تبیان، دستیار زندگی
در پی افتتاح کتابخانه تخصصی باغ موزه در هفته گذشته توسط سردار جواد خضرایی مشاور شهردار و مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، روز گذشته طی مراسمی در باغ موزه دفاع مقدس تهران، وی اصغر رضوانی را به عنوان مدیر روابط عمومی باغ موزه معرفی کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویدادهای باغ موزه دفاع مقدس


در پی افتتاح کتابخانه تخصصی باغ موزه در هفته گذشته توسط سردار جواد خضرایی مشاور شهردار و مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت،  طی مراسمی در باغ موزه دفاع مقدس تهران، وی اصغر رضوانی را به عنوان مدیر روابط عمومی باغ موزه معرفی کرد. همچنین در این مراسم محمد اسماعیل رضایی را به عنوان معاون فرهنگی و هنری و نورالله یونسی را به عنوان مدیر بازرسی و حقوقی باغ موزه معرفی کرد.

باغ موزه دفاع مقدس

مدیر روابط عمومی باغ موزه

اصغر رضوانی که از فعالان رسانه ای حوزه ایثار و شهاددت و از رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس است از سوی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مدیر روابط عمومی باغ موزه منصوب شد. وی پیش از این به مدت هشت سال مشاور مطبوعاتی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید را برعهده داشته است . وی مدیریت تحریه نشریه و سایت فرهنگ ایثار، عضویت هیئت تحریریه فصلنامه فرهنگ عمومی، مسئولیت در دبیر خانه های شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شورای فرهنگ عمومی مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله  فعالیت های  کارنامه کاری  وی به شمار می رود.

معاون فرهنگی و هنری باغ موزه

در این مراسم که با حضور سردار جواد خضرایی مشاور شهردار تهران و مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و معاونین و مدیران باغ موزه برگزار شد ؛ سردار خضرایی ضمن تقدیر از تلاشهای قاسم قاسمخانی، مدیر برنامه ریزی و توسعه باغ موزه، که با حفظ سمت سرپرستی معاونت فرهنگی و هنری را نیز بر عهده داشته است، محمد اسماعیل رضایی را به عنوان معاون فرهنگی و هنری باغ موزه دفاع مقدس منصوب کرد.

گفتنی است که محمد اسماعیل رضایی ، از جانبازان دوران هشت سال دفاع مقدس پیش از این مدیر کل امور هنری و نمایشی بنیاد شهید و مدیر  گروه تلویزیونی شاهد بوده و مدیریت ساخت سمفونی ایثار ، فیلم های سینمایی روز سوم، شب واقعه و سریال شوق پرواز از جمله آثا فاخر کارنامه کاری وی محسوب می شود.

مدیر بازرسی و حقوقی باغ موزه

سردار نورالله یونسی که  از  رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس می باشد از سوی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مدیر بازرسی و حقوقی باغ موزه منصوب شد .وی پیش از این مدیر اجرایی و مسئول ارشد اقامتگاه های راهیان نور شهرداری تهران بوده است.

از جمله افتخارات وی ریاست آمادگی رزمی سپاه پاسداران، فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان است و جانشینی مرزبانی ناجا از سمت های گذشته وی بوده است.

این کتابخانه می‌تواند بیش از 180 هزار جلد کتاب در خود جای دهد و همین امر موجب شده است تا علاقه‌مندان به پژوهش به ویژه دانشجویان و استادان بتوانند به «دیتا بانک» کتابخانه موزه رجوع کنند

افتتاح کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و تجلیل از فعالان حوزه کتاب دفاع مقدس

سردار جواد خضرایی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس هفته گذشته در مراسم افتتاح کتابخانه تخصصی دفاع مقدس گفت: از شهریورماه سال گذشته که باغ موزه دفاع مقدس تهران به بهره‌برداری رسید شاهد خلا در حوزه‌ دسترسی اطلاعات برای پژوهشگران، دانشجویان و استادان در حوزه دفاع مقدس بودیم به همین منظور دو کار مهم را انجام دادیم تا این عزیزان بتوانند به تحقیق و پژوهش در حوزه‌ دفاع مقدس بپردازند.

