تبیان، دستیار زندگی
رود ركورد شكست‌ناپذیری رضازاده شش ساله می‌شود؟ حسین رضازاده تنها وزنه‌بردار ایرانی حاضر در هفتاد و پنجمین دوره‌ی مسابقات جهانی وزنه‌برداری ساعت ‌21:30 امروز (شنبه) برای كسب چهارمین عنوان قهرمانی خود به مصاف دوازده وز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوی ترین مرد جهان امروز به روی صحنه می‌رود

ركورد شكست‌ناپذیری رضازاده شش ساله می‌شود؟


حسین رضازاده تنها وزنه‌بردار ایرانی حاضر در هفتاد و پنجمین دوره‌ی مسابقات جهانی وزنه‌برداری ساعت ‌21:30 امروز (شنبه) برای كسب چهارمین عنوان قهرمانی خود به مصاف دوازده وزنه‌بردار دیگر می‌رود.

حسین رضازاده، قهرمان دو دوره‌ی بازی‌های المپیك و دارنده‌ی سه عنوان قهرمانی جهان از سال ‌2000 تاكنون در هیچ مسابقه‌ای شركت نكرده مگر این كه عنوان قهرمانی آن رقابت را به خود اختصاص دهد. اما، باید این بار دید رضازاده می‌تواند در جدال با حریفان جهانی خود در شهر سانتادومینگو كشور دومینیكن ركورد شكست‌ناپذیری خود را شش ساله كند.

به هر حال رضازاده كماكان برای دستیابی به این افتخار تلاش خود را انجام می‌دهد.

ركورددار دسته‌ی فوق سنگین وزنه‌برداری جهان طی هفته‌ای كه گذشت فشرده‌ترین مراحل تمرینی خود را انجام داد. او در تمرینات ظهر سه‌شنبه نشان داد كه نه تنها هنوز از آمادگی كامل برخوردار است بلكه میل به افزایش ركوردها نیز هنوز در وجود رضازاده نمرده است.

رضازاده سعی كرد در یك ضرب، دو ضرب و اسكات ركوردهای خود را بهتر كند. او تمرینات خود را در یك ضرب آغاز كرد و این حركت را با بالای سر بردن وزنه‌های ‌200 كیلوگرمی به پایان رساند. پس از آن نوبت به اسكات از پشت رسید و دست آخر حركت دو ضرب خود را نیز با ركورد ‌250 كیلوگرم تمام كرد. بدین ترتیب می‌توان به رضازاده امیدوار بود كه حداقل به ركورد مجموع ‌450 كیلوگرم برسد. ركوردی كه در استارت لیست مسابقه او را در صدر جدول قرار داده است. رضازاده روز چهارشنبه آخرین مرحله‌ی تمرین سنگین خود را انجام داد، او پنجشنبه استراحت كرد و دیروز(جمعه) نیز یك مرحله تمرین سبك را برای آمادگی هر چه بیشتر خود در روز مسابقه انجام می‌دهد.

حریفان رضازاده در مسابقات جهانی سال ‏2006‏؛


/جابر سعید سالم - قطر/

وزنه‌بردار ‌31 ساله‌ی بلغاری الاصل كشور قطر چند سالی بود كه برای قوی‌ترین مرد جهان دست و پا گیر شده بود، البته او در سال ‌2005 پس از دو سال دوری، دوباره به میدان‌های ورزشی بازگشت و نشان داد كه با روزهای اوج فاصله‌ی زیادی دارد. به هر حال او امسال در استارت لیست مسابقات ركورد ورودی ‌450 كیلوگرم را برای خود اعلام كرده تا نشان دهد امسال برای جدال با رضازاده آماده است. (البته هنوز معلوم نیست كه جابر سالم به سانتادومینگو آمده است یا خیر. با توجه به شرایط موجود و عدم شركت وزنه‌بردار ‌77 كیلوگرمی قطر در مسابقات گمان می‌رود كه جابر سالم نیز در مسابقات جهانی سال ‌2006 شركت نكند.)

