تبیان، دستیار زندگی
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: ماندن یا کنار کشیدن من در انتخابات منوط به تصمیم شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرط ماندن کواکبیان


دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: ماندن یا کنار کشیدن من در انتخابات منوط به تصمیم شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری خواهد بود.

به گزارش تبیان به نقل از خبرآنلاین؛ مصطفی کواکبیان  در دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: من از طرف حزب مردم‌سالاری نامزد انتخابات شدم و بنابراین در جلسه فوق‌العاده‌ای که خواهیم داشت تصمیم می‌گیریم که من در انتخابات باقی بمانم یا به نفع هاشمی کنار بروم.

کواکبیان

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با انتقاد از حضور احمدی‌نژاد در ثبت نام مشایی اظهار کرد: باید دستگاه قضایی جلوی این بداخلاقی‌ها را بگیرد.

کواکبیان در ادامه با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور گفت: من تعهد کردم که نرخ بیکاری را به کم‌تر از 10 درصد و تورم را به زیر 20 درصد برسانم. برنامه‌ی من برای ادامه‌ی طرح هدفمندی یارانه‌ها این است که کارت اعتباری جایگزین پول نقد شود.

او هم‌چنین با اشاره به این‌که باید از واردات بی‌رویه جلوگیری شود، تصریح کرد: باید تولیدات داخلی تقویت و سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود و بودجه از درآمدهای نفتی جدا شود تا مشکلات اقتصادی را بتوان حل کرد و در جامعه اشتغال به وجود آورد.

کواکبیان در ادامه اظهار کرد: دانشگاه پادگان نیست بلکه دانشگاه مکان پرسش‌گری است. باید تشکل‌های دانشجویی تقویت و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برگزار شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در ادامه با بیان این‌که در کابینه‌ی خود از دو یا سه خانم استفاده خواهم کرد، افزود: مذاکرات هسته‌یی ایران در حال حاضر بی‌خاصیت است و حالت باخت باخت گرفته است. باید مذاکره با آمریکا را بر مبنای امنیت ملی، عزت و مصلحت انجام دهیم و در این زمینه نگاه برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشیم. مذاکره باید به صورت برابر و بدون پیش‌شرط صورت بگیرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم‌چنین با بیان این‌که اکثر اصلاح‌طلبان گفته‌اند که به نفع هاشمی کنار می‌روند اظهار کرد: بنابراین اجماع اصلاح‌طلبان خود به خود شکل می‌گیرد

وی هم‌چنین در مورد سوریه گفت: منافع ملی ایران اقتضا می‌کند که دولت سوریه با همین ترکیب باقی بماند اما ما به نامزدی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اصراری نداریم. گفت‌وگوهای سوری سوری باید در این کشور شکل بگیرد و تروریست‌ها و کسانی که از خارج از سوریه تغذیه می‌شوند نباید وارد مذاکره شوند.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره‌ی اعتقاد خود به ولایت فقیه خاطرنشان کرد: ولایت فقیه میراث امام خمینی (ره) است و من در این‌باره چندین کتاب نوشته‌ام. بعضی نظریه‌پردازان از ولایت فقیه بد دفاع می‌کنند و حضور مردم را کمرنگ جلوه می‌دهند. رهبری در این‌باره گفته‌اند نظام ما علاوه بر مشروعیت الهی، مشروعیت مردمی هم دارد.

کواکبیان درباره‌ی فعالیت هسته‌یی دولت خاتمی یادآور شد: زیرساخت‌هایی مثل سایت نطنز و UCF اصفهان در زمان دولت خاتمی انجام گرفت. البته شاهد توفیقاتی هم در دولت احمدی‌نژاد بوده‌ایم اما در دوره‌ی اصلاحات این تصمیم گرفته شد که در مقابل فشارهای غرب UCF اصفهان مدتی معلق شود و با این سیاست که در پیش گرفته شد ما یک قطعنامه هم در شورای امنیت نداشتیم.

در دولت احمدی‌نژاد ما متوقف نشدیم اما هفت قطعنامه هم علیه ایران صادر شد. من معتقدم هم می‌توان حقوق هسته‌یی را حفظ کرد و هم این‌که تحریمی علیه ما صادر نشود

او افزود: در دولت احمدی‌نژاد ما متوقف نشدیم اما هفت قطعنامه هم علیه ایران صادر شد. من معتقدم هم می‌توان حقوق هسته‌یی را حفظ کرد و هم این‌که تحریمی علیه ما صادر نشود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا شما تکنوکرات هستید؟ اظهار کرد: رشته‌ی تحصیلی من علوم انسانی است. بنابراین من به تکنو نمی‌خورم. سیستم من به این چیزها نمی‌خورد.

کواکبیان درباره‌ی ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: ما در خارج از کشور حدود 800 هزار نفر ایرانی داریم که سرمایه‌های آن ها بالای 1200 میلیارد دلار است. باید سفارت خانه‌ها فعال شوند و از این ظرفیت استفاده کنیم.

کواکبیان

وی درباره‌ی خدمت نظام وظیفه هم گفت که تصمیم‌گیری در این‌باره ربطی به رییس‌جمهور ندارد و باید ستاد فرماندهی کل قوا درباره‌ی آن تصمیم بگیرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم‌چنین با بیان این‌که اکثر اصلاح‌طلبان گفته‌اند که به نفع هاشمی کنار می‌روند اظهار کرد: بنابراین اجماع اصلاح‌طلبان خود به خود شکل می‌گیرد.

کواکبیان با اعلام این خبر که در دولت احتمالی وی معاونت حقوق بشر در وزارت خارجه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: به وسیله‌ی دستگاه‌های رسمی نظارت نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. باید روزنامه‌نگاران، دانشجویان و نمایندگان مجلس به این مسائل حساس باشند و بخش نظارت همگانی باید راه بیفتد تا با فساد مقابله شود. در زمینه‌ی مقابله با فساد نباید خط قرمزی وجود داشته باشد.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که در دوره‌ی خاتمی در مطبوعات بعضی ناروایی‌هایی صورت گرفت که به نام خاتمی نوشته شد ولی به او ربطی نداشت، خاطرنشان کرد: بحث‌های تند افراطی هم که در مجلس ششم اتفاق افتاد، نقطه ضعف دیگر اصلاح‌طلبان بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که من هم در ستاد انتخابات کروبی در سال 84 و هم ستاد انتخابات موسوی در سال 88 فعالیت کرده‌ام گفت: یکی از اقدامات دولت من آزادی این دو نفر با نظر رهبری خواهد بود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که من در سال 88 بین صف براندازان و معترضان تفکیک قائل شدم، یادآور شد: من از ضدانقلاب برانداز اعلام برائت می‌کنم ولی از 14 میلیون مردمی که در انتخابات به اصلاح‌طلبان رای دادند اعلام برائت نمی‌کنم و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

کواکبیان در پایان افزود: من معتقدم چه در زمان احمدی‌نژاد و چه در زمان خاتمی مواضع هسته‌یی ایران با نظارت رهبری اتخاذ شده است؛ زیرا مصوبات شورای عالی امنیت ملی طبق قانون اساسی باید به تصویب رهبری برسد.

بخش سیاست تبیان