تبیان، دستیار زندگی

سیگار چه ربطی به سرطان معده دارد؟

در سرطان معده، سلول‌های سرطانی در پوشش و دیواره معده رشد می‌کنند. طبق تحقیقات مختلف مشخص شده است که سرطان معده دومین علت اصلی مرگ و میر حاصل از سرطان در سراسر جهان می‌باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیگار و سرطان معده


اکثر افراد مبتلا به سرطان معده در محدوده سنی میانسالی تا کهنسالی قرار دارند و آمارها نشان دهنده ابتلای بیشتر مردان نسبت به زنان می‌باشد.

 

سرطان معده معمولا با رشد یک نوع باکتری به نام هلیکو باکتر پیلوری همراه می‌باشد. این باکتری در پوشش مخاطی معده قرار می‌گیرد. این باکتری پس از بلوغ به عفونت مزمن در معده تبدیل می‌شود و در بسیاری از موارد زخم معده را ایجاد می‌کند.

 

آیا سیگار باعث سرطان معده می‌شود؟

اولین علامت سرطان معده، سوزش سر دل می‌باشد که این سوزش در طول زمان بیشتر و شدیدتر می‌شود و فرد بسیار احساس ناراحتی می‌کند.

 

در افرادی که سیگار می‌کشند، پس از گذشت زمان نیکوتین موجود در سیگار سبب تضعیف دریچه بین مری و معده می‌شود.

در نتیجه اسید معده و محتویات آن به مری برمی‌گردد و فرد احساس سوزش و ناراحتی در ناحیه سر دل می‌کند.

 

پس از گذشت زمان، مری در اثر تماس با اسید معده دچار آسیب و زخم می‌شود.

 

از طرف دیگر نیکوتین می‌تواند بر عملکرد دریچه بین معده و روده باریک هم اثر کند. بنابراین نمک های صفراوی روده باریک به معده بر می‌گردند و سبب آسیب دیواره معده می‌شوند و مقاومت بافت معده را در برابر مواد سرطان‌زا کاهش می‌دهند.

 

لذا به افرادی که سیگار مصرف می‌کنند و تا حدی به ناراحتی‌های گوارشی و به خصوص زخم معده مبتلا هستند توصیه می‌شود که این مشکل را جدی بگیرند و سریعا نسبت به ترک سیگار اقدام کنند.

 

درغیر این صورت احتمال زیادی وجود دارد که در آینده ای نزدیک به سرطان معده مبتلا شوند. حتی در مواردی مشاهده شده است که افراد سیگاری مبتلا به زخم معده، دچار مرگ ناگهانی می‌شوند و اقدامات درمانی، تاثیر کمی را در بهبودی آنها داشته است.

از مصرف مداوم گوشت قرمز بپرهیزید. مصرف مداوم گوشت و فرآورده‌های گوشتی در برنامه غذایی، ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان معده دارد

 

چگونه می‌توان با وجود سرطان معده به زندگی خود ادامه داد؟

 - تشخیص قطعی سرطان معده بسیار دشوار می‌باشد. با این حال اگر ابتلا به این نوع سرطان در فردی تشخیص داده شود، آن فرد باید روحیه خود را حفظ کند و اعتماد به نفس خود را از دست ندهد. از طرفی هم پزشک باید به بیمار امید دهد و راه‌حل‌های مناسبی را به او ارائه دهد تا روند بهبودی را طی کند.

 

- فرد مبتلا باید به دقت از خودش مراقبت کند و تمامی دستورات پزشک را انجام دهد.

 

- معمولا پزشک متخصص برای این دسته از افراد، رژیم غذایی خاصی را تجویز می‌کند.

 

- این افراد باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی، ورزش را فراموش نکنند و تحرک بدنی داشته باشند.

 

- استراحت و خواب کافی هم باید مراعات شود.

 

- بیماران هنگام مراجعه به پزشک باید به تمام سوالات او با دقت جواب دهند تا اگر نکته مبهمی در ذهن پزشک باقی مانده است برطرف شود. این کار به پزشک در تشخیص بهتر بیماری و درمان سریع تر و بهتر آن کمک می‌کند.

 

- اگر پزشک راه‌های درمانی مانند اشعه درمانی را پشنهاد داد آن را انجام دهید، زیرا این شیوه درمانی سبب کاهش علایم سرطان معده می‌شود و کیفیت زندگی بیماران را بهبود می بخشد.

 

- اگر فردی هستید که تازه به این بیماری مبتلا شده ‌اید، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا افراد دیگری را که مدت‌ها با این بیماری سروکار دارند، به شما معرفی کند تا به طور مستقیم با مشکلات آنها و راه‌حل‌های عملی که آنها تجربه کرده‌اند آشنا شوید. این کار علاوه بر آموزش راهکارهای عملی، می‌تواند سبب افزایش روحیه و اعتماد به نفس در شما شود و ترس ایجاد شده نسبت به این بیماری را از بین ببرد.

 

چند نکته برای کسانی که نمی خواهند به سرطان معده مبتلا شوند

- از مصرف  غذاهای دودی  و نمک اندود مثل ماهی دودی جدا خودداری کنید.

 

- از مصرف مداوم غذاهای شور و ترشیجات پرهیز کنید.

 

- وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید. افراد چاق بیشتر دچار سرطان معده می‌شوند.

 

- از مصرف مداوم گوشت قرمز بپرهیزید. مصرف مداوم گوشت و فرآورده‌های گوشتی در برنامه غذایی، ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان معده دارد.

 

- از سبزیجات و میوه‌های تازه زیاد استفاده کنید. مثلا تحقیقات نشان داده است که مصرف کلم بروکلی ابتلا به به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

 

- مصرف ویتامین ث بسیار ضروری است، زیرا باکتری هلیکوباکترپیلوری را از بین می برد و احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

 

- ترک سیگار عامل مهمی در کاهش روند این بیماری است. باید اذعان کرد که سیگار احتمال ابتلا به این بیماری را تا چند برابر افزایش می‌دهد.


مطالب مرتبط:

شایع‌ترین سرطان در ایران چیست؟

سرطان معده؛ علل، علائم و درمان

سرطان معده چیست؟

سرطان معده و علائم آن

راه‌های درمان سرطان معده

فست‌فودها عامل مهم بروز سرطان معده است

دود سیگار شما به چشم من هم می ‌رود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.