وی افزود: یکی از این کارها تولید اطلاعات بود که در این راستا تعدادی از فرماندهان، امیران و سرداران دوران دفاع مقدس را به باغ موزه دفاع مقدس دعوت کردیم که اطلاعات‌شان را در اختیار ما قرار دهند. خروجی این فعالیت حدود 1000 ساعت مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی بود.

سردارخضرایی یادآور شد: فقدان کتابخانه تخصصی در رابطه با دفاع مقدس بسیار مشهود بود و در این کتابخانه بیش از 12 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس را در قالب 40 هزار جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ایم. این کتابخانه می‌تواند بیش از 180 هزار جلد کتاب در خود جای دهد و همین امر موجب شده است تا علاقه‌مندان به پژوهش به ویژه دانشجویان و استادان بتوانند به «دیتا بانک» کتابخانه موزه رجوع کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از دوران هشت سال دفاع مقدس محلی که بتواند به صورت کامل و متمرکز الهامات دفاع مقدسی را یکجا در اختیار مردم قرار دهد نبود و ناگزیر بودیم تصاویر ابزار و امکانات سخت‌افزاری را به مردم نشان دهیم و آن را در قالب نمایشگاه جنگ به نمایش درآوریم اما در این خصوص خیلی موفق نبودیم چرا که نمی‌توانستیم واقعیت‌های جنگ را بشناسانیم. بنابراین ساخت باغ موزه موجب شد جایگاهی ساخته شود تا مردم به اطلاعات جامع آن رجوع کنند..

باغ موزه دفاع مقدس

در این مراسم، سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: برای ایجاد کتابخانه باغ موزه دفاع مقدس فقط یک میلیارد تومان هزینه شده است و افرادی که برای آن زحمت کشیده‌اند فقط 10 نفر بوده‌اند. اما اگر قرار بود این کتابخانه را سازمان‌ها و نهادهای دولتی ایجاد کنند قطعا به جای 10 نفر، هزار نفر و به جای یک میلیارد ده میلیارد تومان هزینه می‌شد. همچنین این کتابخانه تنها طی دو سال به بهره‌برداری و مرحله افتتاح رسیده است. این موضوع فرق انجام کارها بین نیروهای دفاع مقدسی ما را با نهادها و دستگاه‌هایی که ساختاری بر اساس بروکراتیک و بروکراسی دارند، نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حماسه یعنی کار خارق‌العاده که برای مدت طولانی در اذهان عمومی باقی می‌ماند و به عنوان الگوی فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز باقی خواهد ماند و موجب می‌شود که یک مقطع جهشی در تاریخ به وجود آید. هشت سال دفاع مقدس حقیقتا یک نقطه شد که می‌تواند به عنوان مقطعی جهشی برای ایران و همه آزاد‌ی‌خواهان جهان مطرح شود. این حماسه ملت ما ملت‌های جهان و آزادی‌خواهان دنیا را آگاه کرد و نشان داد که هر ملتی ‌می‌تواند با نیروی ایمان و رهبری آگاه و شجاع در مقابل مستکبران جهان بایستد. ما توانستیم جنگ جهانی سومی را که علیه ما آغاز شده بود با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی برسانیم.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به کتابخانه تخصصی باغ موزه دفاع مقدس نیز گفت: فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی این کتابخانه می‌تواند فرهنگ‌هایی از قبیل علم، دانش و فکر را به نسل‌های بعدی انتقال دهد و این مسئله به همین صورت به نسل‌های بعدی سینه‌به سینه منتقل شود چرا که این ضرورت احساس می‌شود که نسل جوان ما باید بداند در جریان جنگ تحمیلی انسان‌های بی‌گناه زیادی از خانه و کاشانه خود آواره شدند.

در بخش دیگر این مراسم با حضور سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، سردار جواد خضرایی، سردار علی فضلی و اسحاق صلاحی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، از 25 ناشر، ‌نویسنده،‌ عکاس و مترجم که در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند با اهدای لوح، تقدیر شد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان