تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با بیست و سوم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، دوم رجب 1434 هجری قمری و سیزدهم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و سوم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با بیست و سوم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، دوم رجب 1434 هجری قمری و سیزدهم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

23 اردیبهشت 1358

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در یك بیانیه رسمی بر اساس پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورای انقلاب اسلامی، هرگونه حقوق كنسولی و قضایی را كه در گذشته تحت عنوان كاپیتولاسیون به كشورهای خارجی داده شده بود، لغو كرد. این قانون كه اولین بار پس از امضای عهدنامه تركمنچای بین ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه قاجار اجرا شد، اصلِ حاكمیت و استقلال كشور را متزلزل ‏ساخته بود.

23 اردیبهشت 1356

روزنامه ها از موافقت فرانسه با احداث دو مولد هسته‌ای 900 هزار كیلو واتی در ایران به ارزش دو میلیارد دلار خبر دادند.

23 اردیبهشت 1349

اردشیر زاهدی‌، وزیر امور خارجه ایران‌، برای شركت در هفدهمین اجلاس شورای وزیران سازمان پیمان مركزی(سنتو) راهی واشنگتن شد. وی روز بعد در كاخ سفید با ریچارد نیكسون دیدار كرد.

23 اردیبهشت 1335

دریادار«جان كویین» كه برای مذاكره با مقامات ایرانی پیرامون كمك های نظامی آمریكا، به ایران آمده بود هنگام ترك تهران گفت‌: كمك های نظامی امریكا به ایران ادامه می یابد وبه زودی 10 ناوچه توپدار به ایران تحویل می شود.

23 اردیبهشت 1332

«دونالد ویلبر» مشاور مخفی بخش خاور نزدیك آمریكا و «نورمن میتو داربی شایر» افسر سازمان اطلاعات و جاسوسی انگلستان در نیكوزیا با یكدیگر ملاقات و پیرامون مقابله با دولت محمد مصدق، بحث و تبادل نظر كردند.

23 اردیبهشت 1309

محمدعلی فروغی وزیر اقتصاد وقت، در كابینه حاج مخبرالسلطنه هدایت، با حفظ سمت وزیر امورخارجه نیز شد.

23 اردیبهشت 1309

حق انتشار اسكناس به بانك ملی ایران واگذار شد. این حق كه تا 40 سال به بانك شاهنشاهی، وابسته به دولت انگلیس، تعلق داشت، در مقابل 200 هزار لیره انگلیس در اختیار بانك ملی قرار گرفت.

23 اردیبهشت 1307

نخستین آیین‏نامه راهنمایی و رانندگی در ایران تهیه و تنظیم و توسط سرتیپ بوذرجمهری شهردار تهران، كه به مثابه یك فرماندار نظامی بر تهران حكم می‌راند، منتشرشد.

23 اردیبهشت 1307

كورت لیندن بلات تبعه آلمان برای تصدی ریاست بانك ملی ایران وارد تهران شد. وی قبلاً در برلین برای احراز این سمت انتخاب و استخدام شده بود.

23 اردیبهشت 1296

جان لارنس كالدول، وزیر مختار آمریكا در ایران در جریان جنگ جهانی اول در تلگرامی به كشورش اعلام كرد قحطی ایران را در بر گرفته و روزانه هزاران نفر در این كشور جان خود را از دست می دهند.

23 اردیبهشت 1289

دولت‌های روس و انگلیس پیشنهاد كردند كه هریك 200 هزار لیره به دولت ایران وام بدهند، مشروط بر این‌ كه دولت ایران قرارداد 1907 را اجرا كند. این قرارداد كه در سن پطرزبورگ امضا شده ، پیرامون تقسیم ایران بین دو كشور یادشده بود.

23 اردیبهشت 1288

عده زیادی از مشروطه خواهان كه در حرم حضرت عبدالعظیم(س) و سفارت عثمانی متحصن شده بودند، از تحصن خارج و برای مقابله با حكومت مسلح شدند.

تنظیم: هومن بهلولی