تبیان، دستیار زندگی
محبت خداوند منّان حتی به بندگان کافر و معصیت‌کارش بسیار بیش از آن است که قابل تصور و توصیف باشد، منتهی فرمود که «من در پس پرده‌ی ظنّ مردم هستم»، یعنی مهم این است که چگونه مرا می‌شناسی و نگاهت به من چیست؟ بدیهی است کسی که خدا را غفور، رحمان و رحیم نمی‌شناس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه ماه رجب و واجب شدن بهشت بر روزه دار


در حدیث آمده هر کس از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود، پس تکلیف گناهانش چه می‌شود و آیا منافاتی ندارد؟

رجب

چه اصراری هست که بخشش لایزال الهی را منکر شویم؟ و البته که ناامیدی از رحمت واسعه او، خود مانع بزرگی برای قرار گرفتن در سایه رحمت الهی می‌باشد. لذا به بندگان گنهکارش که مکرر در حق خود ظلم و اسراف کرده‌اند فرمود، شما از رحمت من نا امید نشوید، من که غفور و رحیم هستم، همه گناهان را یک جا می‌بخشم:

«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (الزمر، 53)

ترجمه: بگو اى بندگان من كه بر خویشتن زیاده‏روى روا داشته‏اید از رحمت ‏خدا نومید مشوید در حقیقت‏ خدا همه گناهان را مى‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است.

الف – محبت خداوند منّان حتی به بندگان کافر و معصیت‌کارش بسیار بیش از آن است که قابل تصور و توصیف باشد، منتهی فرمود که «من در پس پرده‌ی ظنّ مردم هستم»، یعنی مهم این است که چگونه مرا می‌شناسی و نگاهت به من چیست؟ بدیهی است کسی که خدا را غفور، رحمان و رحیم نمی‌شناسد، خود را از قابلیت قرار گرفتن در غفران و رحمت الهی محروم می‌نماید. کسی که باور نمی‌کند مشکلش هر چه باشد، برآوردن آن برای خدا سهل است و توکل و امید ندارد، مشکلش نیز حل نمی‌شود و ... .

ب – اگر قرار باشد که باب توبه (بازگشت) باز نباشد، نه تنها با بزرگی و کرامت حق تعالی منافات دارد، بلکه هر کسی با اولین گناه، تمامی امیدهایش را برای اصلاح و رشد از دست می‌دهد و لازم می‌آید که با همان گناه اول، مۆاخذه و مجازات گردد. یکی از اسامی خدا «تواب» است، یعنی بسیار بازگشت کننده. یعنی هر چه به خاطر معاصی نظر لطف و رحمت را برگردانده باشد، باز دوباره و دوباره روی و نظر رحمتش را به بنده‌اش و به ویژه بنده‌ی گناهکار و تائبش بر می‌گرداند.

ج  – بدیهی است کسی که تصمیم می‌گیرد روزی یا روزهایی از ماه رجب را روزه بگیرد، هدفش رژیم لاغری و یا چرتکه‌ی خشک انداختن با خدا نیست، بلکه قصد او تقرب به خداست، لذا در نماز یا روزه نیت «قربة الی الله» می‌نماید؛ همین توجه و نیت قرب که خودش عین توبه و پاک کننده است و سبب بخشش گناهان گذشته می‌شود. چنان چه می‌فرماید: اسلام پاک کننده است. یعنی بنده با تمامی کفر و شرکش و اعمال خلافش، همین که به اسلام روی می‌آورد، پاک می‌شود.

خداوند متعال ماه رجب را یکی از ماه های برگزیده خود قرار داده است و با تعیین پاداش هایی از سر کرم و بخشندگی بندگانش را برای تقرب به خود تشویق می کند، و از کرم خداوند متعال چیزی کاسته نمی شود که در مقابل عمل اندک بنده پاداشی عظیم عطا کند ،آنگونه که از سر رحمت گناهان بندگانش را بیامرزد و توبه آن ها را بپذیرد

د – قاعده بر این است که عامل به روزه ماه رجب که امری مستحبی است، لابد به انجام واجبات و ترک محرمات قائل و عامل می‌باشد و البته که ممکن است گناهان بسیاری را نیز مرتکب شده باشد، لذا این توجه به خدا، به عبادت، به ماه رجب، به روزه ماه رجب و ...، سبب بخشش آن گناهان می‌شود.

پس معنا و مقصود حدیث این نیست که هر کسی هر چقدر دلش می خواهد گناه کند، در ضمن یک روز را نیز روزه بگیرد، آن وقت بهشت بر او واجب می‌شود. خیر. بلکه منظور این است که هر کس هر چقدر گناه هم که کرده باشد، این ماه، فرصت مناسبی است که برگردد، استغفار کند، توبه کند، انابه کند، تصمیم به ترک گناه بگیرد، بیشتر متوجه معبود و محبوبش گردد، از إله‌های کاذب درونی (نفس اماره و وسوسه‌های شیطانی) و نیز إله‌ها و طواغیت بیرونی، به سوی الله جلّ جلاله روی برگرداند، از یاغی‌گری خود شرمنده باشد، تصمیم به اصلاح بگیرد و بداند که خدا ارحم الراحمین است و همه گناهانش را می‌بخشد، لذا طبعاً بهشت بر او واجب می‌گردد.

مضافاً بر این که «یوجب» در اصل یعنی «ایجاب» است. لذا می‌فرماید روزه در ماه رجب، بهشت را ایجاب می‌کند و یا به تعبیری دیگر: از موجبات بهشت، روزه‌ی در ایام ماه رجب است.

علاوه بر همه این ها در فرهنگ دینی ما بعضی زمان ها و مکان ها دارای ارزش و اهمیت خاصی است و سفارش به اهتمام در آن ها شده است،زمان هایی چون ماه مبارک رمضان ،شب با عظمت قدر ، ماه رجب،و اماکنی چون خانه کعبه ،مساجد،و...

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : رجب ماه بارش رحمت الهى است. خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد

خداوند متعال ماه رجب را یکی از ماه های برگزیده خود قرار داده است و با تعیین پاداش هایی از سر کرم و بخشندگی بندگانش را برای تقرب به خود تشویق می کند، و از کرم خداوند متعال چیزی کاسته نمی شود که در مقابل عمل اندک بنده پاداشی عظیم عطا کند ،آنگونه که از سر رحمت گناهان بندگانش را بیامرزد و توبه آن ها را بپذیرد(که البته مکررا در مباحث مربوط به توبه عرض کرده ایم که خداوند فقط حق الله را می بخشد و توبه کامل آنست که حق الناس ها را باید اعاده کرد).

فضیلت ماه رجب در روایات

حدیث قدسى: الشَّهرُ شَهری و العَبدُ عَبدی و الرَّحمَةُ رَحمَتی فَمَن دَعانی فی هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَنی أعطَیتُهُ ؛ (إقبال الأعمال ، ج 3 ، ص 174)

حدیث قدسى: ماه (رجب) ، ماه من ، بنده، بنده من، و رحمت، رحمت من است؛ هر كه در این ماه مرا بخواند ، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد، عطایش كنم .

حدیث قدسى: جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ (رَجَبَ) حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی ؛ (همان)

حدیث قدسى: ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم قرار داده ام ؛ هر كس به آن چنگ زند ، به وصال من رسد.

پیامبر صلی الله علیه و آله : رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ ؛ (عیون اخبارالرضا علیه السلام ، ج ، ص 71 )پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : رجب ماه بارش رحمت الهى است . خداوند در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد.

امام كاظم علیه السلام: رَجَبٌ شَهرٌ عَظیمٌ یُضاعِفُ اللّه ُ فیهِ الحَسَناتَ و یَمحُو فیهِ السَّیِّئاتَ؛ (كتاب من لایحضره الفقیه ، ج 2، ص 92)

امام كاظم علیه السلام: رجب ماه بزرگى است كه خداوند [پاداش] نیكى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاك مى كند.

فراوری: محمدی             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت ایکس شبهه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.