى بلاد و گویندگان رساندید. خوب است یک کتابى هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامى همراه کرده از همه امضا مى‏گرفتید که اگر در یک گوشة مملکت به دین جسارتى شد. همه یکدل و یک جهت از تمام کشور قیام مى‏کردند. (صحیفه امام، ج 1، ص 23)

جالب این است که همه تشکلها و جمعیت هایى که مرحوم وزیرى تأسیس مى‏کند نظیر تشکل جامعه مسلمین یزد، انجمن حامیان مسجد جامع، انجمن واعظین یزد،‌ جامعه تعلیمات اسلامی یزد‌ و انجمن ادبی یزد،‌ که هر کدام منشاء خدمات و برکات زیادى براى مردم یزد شده است از سال 1324 هـ. ش به بعد تأسیس شده است. و می‌توان گفت به احتمال بسیار قوی توصیه و نهیب حضرت امام نقش تعیین کننده‏اى در جهت‏گیرى فعالیت‏هاى سیاسى اجتماعى مرحوم وزیرى داشته است.


 منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران

تهیه و تنظیم: جواددلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان