تبیان، دستیار زندگی
در17 مه 1865 میلادی اتحادیه تلگرافی بین‌المللی در پاریس تشكیل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسسه تبیان روز ارتباطات و آغاز هفته روابط عمومی را گرامی میدارد

روز ارتباطات و آغاز هفته روابط عمومی

در17 مه 1865 میلادی "اتحادیه تلگرافی بین‌المللی" در پاریس تشكیل شد.

از آن تاریخ به بعد نام این اتحادیه دستخوش تحول شد و سرانجام در 30 اكتبر 1906 میلادی در كنفرانس "اتحادیه تلگرافی بین‌الملل" تصمیم گرفته شد كه "اتحادیه رادیو و تلگرافی بین‌الملل" نیز تشكیل شود. در 9دسامبر سال 1932 میلادی به موجب "عهدنامه مادرید" با وحدت دو اتحادیه یاد شده فوق، "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور" شروع به كار كرد. در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه‌ها برای پیشرفت ارتباطات است. سابقه عضویت ایران در "اتحادیه تلگرافی بین‌المللی" بیش از یكصد سال است.

نهاد مذكور پس از جنگ جهانی دوم و تشكیل سازمان ملل، به موجب تصمیم كنفرانس عمومی نمایندگان دولت‌های عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل در آمد و از آن زمان تاكنون، جزو مۆسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال 1970 میلادی، كشورهای جهان سوم از طریق این اتحادیه كوششهای وسیعی برای رسیدن به دو هدف مشخص در پیش گرفتند:

1ـ سعی در تقسیم و توزیع عادلانه امواج رادیویی.

2ـ كوشش در توزیع عادلانه كانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای پخش مستقیم در سراسر جهان.

اقدام مهم دیگر این اتحادیه كمك به كشورهای جهان سوم برای توسعه ارتباطات و كاربرد هرچه بیشتر آن در توسعه ملی این كشور بوده است.

در نگرش جدید، وسایل ارتباط‌جمعی، رسانه‌های گروهی و مطبوعات به عنوان بخشی از كلیت ارتباطات در صحنه جهانی ارزیابی شده است.

و اما امروز . . .

روز 27 اردیبهشت ماه هر سال، روزی که تولد ارتباط انسان‌هاست، روزی که قبل از آن، چه بسیار انسان‌هایی که در سراسر نقاط دور‌افتاده جهان زندگی می‌کردند و از هم خبری نداشتند.

و روز تولد زندگی دوباره من  . . .

زمانی که مارشال مک لوهان گفت دنیا به دهکده جهانی تبدیل خواهد شد شاید حتی در ذهن ما نمی‌گنجید که چگونه می‌توان کره خاکی عظیم را به دهکده‌ای تشبیه کرد؟! اما اکنون می‌توان دید که این دنیای بزرگ شاید کوچکتر از یک دهکده نیز باشد. دنیایی که انسان‌ها بسیار بسیار به هم نزدیکند.

آیا به نظر شما علت شکستن این همه فاصله و مکان و زمان از چیست؟ چگونه می‌توان مسافت‌های بسیار بسیار دور را در عرض چند ثانیه در نوردید؟ جواب سئوال تنها در یک کلمه و آن هم "ارتباط" است.

ارتباط، واژه‌ای است که معانی زیادی را در خود گنجانده است.

با وجود این کلمه جادویی مسافت‌ها، فاصله‌ها و بسیاری از واژه‌هایی که معنی دوربودن را می‌دهند مفهومی ندارد.

امروزه رمز همه موفقیت‌ها تنها این کلمه جادویی است. به راستی این کلمه زیبا و طلایی در کجا می‌تواند به جایگاه و رسالت اصلی خود دست یابد و تاثیر‌گذار باشد‌.

چه زیباست حال که سرشار از حس زیبای غرور هستیم، این روز بزرگ را به افرادی که با قلب‌های بزرگ، اراده‌های پولادین، پاهای مستحکم و قوی در اتاق حساس شیشه‌ای و در جایگاه مقدس روابط‌عمومی مشغول به کار هستند تبریک بگویم. امیدوارم همگی بتوانیم به رسالت اصلی و جایگاه واقعی روابط‌عمومی دست پیدا کنیم.

با درود به روان دکتر نطقی پدر روابط‌عمومی ایران آروزی سلامتی و توفیق برای همه زحمت‌کشان عرصه ارتباطات و روابط‌عمومی را دارم.