به هر حال این وزنه‌بردار بلغاری‌الاصل در اولین حضور بین‌المللی خود در قالب تیم قطر در سال ‌99 و در مسابقات جهانی وزنه‌برداری عنوان نایب قهرمانی جهان را كسب كرد. در المپیك سیدنی چهارم شد و یك سال بعد در حالی كه رضازاده به دلیل مصدومیت در مسابقات جهانی حاضر نشده بود به عنوان قهرمانی دست یافت. جابر سالم در سال ‌2003 طلای حركت یك ضرب را از رضازاده ربود اما، در دو ضرب بر روی تخته حاضر نشد. او اكنون پس از كسب یك عنوان سومی در سال ‌2005 این بار اگر در مسابقات حضور یابد به دنبال كسب عنوان قهرمانی است.


/محمد احسان - مصر/

این وزنه‌بردار جوان مصری هنوز ‌22 سال سن دارد و پس از چند سال شاگردی ایوانف دو بار قهرمان جوانان جهان در سال‌های ‌2002 و ‌2003 شده است. او در همان سال ‌2003 و در مسابقات جهانی ونكوور در رده‌ی سنی بزرگسالان دوازدهم شد. احسان در سال ‌2005 نیز با ركورد مجموع ‌428كیلوگرم عنوان پنجمی را به خود اختصاص داد. در سال ‌2006 محمد احسان با ركورد مجموع ‌445 كیلوگرم پس از رضازاده و جابر سالم در مكان سوم قرار دارد.


/ویكتورز شرباتیس - لتونی/

وزنه‌بردار ‌32 ساله و كهنه‌كار كشور لتونی اولین حضور خودش را در مسابقات جوانان جهان سال ‌1992 تجربه كرد كه در آن دوره از مسابقات پنجم شد. او یك سال بعد در مكان سوم جهان ایستاد. شرباتیس از سال ‌94 به رده‌ی سنی بزرگسالان آمد و در همین سال هفتم جهان شد. سال ‌95 نتوانست در مسابقات راه به جایی ببرد و در المپیك آتلانتا دهم شد و اولین مدال جهانی خود را در رده‌ی بزرگسالان در سال ‌97 كسب كرد. او در سال ‌98 نیز عنوان سومی سال قبل خود را تكرار كرد. اما، دو سال پیاپی یعنی در سال‌های ‌1999 و ‌2000 به عنوانی بهتر از ششمی دست نیافت. هر چه بر سن شرباتیس اضافه شد افتخارات او نیز بیشتر شد، به طوری كه او در سال ‌2003 در مكان سوم جهان ایستاد، در المپیك آتن نایب قهرمان شد و در سال ‌2005 پس از قهرمانی در اروپا در مسابقات جهانی عنوان چهارمی را كسب كرد. او در حالی كه ركورد ورودی ‌440 كیلوگرم را در استارت لیست اعلام كرده كه چند ماه قبل در مسابقات قهرمانی اروپا ركورد ‌445 كیلوگرم را ثبت كرده بود.


/آرتم یوداچین - اوكراین/

به گزارش ایسنا،‌ قهرمان بیست و شش ساله‌ی اوكراینی در مدت زمان حضور خود در مسابقات جهانی چندین مدال معتبر را كسب كرده و اكنون با ركورد مجموع ‌435 كیلوگرم قدم به این دوره از مسابقات گذاشته است.

یوداچین پس از این كه در سال ‌98 قهرمان جوانان جهان شد، در سال ‌99 و در مسابقات بزرگسالان جهان عنوان نهمی را كسب كرد. در مسابقات جوانان در سال ‌2000 قهرمان جهان شد و در همان سال و در بازی‌های المپیك سیدنی به مقامی بهتر از یازدهمی دست نیافت. این وزنه‌بردار اوكراینی در سال ‌2002 در مكان سوم جهان قرار گرفت. در سال ‌2003 وونكوور اوت كرد و اكنون سه سال است كه در هیچ مسابقه‌ای شركت نكرده است.


/ولیچكو چولاكوف - بلغارستان/

این وزنه‌بردار بلغار علیرغم سن كم‌اش تاكنون افتخارات زیادی را كسب كرده است. او در اولین حضور خود در مسابقات جوانان جهان در سال ‌2002 به عنوان نایب قهرمانی رسید و همان سال قهرمانی بزرگسالان اروپا را كسب كرد. چولاكوف در سال ‌2003 پس از رضازاده نایب قهرمان جهان شد و در سال ‌2004 پس از قهرمانی در مسابقات اروپا به دلیل مصدومیت نتوانست در رقابت دیگری شركت كند. وی در سال جاری و در آخرین رقابتش در مسابقات قهرمانی اروپا ركورد مجموع ‌434 كیلوگرم را ثبت كرد تا همچنان به آینده امیدوار باشد. چولاكوف ركورد ورودی خود را در استارت لیست ‌130 كیلوگرم اعلام كرده است.


/دونگ فنگ - چین/

این وزنه‌بردار جوان چینی تنها بیست سال سن دارد و در حال حاضر جوان‌ترین وزنه‌بردار گروه A دسته‌ی فوق سنگین سال ‌2006 است. ركورد ورودی وی ‌422 كیلوگرم اعلام شده و اولین تجربه‌ی حضور خود را در مسابقات جهانی سپری می‌كند.


/دریگور كرسچه - لهستان/

در حالی كه طی سال‌های گذشته پاول ناژداك پای ثابت حضور در مسابقات جهانی از لهستان بود، این بار از این كشور «دریگور» و «آركابیوژ» دو وزنه‌بردار این كشور هستند كه در غیاب قهرمان سنگین وزن خود در مسابقات حاضر شده‌اند. به هر حال دریگور بیست و نه ساله با ركورد ورودی ‌422 كیلوگرم در مسابقات شركت كرده و علیرغم حضور چند باره‌اش در مسابقات جوانان و بزرگسالان جهان تا كنون هیچ مدال جهانی كسب نكرده است. البته دو بار در فوق سنگین اروپا در مكان سوم ایستاده است.


/دیمیتریس تاپاگریدیس - یونان/

تاپاگریدیس در سال ‌2004 و در بلاروس قهرمان جوانان جهان شد. اما، در ادامه نتوانست خوب كار كند. سال ‌2005 در مسابقات بزرگسالان جهان دهم شد و در سال جاری نیز در مسابقات جوانان جهان در مكان چهارم ایستاد. او اكنون با ركورد ورودی ‌410 كیلوگرم یكی از حریفان رضازاده است.


/دیالك آركابیوژ/

به گزارش ایسنا، این وزنه‌بردار ‌24 ساله تنها نتیجه‌ی خوبش نایب قهرمانی اروپا است. او اكنون با ركورد ورودی ‌405 كیلوگرم وارد مسابقات جهانی سال ‌2006 شده است. البته او در ونكوور نیز شركت كرده بود و اوت شده بود. همچنین او در مسابقات جوانان جهان در سال ‌2002 به مقامی بهتر از هشتمی دست نیافت.


/زلادیك المیر - آلمان/

كشور آلمان پس از قهرمان سنگین وزن افسانه‌ای خود یعنی «رونی ولر»، هنوز نتوانسته یك قهرمان خوب در فوق سنگین وزنه‌برداری داشته باشد كه جای قوی‌ترین مرد جهان را در سال‌های قبل پر كند، با این وجود آلمیر بیست و پنج ساله اولین مسابقه‌ی جهانی خود را سال قبل در قطر انجام داد كه یازدهم شد، او در مسابقات قهرمانی اروپا، گراندپری‌ها و لیگ كشور آلمان شركت كرده است. ركورد ورودی این وزنه‌بردار آلمانی اكنون ‌400 كیلوگرم است.


/سونگ یونگ هئون - كره‌ی جنوبی/

یونگ ‌22 ساله تنها تا كنون در دو مسابقه‌ی جوانان جهان در سال‌های ‌2003 و ‌2004 شركت كرده كه نتایج آن كسب یك عنوان هشتمی و یك عنوان چهارمی است. این بار او برای اولین بار است كه در مسابقات بزرگسالان جهان حضور می‌یابد. ركورد ورودی او نیز ‌400 كیلوگرم است.


/خدر - عراق/

این وزنه‌بردار ‌32 ساله‌ی عراقی تا كنون در مسابقات جهانی سال ‌2003 و در ونكوور شركت كرده است، در این سال او در دسته‌ی ‌105 كیلوگرم عنوانی كسب نكرد و بهترین نتیجه‌ی این وزنه‌بردار فوق سنگین عراقی كسب عنوان پنجمی آسیا در سال ‌2004 است.