تبیان، دستیار زندگی
خیابان كارگر شمالی از بهترین انتخاب‌ها برای تهران‌گردی است. می‌توانید سفرتان را با پارك لاله شروع كنید و با بازدید از موزه‌فرش به پایان برسانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران‌گردی با طعم تاریخ
تهران


خیابان كارگر شمالی از بهترین انتخاب‌ها برای تهران‌گردی است. می‌توانید سفرتان را با پارك لاله شروع كنید و با بازدید از موزه‌فرش به پایان برسانید.

پارك لاله چه در فصل بهار كه گردشگران از شهرهای مختلف می‌آیند و در حاشیه‌اش برای چند شب چادر می‌زنند و چه در فصل دیگری مثل زمستان، طرفداران زیادی دارد. نمی‌شود در خانه نشسته باشید و هوس تهران‌گردی به سرتان بزند و پارك لاله جزو انتخاب‌هایتان نباشد. برای آنها كه به دنبال تفریح هستند و هم گشت و گذار فرهنگی و خرید، شاید پارك لاله و خیابان كارگر شمالی بهترین گزینه باشد. خیابانی كه جدا از داشتن پارك لاله با درختان سرو، چنار و اقاقیا، موزه هنرهای معاصر تهران، بازارچه پارك لاله و موزه‌فرش ایران هم درآن واقع شده است.

موزه هنرهای معاصر و راهرو‌های پیچ در پیچ

بعد از نشستن روی صندلی‌های پارك لاله و لذت‌بردن از دار و درخت پارك یا تماشای فیلمی در سینمای چهاربعدی، اگر هوس دیدن نمایشگاهی هنری به سرتان زد، می‌توانید با چند قدم پیاده‌روی، خودتان را به موزه هنرهای معاصر تهران برسانید. موزه‌ای كه سال 1356 ساخته شده و معماری هشتی، چهارسو و گذرگاه‌هایش جدا از نمایشگاه‌هایی كه به طور ماهانه یا فصلی در آن برگزار می‌شود، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌كند.

تهران‌

معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است و تعدادی از مجسمه‌های برنزی پرویز تناولی برای این مجموعه ساخته شدند. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.

پس از بازدید از نمایشگاه اگر دلتان بخواهد می‌توانید ساعتی را در كافی‌شاپ موزه هنرهای معاصر بگذرانید یا دقایقی روی صندلی‌های موزه بنشینید و از صدای موسیقی كه در حال پخش‌شدن است و آرامشی كه بیرون از هیاهوی اطراف شما را دربرگرفته، لذت ببرید.

تهران‌

پارك لاله و سینمای چهاربعدی

بلوار كشاورز به خودی خود جان می‌دهد در پیاده‌رو‌هایش قدم بزنید یا عصرها روی نیمكت‌هایش بنشینید و گذرماشین‌ها و آدم‌ها را تماشا كنید، اما وقتی یك پارك هم به آن اضافه شود، دیگر همه چیز تكمیل است. خیابان حجاب را كه پشت سر بگذارید، محدوده پارك لاله شروع می‌شود. پاركی كه از بزرگ‌ترین پارك‌های تهران محسوب می‌شود و نزدیك به 50سال قدمت دارد. صبح‌ها اگر گذرتان به پارك لاله افتاده باشد، كسانی را می‌بینید كه لابه‌لای درختان ورزش صبحگاهی می‌كنند، سالمندانی را می‌بینید كه روی نیمكت‌ها نشسته‌اند یا آدم‌هایی كه در لاك خودشان فرو رفته‌اند. البته اگر به دنبال جای خلوت و ساكتی برای درس خواندن هستید، نیمكت‌های لابه‌لای درختان انتخاب مناسبی است.

معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است و تعدادی از مجسمه‌های برنزی پرویز تناولی برای این مجموعه ساخته شدند. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود

پارك لاله جدا از امكانات بازی برای كودكان و وسایل مخصوص ورزشی، سینمای چهاربعدی هم دارد. سینمایی كه در آن می‌توانید روی صندلی‌های متحرك بنشینید و با عینك مخصوصی كه به شما می‌دهند، از برنامه‌هایش لذت ببرید. ظرفیت هر سانس این سینما 40 نفر است و هر روز از ساعت 4 بعدازظهر تا 11 شب و روزهای جمعه و تعطیل از ساعت 10 صبح تا 11 شب، میزبان آنهایی است كه هوس سینمای چهاربعدی كرده‌اند.

پارك لاله با تمام حسن‌هایی كه دارد، بوفه‌ای ندارد تا اگر هوس خوردن چای در هوای سرد به سرتان زد یا اگر گرسنگی به شما فشار آورد، به آن مراجعه كنید، اما می‌توانید با كمی تحمل و پیاده‌روی خودتان را به بازارچه‌اش برسانید.

بازارچه این پارک جایی است که کارآفرین ها و صاحبان مشاغل به خصوص مشاغل مربوط به صنایع دستی آن جا جمع شده اند و غرفه زده اند. انواع و اقسام ظرف و ظروف و پوشاک و محصولات سنتی را می توانید در این بازارچه پیدا کنید.

نقش‌هایی كه از یاد نمی‌روند

موزه‌فرش ایران در تقاطع خیابان كارگر و فاطمی، یكی از شگفتی‌های این خیابان است. جلوی موزه و پشت برد شیشه‌ای نوشته شده، موزه‌فرش، دوره آموزش قالیبافی، طراحی و مرمت فرش برگزار می‌كند. وارد محوطه موزه كه می‌شوید دیگر از هیاهوی بیرون خبری نیست و فقط صدای كلاغ‌ها به گوشتان می‌رسد. روی تابلوی راهنمای موزه نوشته شده، موزه‌فرش 22 بهمن 56 افتتاح شده و نمای بیرونی‌اش شبیه دار قالی است. برای بازدید از فرش‌های نفیس موزه باید یك بلیت 500 تومانی بخرید و بازدیدتان را آغاز كنید.

تهران‌

كتابخانه موزه از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر باز است و می‌توانید از 3500 نسخه كتاب موجود در كتابخانه استفاده كنید. در دو طبقه موزه‌فرش ایران 130 تخته فرش قرار دارد، فرش‌هایی كه بیشترشان مربوط به قرون 13 و 14 هجری شمسی هستند و در شهرهای تهران، تبریز، كاشان، اراك، كردستان بافته شده‌اند. فرش‌هایی از ابریشم و نخ و پشم با طرح‌های طاووس و ترنج كه می‌توانید دقایقی جلوی هر كدامشان بایستید و در طرح‌هایش غرق شوید. عكسبرداری در موزه‌فرش ایران آزاد است به شرطی كه دوربینتان فلاش نزند. موزه‌فرش ایران روزهای دوشنبه تعطیل است، اما روزهای دیگر از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر می‌توانید از آن بازدید كنید. با خارج‌شدن از موزه دوباره هیاهوی خیابان شما را در برمی‌گیرد، اما نقوش فرش‌ها چیزی نیست كه بزودی از یادتان برود.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، موزه های ایران