تبیان، دستیار زندگی
کارشناس صدای آمریکا، دوشنبه شب گفته بود که جمهوری اسلامی می خواهد با کشاندن انتخابات به مرحله دوم، در آن دستکاری و تقلب کند؛ اما کارشناس بی بی سی فارسی، امشب برخلاف همکارش گفت که اگر انتخابات به دور دوم بکشد امکان تقلب کم است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی بی سی فارسی: از کجا بفهمیم در انتخابات تقلب شده است؟!


کارشناس صدای آمریکا، دوشنبه شب گفته بود که جمهوری اسلامی می خواهد با کشاندن انتخابات به مرحله دوم، در آن دستکاری و تقلب کند؛ اما کارشناس بی بی سی فارسی، امشب برخلاف همکارش گفت که اگر انتخابات به دور دوم بکشد امکان تقلب کم است!

بی بی سی

"بی بی سی فارسی" بار دیگر و در برنامه ای دیگر تنها بحث از دو کاندیدای ریاست جمهوری؛ یعنی هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی را مهم تلقی کرد و بی توجه به کاندیداهای مطرح دیگر، فضایی دو قطبی را رقم زد و گفت: «در این برنامه می خواهیم تأیید صلاحیت آقایان مشایی و هاشمی و پیامدهای آن را بررسی کنیم.»

حسین باستانی از بازی تیم دولت در روزهای آینده خبر داد و با توجه به عملکرد رئیس جمهور و اطرافیان دولت به خصوص در روز ثبت نام تصریح کرد: «جریان آقای احمدی نژاد حضور آقای هاشمی را یک موقعیت برای چانه زنی تلقی می کند...آن ها با این برگ بازی خواهند کرد که اگر می خواهید جلوی ورود امثال هاشمی رفسنجانی و متحدانش را به قدرت بگیرید به ما رضایت دهید.»

وی در ادامه افزود: «من فکر می کنم جریان آقای احمدی نژاد به خاطر آن که شدت احساس نگرانی می کند از این که امکان دارد حضور در انتخابات را نداشته باشد. آن ها وجود قطبی به نام آقای هاشمی رفسنجانی را فرصتی قلمداد می کند برای این که کاندیدای خود را از صافی شورای نگهبان بگذراند.»

بنا بر سخنان کارشناس صدای آمریکا، اگر انتخابات به دور دوم رود یعنی تقلب شده است؛ اما بر اساس سخنان کارشناس بی بی سی فارسی، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود تقلب نشده است!

دیگر کارشناس بی بی سی فارسی "مهدی خلجی" بود که بار دیگر ادعای تکراری و بدون مستندش مبنی بر تقلب در انتخاب را تکرار کرد و در ادامه سخنان خود را نقض کرد و گفت: «بدون تردید میزان مشارکت عمومی بالا خواهد رفت. تقریبا می شود گفت تمام کسانی که معتقد به چارچوب جمهوری اسلامی معتقد هستند به هر حال نماینده ای در این انتخابات دارند و شرکت خواهند کرد. عدم شرکت آقای هاشمی می توانست در میزان مشارکت تأثیرگذار باشد.»

بی بی سی

خلجی که خود به حضور کاندیداهای مختلف معترف است، ادعایی را مطرح کرد که هیچ سندی برایش ارائه نکرد: «باید دید چه کسانی به دور دوم می روند و آیا سناریوی سال84 تکرار خواهد شد که با دستکاری آراء، آقای هاشمی نتوانست رأی بیاورد یا سناریوی سال88 که به بحران منتهی شد.»[!]

وی در ادامه، مطلب جالبی را مطرح کرد که درست بر خلاف سخنان دو شب پیش کارشناس صدای آمریکا بود! مهدی خلجی به بی بی سی فارسی گفت: «به دلیل این که میزان مشارکت بالا خواهد بود؛ اگر تقلب نشود انتخابات به دور دوم خواهد رفت.»

اما دوشنبه شب، بابک داد کارشناس صدای آمریکا برخلاف کارشناس بی بی سی فارسی گفته بود: «شکسته شدن آراء طبیعتا اتفاق می افتد. رفتن به مرحله دوم، بخشی از مهندسی انتخابات در طول این سال ها بوده است. پس از سال 76 که خاتمی در دور اول بر ناطق نوری پیروز شد این اتفاق افتاده است که با بردن انتخابات به مرحله دوم، انتخابات را مهندسی بکنند؛ همان طور که سال 84 و سال 88 این اتفاق افتاد.»

بنا بر سخنان کارشناس صدای آمریکا، اگر انتخابات به دور دوم رود یعنی تقلب شده است؛ اما بر اساس سخنان کارشناس بی بی سی فارسی، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود تقلب نشده است!

بدون تردید میزان مشارکت عمومی بالا خواهد رفت. تقریبا می شود گفت تمام کسانی که معتقد به چارچوب جمهوری اسلامی معتقد هستند به هر حال نماینده ای در این انتخابات دارند و شرکت خواهند کرد

بی بی سی

در ادامه برنامه صفحه2، مصطفی خسروی انتخابات در ایران را فرصتی برای بهره برداری[سوء استفاده] نیروهای اپوزیسیون خواند و گفت: «اگر افرادی در سال های گذشته بر تقلب در انتخابات تأکید داشتند هنوز هم بر این موضع هستند. این دلیل نمی شود که نگاهی به انتخابات پیش رو نداشته باشند. ما احساس می کنیم انتخابات در ایران فرصتی است برای طرح مطالبات و توازن قوا.»

وی از که از آقای هاشمی دعوت به بی قانونی و آشوب می کرد، افزود: «ممکن است نیروهای بسیاری در این انتخابات فعال شوند؛ ولی در روز رأی گیری به دلیل عدم اطمینانشان، رأی ندهند[!] این را رویکرد آقای هاشمی تعیین خواهد کرد. فرصت مناسبی است برای تشکیل جنبش اجتماعی.»

اما در پایان برنامه حسین باستان تحلیلگر بی بی سی فارسی، سخنی بر زبان آورد که سخنان دیگر کارشناسان برنامه مبنی بر تقلب در انتخابات را زیر سۆال برد و منشأ ادعاهای اصلاح طلبان تندرو و اپوزیسیون را افشا کرد: «این خطرناک است که حادثه ای را که اتفاق می افتد برای همیشه بر مبنای آن تحلیل کنیم. زمان اصلاحات یعنی بعد از دوم خرداد و مجلس ششم، اصلاح طلبان فرض را بر این گذاشتند که در هر انتخاباتی و برای همیشه، آن ها اکثریت قاطعی خوهند داشت و آن ها بر این اساس برنامه شان را تنظیم کردند؛ این بلیه ای است که بر سر اصلاح طلبان آمد.»

بخش ارتباطات تبیان


منبع: رسانه ایران