تبیان، دستیار زندگی
اگر شما فرد قابل احترامی شناخته شوید مسلما در كسب و كارتان هم شناخته شده تر بوده و ارزش و اعتبار بالاتری را دارا هستید.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روشهای كسب احترام در محیط كار


اگر شما فرد قابل احترامی شناخته شوید مسلما در كسب و كارتان هم شناخته شده تر بوده و ارزش و اعتبار بالاتری را دارا هستید......

روشهای كسب احترام در محیط كار

احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای افراد است و خود فرد آن را به دست می آورد. با اینكه همه ی انسانها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است كه برخی از افراد قادر به كسب این احترام نیستند. البته راه های مختلفی وجود دارد كه شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید كه احترامی را كه سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری و ... است. این عوامل به شما كمك می كند تا احترامی را كه شایسته شماست كسب كنید.

مسلماً هر کسی احترام را دوست دارد، تنها شاید درجه ی آن متفاوت باشد، امّا مطمئناً هیچ کس نمی تواند منکر این نیاز  حتّی در حدّ کم باشد.

اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار کنند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما دشوار خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترامید. ضمن اینكه هیچ ابزار مدیریتی به اندازه احترام مهم نیست لذا می‌خواهیم روشهایی مطمئن برای كسب آن به شما ارائه دهیم. تجارت و كسب و كار بیشتر به مسایل مالی مربوط می‌شود اما پولی كه در هر سازمانی قابل خرج كردن است احترام است. اگر شما فرد قابل احترامی شناخته شوید مسلما در كسب و كارتان هم شناخته شده تر بوده و ارزش و اعتبار بالاتری را دارا هستید.

برخلاف تصور عامه، داشتن یك شغل با رده بالای سازمانی یا مدیریتی، نمی‌تواند برای فرد احترام بیاورد. در یك كلام باید گفت كه شغل و كار و میزان  درآمد و .. برای افراد احترام و ارزش به ارمغان نمی اورد بلكه احترام به دست آوردنی است و بسته به سبك برخورد و نحوه تعامل افراد با اطرافیان دارد.

در واقع روشهایی برای كسب احترام نزد دیگران وجود دارد كه عبارتند از:

- قابل اعتماد باشید. اگر مردم متوجه شوند كه آن كسی كه وانمود می‌كنید نیستید به شما احترام نخواهند گذاشت. انسانها یك توانایی ذاتی در یافتن (فهمیدن) تظاهر و تقلب دارد و آدم‌های متقلب را غیرقابل اعتماد، ناامن و حتی گاهی اوقات بی ارزش (بی‌اهمیت) می‌دانند. از طرف دیگر، انسانها همیشه به طرف افرادی كه صادق نبوده و متظاهر نیستند جذب می‌شوند. بنابراین خود واقعی بودن پایه‌ای برای كسب احترام است.

-نكته سنج و دقیق باشید: اگر در ارتباط با مردم نكته سنج باشید ودر ارتباطات تان دقیق باشید و اطرافیان در تعامل با شما بفهمند كه واقعا به حرف‌هایشان گوش داده می‌شود و آنچه را كه درباره مشكلات شان، آرزوهایشان، ترس شان و اهداف شان و ... برای شما عنوان می كنند نزد شما بااهمیت است؛ به شما اعتماد بیشتری كرده و برای تان احترام قایل خواهند بود. این آگاهی به شما كمك می‌كند كه بفهمید چطور می‌توانید بهترین كمك را به آنها بنمایید.

اگر استفاده از شایعات در محل كار آسان و ساده باشد هیچكس برای فردی كه نمی تواند رازی را نزد خود نگهدارد احترامی قایل نخواهد شد

- با خرد و بصیرت باشید. محیطكار این پتانسیل را دارد كه منبع شایعات كوچك و جزیی باشد  لذا در ارتباطات خود و صحبتهایی كه رد و بدل می كنید حساس و دقیق بوده و اگاهانه رفتار كنید.

اگر استفاده از شایعات در محل كار آسان و ساده باشد هیچكس برای فردی كه نمی تواند رازی را نزد خود نگهدارد احترامی قایل نخواهد شد. اگر اطرافیان و همكاران متوجه شوند كه هر چیزی را با خیال راحت و باامنیت كافی می‌توانند به شما بگویند آنگاه در مواردی كه نیازمند مشورت یا همفكری باشند، شما جز آن كسانی خواهید بود كه به آنها مراجعه خواهد شد.

- بی‌نظیر و متمایز باشید. مردم به افراد ماهر و متخصص احترام زیادی می‌گذارند بویژه اگر این افراد واقعا متخصص و كارآمد باشند و توانایی و مهارت شان را بدون چشم داشت در اختیار دیگران قرار دهند.

بخشی از كسب و كار یا حرفه خود را كه طالب زیادی دارد و به كار بسیاری از افراد می اید را انتخاب كنید و آنرا به‌عنوان یك كار فرعی و یا سرگرمی جنبی و ذوقی خود قرار دهید و هر آنچه كه می‌توانید درباره آن به یادگیری و كسب مهارت و دانش بپردازید. این كار را یك جز لاینفك زندگی روزمره خود كنید. وقتی كه به طور چشم گیری ماهر و متخصص شدید ، سعی كنید اطرافیان و افرادی را كه نیازمند این تخصص شما هستند، از این مهارت بهره مند كرده و مورد حمایت خود قرار دهید.

روشهای كسب احترام در محیط كار

- سعی كنید فردی مفید و كمك رسان باشید. مردم به افرادی كه بخشنده و كمك‌كننده باشند احترام می‌گذارند، به افراد بی كار و لاابالی و مزاحم بی‌احترامی می‌كنند و آدم‌های خودشیفته را تحقیر می‌كنند و از آنها تنفر دارند.

خیر یا كمك‌كننده بودن به این معنی است كه یكی از اهداف اولیه‌تان این باشد كه به دیگران در رسیدن به اهداف‌شان كمك كنید لذا  یادتان باشد هرقدر كه به دیگران كمك كنید به همان اندازه احترام و ارزش كسب خواهید كرد.

-حد و مرز قائل شوید. هیچكس به یك فرد بی برنامه و بی خیال كه درست انجام دادن كارها برایش مهم نیست اعتماد نمی كند.  پس كسب احترام به معنی وضع كردن یكسری حد و مرزها هم هست. اگر از شما كار غیرممكنی خواسته می‌شود درباره آن بخشی كه انجام‌پذیر است توضیح دهید و خود را ملزم و موظف به انجام كامل این بخش كنید .اگر كسی به كمك همیشگی و بی‌قید و شرط شما وابسته شده است با گفتن دقیق آنچه كه می‌توانید برایش انجام دهید او را از این خواب و خیال خارج كنید. هر قدر حد و مرز و شرایط شما قویتر باشد به همان اندازه احترام بیشتری كسب خواهید كرد.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

موفق در محل کار

شناسایی اشخاص در دیدار اول

گام‌هایی تا یک ارتباط درست و حسابی

هوش اجتماعی‌تان را محک بزنید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.