تبیان، دستیار زندگی
همایش تاریخی پیروزی بزرگ مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی در حومه جنوبی بیروت و سخنرانی سیدحسن نصرالله در این مراسم بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشت. به گزارش خبرگزاری ها، بیش از 450 رسانه داخلی و خارجی اخبار مر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر اول 450 رسانه جهان


همایش تاریخی پیروزی بزرگ مقاومت لبنان بر رژیم صهیونیستی در حومه جنوبی بیروت و سخنرانی سیدحسن نصرالله  در این مراسم بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشت.

به گزارش خبرگزاری ها، بیش از 450 رسانه داخلی و خارجی اخبار مربوط به جشن عظیم پیروزی جنبش مقاومت اسلامی لبنان را در جنوب بیروت پوشش دادند.

شبكه تلویزیونی «المنار» در گزارش خود اعلام كرد كه این گسترده ترین پوشش رسانه ای در تاریخ تحولات لبنان بود.

منابع امنیتی لبنان تعداد شركت كنندگان را بیش از یك و نیم میلیون نفر تخمین زدند كه در تاریخ این كشور بی سابقه است.

روزنامه «الحیات» با اشاره به حضور انبوه مردم لبنان در جشن پیروزی نوشت، سخنان دبیركل حزب الله لبنان پیام های روشنی برای اسرائیل، آمریكا و برخی كشورهای عربی داشت.

روزنامه لبنانی «النهار» نیز با چاپ تصویری بزرگ از این جشن ضمن مهم ارزیابی كردن سخنان «سیدحسن نصرالله» نوشت: جنوب بیروت شاهد سیلی از جمعیت بود كه تاكنون با این اجتماع بزرگ مواجه نشده بود.

این روزنامه افزود: چه با حزب الله لبنان موافق باشیم و چه نباشیم استدلال سیدحسن نصرالله درباره بی نتیجه بودن تلاش اعراب برای صلح با اسرائیل  سخنی كاملاً منطقی و واقعی بود.

روزنامه «السفیر» نیز جشن پیروزی مقاومت را یك استثنا در تاریخ لبنان معرفی كرد و با تیتر درشت نوشت: «سیدحسن نصرالله دیروز در میان دریایی از جمعیت نمایان شد.»

روزنامه «الدیار» نیز بزرگترین اجتماع، قدرتمندترین رهبر و مهمترین محتوا را به عنوان تیتر اصلی خود درباره جشن پیروزی حزب الله انتخاب كرد و نوشت دبیركل حزب الله  لبنان را در حوزه جغرافیای سیاسی جهان به اوج رساند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» هم با اشاره به این جمله سیدحسن نصرالله كه لبنان را قدرتی بزرگ در منطقه معرفی كرد، نوشت این همایش تاریخی برای لبنان سرنوشت ساز بود و به اسرائیل و حامیانش پیام روشنی داد.

روزنامه «شرق الاوسط» هم تیتر اصلی خود را به انتقاد دبیركل حزب الله لبنان از سران دولت های عربی درباره سازش با اسرائیل اختصاص داد و نوشت سیدحسن نصرالله از سران اعراب پرسید چگونه به دنبال سازش قابل قبول با اسرائیل هستید در حالی كه همواره می گویید قصد ارتباط با این رژیم متجاوز  را ندارید.

روزنامه لبنانی «البلد» نیز نوشت از این به بعد باید شاهد تغییرات اساسی در لبنان باشیم.

روزنامه «المستقبل» نزدیك به دولت لبنان نوشت: نصرالله به دولت لبنان حمله كرد.

همچنین روزنامه فاینشنال تایمز نوشت: دبیركل حزب الله لبنان در جشن پیروزی مردم این كشور و حضور انبوه جمعیت، با درخواست تشكیل دولت وحدت ملی قدرت خود را به نمایش گذاشت.

روزنامه انگلیسی «دیلی استار» نیز با انعكاس اظهارات سیدحسن نصرالله نوشت: دبیركل حزب الله با تقدیم یك شاخه زیتون به منتقدانش آنان را نیز به صلح و دوستی دعوت كرد.

این روزنامه افزود: دبیركل حزب الله خواستار دولت وحدت ملی در لبنان شد.

سخنان دبیركل حزب الله در اجتماع پرشور مردم لبنان از دیدگاه فواد سینیوره نخست وزیر لبنان نیز بسیار سازنده و مفید توصیف شد.

دفتر نخست وزیری لبنان در بیانیه ای اعلام كرد، تاكید سیدحسن نصرالله بر گفت وگو، بسیار خوب و سازنده است و افق ها را برای آینده می گشاید.

«سلیم عون» نماینده جناح ملی آزاد در پارلمان لبنان در گفت وگو با شبكه خبری «العالم» خاطرنشان كرد، اجتماع روز جمعه ثابت كرد محبوبیت حزب الله در سطح بالایی قرار دارد.

وی افزود: این گردهمایی بزرگ و باشكوه همه تهمت ها و بوق های تبلیغاتی آمریكا  و رژیم صهیونیستی را درباره كاهش محبوبیت مقاومت باطل كرد.

«عون» گفت: ملت لبنان برای حزب الله و مبارزان آن احترام و ارج زیادی قائل است.

وی درباره دعوت سیدحسن نصرالله در جشن پیروزی برای تشكیل دولت وحدت ملی اظهار داشت: این دعوت روشن است و هیچ گونه ابهامی ندارد و وسیله ای برای روی كار آمدن یك دولت قدرتمند است كه بتواند عدالت و سلامت را حفظ و خواسته های لبنانی ها را برآورده كرده و عزت و كرامت آنان را حفظ كند.

روزنامه فرانسوی زبان «لوریان روژه» نیز نوشت: جشن بزرگ پیروزی در لبنان ثابت كرد كه بی تردید حزب الله پیروز شده است.

ژاك شیراك رئیس جمهور فرانسه در نشست مطبوعاتی مشترك با صدراعظم آلمان و رئیس جمهور روسیه در پاریس در واكنش به تظاهرات عظیم طرفداران سیدحسن نصرالله در لبنان گفت: تردیدی نیست كه گرایش و خواست حزب الله این است كه یك حزب سیاسی بشود، حزبی كه عقاید بخشی از مردم لبنان را نمایندگی می كند.

سیدحسن نصرالله كه پس از شهادت «سیدعباس موسوی» دبیركل جنبش حزب الله، در سال 1992 به این منصب رسید، سال 1960 در بیروت متولد شد و اكنون دارای سه فرزند است و «هادی» فرزند ارشد وی كه 18 سال داشت، در اواخر دهه 1990 در نبرد با اسرائیلی ها به شهادت رسید. نصرالله با رهبری هوشمندانه خود، توانست نیروهای اسرائیلی را از جنوب لبنان وادار به عقب نشینی كند.