تبیان، دستیار زندگی
نرخ‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت و اعتراض خودروسازان و استقبال کم مردم از بازار خودرو موجب شد که شورای رقابت درباره نرخ‌گذاری خودرو تجدیدنظر کند و این بار خودروسازان از قیمت‌گذاری تازه این شورا استقبال کردند تا برخی‌ها با کنایه از شورای رفاقت و نه رقابت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شورای رقابت یا رفاقت؟


نرخ‌گذاری خودروها توسط شورای رقابت و اعتراض خودروسازان و استقبال کم مردم از بازار خودرو موجب شد که شورای رقابت درباره نرخ‌گذاری خودرو تجدیدنظر کند و این بار خودروسازان از قیمت‌گذاری تازه این شورا استقبال کردند تا برخی‌ها با کنایه از شورای رفاقت و نه رقابت سخن بگویند. البته رئیس شورای رقابت روز گذشته اعلام کرد شورای رفاقت نداریم!

خودرو

جمشید پژویان با اشاره به اینکه قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت پایه علمی دارد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بسیاری از مصرف کنندگان از وضعیت قیمتگذاری جدید خودرو رضایت ندارند و شورای رقابت به شورای رفاقت تعبیر می شود؟ گفت: چگونه رقابت به رفاقت تبدیل می شود و گاهی یک کارهای بدی شکل می گیرد. شورای رقابت از زمانی که کارش شروع شد، با هیچکس رفاقت نکرده است و ما برخی هزینه ها را نیز از جیب خودمان می پردازیم اما اینکه مصرف کنندگان شورای رقابت را شورای رفاقت بنامند، شاید ناشی از عصبانیت مردم از گرانی‌ها باشد که البته حق دارند.پژویان با تاکید بر اینکه موضوعاتی بیرون از اقتصاد ایران رخ داده است، اظهارداشت: البته موضع نارضایتی مردم به این برمی‌گردد که برخی انتظاراتی را در جامعه مبنی بر کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو القا کرده بودند که این اتفاق نیفتاد.رئیس شورای رقابت اظهار داشت: ما هم اکنون وضعیت بازار سرمایه خودرو را رصد می کنیم و این رصد درباره بازار پتروشیمی نیز به صورت دایم در حال انجام است. صنعت خودرو صنعتی نیست که فراموش شود و ما مرتباً آن را رصد می کنیم.وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه پس از تدوین دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو چه اقدام دیگری در بازار خودرو توسط شورای رقابت انجام خواهد شد؟ گفت: گام بعدی بررسی دلیل افزایش قیمت نهاده های خام خودرو (قطعه سازی) است که از حالا درباره وضعیت آن پیش قضاوت نمی کنیم و ما در حال برسی هستیم که آیا قیمتها به صورت معقول تعیین شده و آیا در آن رفاه مصرف کننده در نظر گرفته شده یا خیر؟بعد از آن، شورا تصمیم می گیرد که آیا به این بحث (بررسی قیمت نهاده های خام خودرو) ورود پیدا کند یا خیر؟

ما برای قیمت‌گذاری خودروها اطلاعاتی را از خودروسازان دریافت کردیم که در آن هزینه‌های مالی را از آنها خواسته بودیم.خودروسازان نمی‌دانستند که ما هدفمان از گرفتن هزینه‌های مالی چیست و نمی‌دانستند که قصد داریم این هزینه‌ها را از قیمت خودرو کم کنیم نه اینکه به قیمت خودرو اضافه شود

وی درباره رکود بازار سهام خودرو با منطقی خواندن این اتفاق، بیان داشت: بازار خودرو به مدت دو ماه در رکود به سرمی برد و حتی قیمتها نیز کاهش یافت و این نوسانات به بازار سرمایه منتقل می شود اما به دارندگان سهام خودرو توصیه می کنم در چند ماه آینده با توجه به ارائه دستورالعمل جدید قیمتگذاری بازار را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند.

رئیس شورای رقابت درباره  تخلف برخی خودروسازان در فروش خودرو مانند حذف کیسه هوا، گفت: دستگاه های مختلفی هستند که باید در این زمینه نظارت کنند اما شورا می تواند برای تخلف خودروسازان جرایمی را در نظر بگیرد ولی امیدواریم کار به آنجا نرسد.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سۆالی در مورد دلیل تغییر قیمت‌های اولیه اعلام شده از سوی مرکز ملی رقابت برای خودروهای پرتیراژ نیز گفت: ما برای قیمت‌گذاری خودروها اطلاعاتی را از خودروسازان دریافت کردیم که در آن هزینه‌های مالی را از آنها خواسته بودیم.خودروسازان نمی‌دانستند که ما هدفمان از گرفتن هزینه‌های مالی چیست و نمی‌دانستند که قصد داریم این هزینه‌ها را از قیمت خودرو کم کنیم نه اینکه به قیمت خودرو اضافه شود.

جمشید پژوهان

وی با بیان اینکه در گذشته هزینه‌های تولید خودرو طوری محاسبه می‌شد که قیمت خودرو این هزینه‌ها را پوشش دهد، افزود: در اعلام خودروسازان هزینه‌های مربوط به سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل که تولید‌کننده خودروهای تجاری نیز هستند اضافه شده بود که پس از اینکه خودروسازان متوجه شدند ما قصد داریم هزینه‌های مالی را از قیمت خودرو کم کنیم اعلام کردند که اشتباه شده و مستندات خود را اصلاح کردند که این مسئله حدود 2 تا 3 درصد در قیمت‌ها تفاوت ایجاد کرد.

وی در پاسخ به سۆالی مبنی بر اینکه به گفته مصرف‌کنندگان شورای رقابت به شورای رفاقت با خودروسازان تبدیل شده است نیز توضیح داد: شورای رقابت با هیچ کسی رفاقت نکرده و گرنه گاهی اوقات حتی برای خرید یک بطری آب معدنی نیز از جیب خود پرداخت نمی کردیم.

وی در مورد دلیل مطرح شدن چنین بحث‌هایی نیز گفت: برخی افراد صحبت‌هایی در مورد کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو کردند که این انتظار برای مردم ایجاد کرد، در حالی که قیمت خودرو بر مبنای یک دستور‌العمل علمی محاسبه می‌شود.

وی از کنترل بازار سرمایه خودرو، بازار پتروشیمی، قیمت نهاده‌های خام خودرو و قطعه‌سازی به عنوان برنامه‌های دیگر شورای رقابت نام برد.

پژویان همچنین با اشاره به در نظر گرفتن شاخص کیفیت و بهره‌وری در قیمت جدید خودروها گفت: طی ماه‌های آینده با بهبود این شاخص ارزش سهام شرکت‌های خودروساز نیز افزایش خواهد یافت.

وی در مورد برخی تخلفات شرکت‌های خودروساز در عرضه محصولاتشان از جمله عرضه خودرو با مدل 91 و بدون ایربگ و با قیمت سال 92 گفت: ما بر نحوه عرضه خودرو نظارت خواهیم کرد و در کنار ما نیز دستگاه‌های دیگری مانند تعزیرات و قوه قضائیه در این کار ورود خواهند داشت.

موضع نارضایتی مردم به این برمی‌گردد که برخی انتظاراتی را در جامعه مبنی بر کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو القا کرده بودند که این اتفاق نیفتاد

پژویان افزود: شورای رقابت در مورد فروش خودرو بدون کیسه هوا با مدل 91 و با قیمت 92 ورود نکرده ولی اگر شکایت مستندی در این مورد و یا در موارد دیگر به دست ما برسد اقدام خواهیم کرد.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت طی سالهای اخیر گفت: من حدود 8 سال پیش شکایتی را در مورد یک خودروساز به سازمان حمایت ارائه کردم که به دلیل اینکه یکی از لاستیک‌های خودرو قابل پنچرگیری نبود مجبور بودم 4 حلقه لاستیک جدید بخرم. این شکایت تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تأکید کرد: سازمان حمایت در دوران جنگ بنا به ضرورت ایجاد شد و در حال حاضر شورای رقابت نحوه قیمت‌گذاری خودروها را تعیین می‌کند.

وی در مورد آینده قیمت خودرو نیز گفت: مردم اگر انتظار یک جهش تورمی دارند می‌توانند انتظار افزایش قیمت خودرو را داشته باشند و یا اگر کیفیت خودرو افزایش یابد قیمت آن نیز بالا خواهد رفت، در این مورد سرنوشت واردات خودرو نیز تأثیرگذار است که مصرف‌کنندگان بر این اساس باید نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

وی در پایان با اشاره به اقدام شورای رقابت برای جلوگیری از ادغام شرکت‌های خودروساز گفت: نگذاشتیم درجه انحصار صنعت خودرو بیش از پیش شود و یک گروه در مورد 90 درصد بازار تصمیم‌گیری کنند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، فارس