تبیان، دستیار زندگی
بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین نعمت زندگی سلامتی است. حتماً شما هم با ما هم عقیده‌اید که باید برای حفظ یک نعمت با ارزش تلاش کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط 6 گام تا سلامتی دائم


بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین نعمت زندگی سلامتی است. حتماً شما هم با ما هم عقیده‌اید که باید برای حفظ یک نعمت با ارزش تلاش کرد.

سلامتی

هر کاری که می‌خواهید انجام دهید همه‌ی جوانب را بسنجید و قبل از هر چیزی به فکر سلامتیتان باشید. اگر می‌خواهید شغلتان را عوض کنید، ورزش کنید، وزن کم کنید و یا هر تصمیم دیگری دارید قبل از هر چیزی اول به فکر قلب و کلاً سلامتیتان باشید؛ و اگر می‌خواهید تنتان سالم باشد باید حواستان به نیازهای روزانه‌ی بدن، سایز، میزان کلسترول خون، فشار خون و غیره باشد. برای این که اصلی‌ترین گام‌های سلامتی را بردارید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

گام اول: دریافت کالری مورد نیاز

بدن ما برای انجام فعالیت‌های روزانه نیاز به انرژی دارد. برای داشتن انرژی لازم است که به میزان کافی کالری دریافت کنیم. ما انرژی مورد نیازمان را از طریق مصرف مواد غذایی به دست می‌آوریم. اگر به جایی برسیم که بتوانیم به اندازه‌ی کافی کالری مصرف کنیم در این صورت پیری و ناخوشی از ما دور شده و سلامت مان تا حد زیادی تضمین می‌شود. میزان کالری مورد نیاز بدن هر یک از ما را سبک زندگی، میزان فعالیت‌های روزانه، قد، جنسیت و سن مان تعیین می‌کند. به طور متوسط خانم‌ها روزانه به 2000 کالری و آقایان به 2550 کالری نیاز دارند. توجه داشته باشید اگر قصد لاغری دارید باید حدود 500 کالری کمتر از نیاز روزانه‌تان کالری دریافت کنید. پس یادتان باشد غذا و کالری دشمن شما نیست اما اگر زیاده‌روی کنید می‌تواند دشمن سلامتیتان باشد. به اندازه بخورید تا انرژی لازم را برای سالم بودن داشته باشید.

گام دوم: اندازه‌ی دور کمرتان

اندازه‌ی دور کمر نشان می‌دهد که آیا وزن شما می‌تواند تهدیدی برای سلامت قلبتان باشد یا نه! سلول‌های چربی که دور و بر شکمتان انباشته می‌شوند را دست کم نگیرید. زمانی که این چربی‌ها در این نقطه از بدن انبار می‌شوند مواد شیمیایی التهاب‌زا و همچنین پروتئین‌های بیش از حدی تولید می‌کنند که نقش زیادی در کنترل اشتها دارند. برای همین هم خطر حمله‌ی قلبی، حالت مقاومت به انسولین و همچنین سندرم متابولیک بالا می‌رود. برای اطمینان از اندازه‌ی دور کمرتان یک روبان را از بالای ناف دور کمرتان ببندید. شکمتان را منقبض نکنید و ربان را شل یا خیلی سفت نکشید. سپس آن را اندازه بگیرید. مناسب‌ترین اندازه‌ی دور کمر برای خانم‌ها تا 87 سانتی متر و برای آقایان تا 100 سانتی متر است. اندازه‌ی بیش از این می‌تواند اخطاری برای شما باشد تا کمی مراقب وزنتان باشید.

گام سوم: کنترل میزان کلسترول بد و کلسترول خوب خون

لازم است که همیشه بدانید میزان کلسترول خونتان چقدر است. آزمایش خون بدهید و از پزشکتان بخواهید به طور دقیق میزان کلسترول خوب و بد خونتان را توضیح دهد. پزشکتان بهتر می‌داند با توجه به سن و وزن و جنسیتتان میزان کلسترول نرمال برای شما چه میزان است. بدانید که میزان کلسترول بد بیشتر شما را در معرض بیماری‌های قلبی قرار خواهد داد.

گام چهارم: فشار خونتان

فشار خون همان فشاری است که خون به جداره‌ی رگ‌ها وارد می‌کند و در طول روز به طور طبیعی بالا و پایین می‌شود. زمانی که فشار در حالت بالا بماند به آن فشار خون بالا می‌گویند و در این حالت نیز خطر مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌ی مغزی و غیره بالا می‌رود. معمولاً فشار خون 14 یا بیشتر را فشار خون بالا تعبیر می‌کنند. در این صورت خطر بیشتری هم متوجه شما می‌شود.

سلول‌های چربی که دور و بر شکمتان انباشته می‌شوند را دست کم نگیرید. زمانی که این چربی‌ها در این نقطه از بدن انبار می‌شوند مواد شیمیایی التهاب‌زا و همچنین پروتئین‌های بیش از حدی تولید می‌کنند که نقش زیادی در کنترل اشتها دارند. برای همین هم خطر حمله‌ی قلبی، حالت مقاومت به انسولین و همچنین سندرم متابولیک بالا می‌رود

اگر فشارتان بین 120/80 و 139/89 قرار دارد بهتر است کمی احتیاط کرده و به فکر پیشگیری از ابتلا به فشار خون باشید. می‌توانید از پزشک خود بخواهید که فشارتان را در هر مراجعه اندازه بگیرد و همچنین می‌توانید دستگاه فشار سنج داشته باشید و خودتان این کار را بکنید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که خودشان فشار خونشان را می‌گیرند بهتر می‌توانند آن را کنترل کنند.

گام پنجم: میزان تری‌گلیسیریدتان

تری‌گلیسیریدها از چربی‌ها و گلوسیدهای مصرف شده شکل می‌گیرند. در بدن ما متابولیسم این مواد به شکلی صورت می‌گیرد که امکان ذخیره شدن آن‌ها در سلول‌های چربی وجود دارد. علاوه بر این زمانی که بدن ما بین وعده های غذایی به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد بافت‌های چربی تری‌گلیسیرید آزاد می‌کنند. میزان بالای تری گلیسیرید در خون، به ویژه در خانم‌ها، منجر به بیماری رگ‌های کرونری می‌شود زمانی که تری‌گلیسیرید خونتان بالا باشد و در عوض میزان کلسترول خونتان هم کم باشد خطر بروز مشکل مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک بالا می‌رود. با پزشکتان در این باره مشورت کنید تا میزان نرمال تری‌گلیسیرید خونتان را مشخص کند و دستورهای لازم برای کنترل آن را برایتان توضیح دهد.

گام ششم: ضربان قلب نازنینتان در زمان بیداری

نبض شما میزان ضربان قلبتان را در هر دقیقه مشخص می‌کند. اندازه گیری‌ منظم نبض در زمان استراحت نشان می‌دهد آیا فعالیت فیزیکی تان قلبتان را تقویت کرده است یا نه! به طور طبیعی قلب در هر دقیقه بین 60 تا 90 بار می‌زند. ضربان قلب افرادی که از نظر فیزیکی سالم‌تر هستند ضعیف‌تر می‌زند و عضلات قلب آن‌ها سالم‌تر است. با این حال اگر سن شما زیاد است و نبضتان کمتر از حالت عادی می‌زند با پزشکتان مشورت کنید. برای اندازه گیری ضربان قلبتان انگشت اشاره‌تان را روی نبض مچ یا گردنتان بگذارید و به ساعت نگاه کنید و ببینید در هر دقیقه چند بار می‌زند. به طور مرتب قبل از بلند شدن از رختخواب نبضتان را بگیرید. اگر اهل ورزش هستید برای این که کارایی ورزشتان را سنجیده باشید بلافاصله بعد از اتمام ورزش نبضتان را بگیرید و آن را یادداشت کنید. باید بدانید چقدر طول می‌کشد تا ضربان قلب و نبضتان به حالت نرمال برگردد. هر چقدر آمادگی بدنتان بالاتر برود زودتر نبضتان به حالت عادی بر می‌گردد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

برای سلامتی و لاغری: این را بخوریم یا آن را؟

برترین سبزی ها برای سلامتی

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

چرا غذاهای تند برای سلامتی مفید است؟

میوه های خشک برای سلامتی مفیدند

نقش کربوهیدرات ها در سلامتی انسان

غذاهای عمل‌گرا و اثرات آن‌ها بر سلامتی

چرا خوب جویدن از عوامل حفظ سلامتی است؟

سلامتی را بنوشید

سلامتی به شرط مواد غذایی

بجوش برای سلامتی‌ام

5 خاصیت مواد غذایی تلخ برای سلامتی

لاغری نشانه سلامتی و زیبایی نیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.