تبیان، دستیار زندگی
ظهور فناوری های جدید زمینه را برای فراهم كردن فرصت های آموزشی برای همه و در همه جا، به وجود می آورد، اما این به تنهایی باعث ایجاد یادگیری مۆثر و عمیق می شود؟ در مطلب قبل عنوان کردیم که بسیاری از پروژه های یادگیری الكترونیكی به یك یا چند دلیل با شكست مواجه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل اصلی شکست در آموزش الکترونیک

عنوان کردیم که بسیاری از پروژه های یادگیری الكترونیكی به یك یا چند دلیل از دلایل عنوان شده در مطلب قبل با شكست مواجه می شوند، یا عملكرد ضعیفی دارند اما یكی از محققان سه عامل را به عنوان عوامل اصلی بیان کرد که به توضیح آن ها می پردازیم:

عوامل اصلی شکست در آموزش الکترونیک

در بین تمامی عواملی كه برای شكست در یادگیری الكترونیكی بیان شد یكی از محققان سه عامل اصلی را برای این موضوع بیان كرده است.

1. سطح فرآورده (طراحی ضعیف دوره، زیربنای فناوری ناكافی(

2. سطح یادگیرنده (آمادگی اندك یادگیرندگان، عدم انگیزش، نبود وقت(

3.  سطح سازمانی (پشتیبانی مدیریتی كم، نبود ساختار پاداش دهی(

 سطح فرآورده

 طراحی ضعیف دوره ( دوره ها زمانی اثربخش ظاهر می شوند كه مطابق با دنیای حال حاضر و مطابق با نیاز یادگیرنده باشد در غیر این صورت كارایی نخواهد داشت.)

 طراحی ضعیف كلاس الكترونیكی ( در صورتی كه افراد بخواهند به كلاس آن لاین بیاند و یا با یكدیگر گفتگو كنند در صورتی كه اتاق های گفتگو ضعیف باشند و یا این كه تعامل بین افراد خوشایند نباشد می تواند دلیلی برای شكست و ناكامی باشد)

 كارایی ضعیف فناوری ) صدای ضعیف، تصویر ناصاف ، خراب بودن لینك های مربوطه و ...)

 مدیریت ضعیف تعامل های اجتماعی دوره ( اگر افرادی كه ارتباط بین افراد را مدیریت می كنند تجربه كافی از فناوری و ... نداشته باشند كارها به درستی انجام نمی گیرد.)

 كندی تعامل بین مربی  و یادگیرندگان

از آنجایی كه یادگیری الكترونیكی به صورت فرد محور است و فرد خود نیز برای پیشرفت باید در تلاش باشد در صورتی كه در این قسمت دچار ضعف باشد با مشكل مواجه می شود

سطح یادگیرنده (زمینه درونی)

نبود زمان

علاقه اندك یادگیرندگان به موضوع درس

انگیزه كم یادگیرندگان

ضعف مهارت های مطالعه فردی (از آنجایی كه یادگیری الكترونیكی به صورت فرد محور است و فرد خود نیز برای پیشرفت باید در تلاش باشد در صورتی كه در این قسمت دچار ضعف باشد با مشكل مواجه می شود.)

ضعف مهارت های مدیریت زمان (زمان بندی و برنامه ریزی مناسب از جمله پایه های اساسی یادگیری است.)

اختلال در تداوم زندگی (مشكلات در زندگی هر فردی وجود دارد و این موضوع می تواند فرد را از یادگیری مناسب دور كند.)

تشویق در هر زمینه ای می تواند انگیزه را در تمامی مسئولین و یادگیرندگان برانگیزد نبودن مدیریتی برای رسیدگی به این موضوع می تواند به عنوان یك عامل مهم معرفی شود.

تشویق در هر زمینه ای می تواند انگیزه را در تمامی مسئولین و یادگیرندگان برانگیزد نبودن مدیریتی برای رسیدگی به این موضوع می تواند به عنوان یك عامل مهم معرفی شود.

  • نبود ساختار شفاف پاداش (تشویق در هر زمینه ای می تواند انگیزه را در تمامی مسئولین و یادگیرندگان برانگیزد نبودن مدیریتی برای رسیدگی به این موضوع می تواند به عنوان یك عامل مهم معرفی شود.)
  • عدم ایجاد محیط یادگیری با كیفیت

  • تهیه نكردن تجهیزات مطلوب یادگیری( توجه نكردن به فراهم كردن زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب)
  • نبودن پشتیبانی مدیریتی از یادگیری
  • نبود همكاری گسترده برای كمك به ایجاد فرهنگ یادگیری (قبل از ایجاد یك روش برای هر امری در ابتدا می بایست برای آن موضوع زمینه ای مناسب ایجاد و در آن زمینه فرهنگ سازی كرد، بدون آشنایی دادن در مورد یك مسئله، كار به خوبی پیش نمی رود.)

كلام آخر...

ظهور فناوری های جدید زمینه را برای فراهم كردن فرصت های آموزشی برای همه و در همه جا، به وجود می آورد، اما این به تنهایی باعث ایجاد یادگیری مۆثر و عمیق نمی شود. بدون در نظر گرفتن كاربردهای و روش های استفاده از آن فناوری، استفاده از آن كاری بیهوده است.


بخش آموزش مجازی تبیان  - فائزه خاموشی

www.isc.gov.ir

“Challenges in e-learning projects”‌ by: “GhlamHossein Rahim dost”‌

How to fail at e-learning

www.e- learninghub.com

www.chronicle.com

E-learning: Big bang or steady evolution?

www.logilent.com

Commission on Technology and Adult Learning

Implementing eLearning: getting the most from your elearning investment Presentation at the ASTD International Conference

www.league.org

The Digital Revolution and the Coming of the Postmodern University