تبیان، دستیار زندگی
محمدتقی فاطمی را پدر علوم ریاضی نوین در ایران میدانند. وی در سال ۱۲۸۳ ه.ش در شهر اصفهان دیده به جهان گشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پروفسور فاطمی
پروفسور فاطمی

محمدتقی فاطمی را پدر علوم ریاضی نوین در ایران میدانند. وی در سال 1283 ه.ش در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه عازم فرانسه شد و پس از نگارش رساله تخصصی استعمال گروهها در هندسه و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از دانشسرای عالی پاریس به میهن بازگشت.

مادر وی بانویی متدین و بسیار پایبند به شعائر مذهبی بود. مادر سید تقی قبل از آنکه ایشان از طرف وزارت جنگ با اولین دسته محصلین برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شود از یک بانوی نایینی می خواهد تا قالیچه مخصوص نماز برای سید تقی ببافد.

پرفسور فاطمی كه بیش از شش سال در پاریس اقامت داشته همیشه بر این قالیچه نماز گذارده است و هیچ گاه نمازی از او ترك نشده است. پروفسور فاطمی در دانشسرای عالی پارس (اكول نورمال سوپریور) در رشته ریاضی تحصیلات عالی خود را به پایان رسانید و یكی از شاگردا ممتاز این رشته و تنها ایرانی فارغ التحصیل این مدرسه می باشد بطوریكه دولت فرانسه این موفقیت را به دولت ایران تبریك گفته است و ...

پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 پروفسور فاطمی دانشکده فنی تهران را در همان سال بنیان می نهد. بعدها در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت می نماید و سالها در این دانشکده به تدریس می پردازد

وی در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت و نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بود. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 پروفسور فاطمی دانشکده فنی تهران را در همان سال بنیان می نهد. بعدها در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت می نماید و سالها در این دانشکده به تدریس می پردازد.

استاد فاطمی با همکاری دوستانش 26 جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر- هندسه- مثلثات و... برای دانشگاهها و دبیرستانها تالیف و تدوین کرد.

وی در سال 1347 به خاطر عشق وافر به امام رضا(ع) عازم مشهد شد و به تدریس و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد همت گماشت. پروفسور فاطمی در بیست و دومین کنفرانس ریاضی کشور در سال 1369 به عنوان استاد پیشکسوت ریاضیات ایران در قرن معاصر مورد تقدیر قرار گرفت.

مرحوم فاطمی از خادمان افتخاری حضرت رضا(ع) بود و بارها می گفت: "خدمت به امام رضا(ع) از افتخارات من است." این معلم بزرگ و پرتلاش سرانجام در پاییز سال 1374 به دیار باقی شتافت و در جوار محبوبش امام هشتم شیعیان (ع) به خاک سپرده شد.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:natali123.persianblog

بیتوته

مطالب مرتبط:

عباس یمینی شریف

محتشم کاشانی، شمس الشعرا

علامه امینی و الغدیر

ملک الشعرای بهار

عبید زاکانی،شاعر لطیفه گو

محمدرضا شفیعی کدکنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.