تبیان، دستیار زندگی
25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌ترین حماسه سُرای ایران و یکی از حماسه سرایان بزرگ جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز بزرگداشت استاد سخن و ادب فارسی «حکیم ابوالقاسم فردوسی»

حکیم ابوالقاسم فردوسی

25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌ترین حماسه سُرای ایران و یکی از حماسه سرایان بزرگ جهان است.

به گزارش روابط عمومی، وی در سال 319 یا 320 ش برابر با سال 329 ق در طوس متولد شد. شهرت جهانی فردوسی، به خاطر کتاب شاهنامه است که وی سرودن آن را از دوران جوانی آغاز کرد تا پایان عمر، بارها آن را بررسی و ویرایش کرد و بر غنای آن افزود. شاهنامه، گنجینه میراث هزار ساله ملت و کشور ایران و دایرة‌المعارف فرهنگ و تاریخ ایرانیان است. آن گونه که فردوسی می‌گوید، سرودن شاهنامه، سی سال طول کشید. این اثر جاویدان فردوسی که در شمار بهترین آثار حماسی عالم است، در حدود پنجاه هزار بیت دارد و تاکنون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است.

فردوسی در حفظ جانب امانت هنگام نقل مطالب، به کار بردن نهایت مهارت در وصف مناظر طبیعی و میدان‌های جنگ و قهرمانان منظومه خود و نیز ذکر حِکَم و مواعظ دلپذیر، کمال توانایی را نشان داده است. فردوسی در بیان افکار و نقل معانی و رعایت سادگی زبان، صراحت و روشنی سخن، انسجام، استحکام و متانت کلام در درجه‌ای از قدرت است که کلامش همواره در میان استادان، نمونه اعلای فصاحت و بلاغت شمرده شده و به منزله سخن سهل و ممتنع تلقی گردیده است. برای بزرگداشت مقام این شاعر و سخن‌سرای نامی، روز 25 اردیبهشت هر سال به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نا مگذاری شده است تا فرصتی فراهم آید که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون گردد.

به همین مناسبت، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، فرا رسیدن روز بزرگداشت استاد سخن و ادب فارسی و بزرگ‌ترین حماسه سُرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی را به تمامی پارسی زبانان دنیا تبریک عرض می نماید.

روابط عمومی موسسه تبیان