تبیان، دستیار زندگی
اگر به تازگی درس تان تمام شده و به دنبال کار هستید ،اگر از شغلتان ناراضی بوده و می خواهید کار بهتری پیدا کنید ،ما به شما کمک خواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در مصاحبه کاری موفق شوید


اگر به تازگی درس تان تمام شده و به دنبال کار هستید ،اگر از شغلتان ناراضی بوده و می خواهید کار بهتری پیدا کنید ،ما به شما کمک خواهیم کرد.


عوامل موفقیت در مصاحبه کاری

موفقیت کاری افراد تاثیر غیر قابل اجتنابی در سلامتی و زندگی  آنان دارد. همیشه موقعیت های کاری خوب محدود هستند و افراد برای به دست آوردنش باید با هم مبارزه کنند.

راه کارهایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم ،می تواند شما را دراین مبارزه موفق کند:

1- از سوال کردن نترسید. فکر این که شانسی برای پیروز شدن در مصاحبه ندارید، باعث می‌شود مذاکره را به طرف مقابل واگذار کنید. طرف پیروز کسی است که نه تنها تمام جوانب قضیه را به نفع خود هدایت کند بلکه قبل از رسیدن به خواسته خود، مذاکره را به پایان نرساند. خواسته‌هایتان را به صورت واضح و شفاف بیان کنید.

2- یادتان باشد شما با خودتان مذاکره نمی‌کنید وقتی پیشنهادتان را مطرح می‌کنید، بهتر است مکثی کوتاه داشته باشید و قبل از گرفتن جواب، پیشنهاد دیگری ارائه ندهید. در این صورت احتمال این که پیشنهادتان رد شود بسیار کم است یا جواب، حتی‌الامکان به خواسته شما نزدیک است. در صورتی که این مکث رعایت نشود، طرف مقابل به امید شنیدن پیشنهادی نزدیک‌تر به منافع خود، از جواب طفره می‌رود و یک برگ برنده را از دست می‌دهید.

3- عقد قرارداد کتبی ضروری است توافق شفاهی زمانی ارزشمند است که کتباً بیان شود و مورد تأیید طرفین باشد. در این صورت تمام موارد مکتوب است و هر دو طرف قرارداد با قبول تمام شرایط مندرج آن را می‌پذیرند و خواسته‌ها و حدود کاملاً مشخص است. قرارداد حسن دیگری هم دارد که اگر فرد تصمیم‌گیرنده، برای مثال رئیس عوض شود، طبق قرارداد سمت شما حفظ می‌شود.

4- با آگاهی کامل در مذاکره حاضر شوید تمام شرایط مد نظرتان را از قبل آماده کنید و برای خودتان مشخص کنید دقیقاً چه می‌خواهید. از طرفی قبل از شروع مذاکره مطمئن شوید که دانش و مهارت لازم در زمینه مورد نظر فرد مذاکره کننده با توانایی شما متناسب باشد.

5- میزان اختیار طرف مقابل را بسنجید زمانی که طرف مصاحبه‌کننده همان فرد تصمیم‌گیرنده باشد، هدف نهایی رسیدن به توافق دوجانبه است ولی اگر فرد مصاحبه‌کننده تصمیم‌گیرنده نباشد نه تنها باید به توافق برسید بلکه باید شرایط و موقعیت خود را به‌درستی به او بفهمانید چون او وظیفه دارد فرد تصمیم‌گیرنده را توجیه کند. بنابراین لازم است نکته مبهمی در مورد شما در ذهن او نباشد. اگر با شخص تصمیم‌گیرنده مصاحبه کنید یک قدم به هدف خود نزدیک‌تر می‌شوید.

شنونده خوبی باشید روابط عمومی بالا به اندازه مهارت در صحبت کردن، موثر است. پذیرای شنیدن خواسته‌ها و نیازهای طرف مقابل نیز باشید. به واسطه گوش کردن و دقت در رفتار و حرکات طرف مقابل به واقعیت‌هایی پی می‌برید که در پیشبرد اهدافتان موثر است

6- نکات کلیدی را آماده کرده و در ذهن مرور کنید خط قرمزهای خود را تعیین کنید، در این صورت دقیقاً متوجه می‌شوید پایان مصاحبه چه زمانی است. در صورت رعایت نکردن این نکته، مصاحبه بدون نتیجه‌گیری پایان می‌پذیرد یا روند مصاحبه برخلاف انتظارتان پیش می‌رود.

7- همیشه یک روش جایگزین در نظر داشته باشید از قبل یک راه دیگر را برای مذاکره بررسی کنید، در این صورت چنانچه مذاکره برخلاف انتظارتان پیش رود، ممکن است با بیان راه دوم به توافقی دست یابید که حتی‌المقدور جوانب شما نیز در آن لحاظ شده باشد.

8- شنونده خوبی باشید روابط عمومی بالا به اندازه مهارت در صحبت کردن، موثر است. پذیرای شنیدن خواسته‌ها و نیازهای طرف مقابل نیز باشید. به واسطه گوش کردن و دقت در رفتار و حرکات طرف مقابل به واقعیت‌هایی پی می‌برید که در پیشبرد اهدافتان موثر است. قدرت بیان، ساختار جملات، مهارت شنیدن و طرز برخورد، نفوذ کلامتان را بیشتر می‌کند. به مذاکره به چشم مسئله‌ای نگاه کنید که هر دو طرف درگیر حل آن هستند.

9- از امضای قراردادهای آماده اجتناب کنید قرارداد باید حاصل مذاکرات طرفین را به صورت شفاف بیان کند. چنانچه با یک قرارداد از پیش تنظیم شده مواجه شدید، با توافق طرف مقابل بندهایی را که در آن امتیازی به نفع شما منظور می‌شود، به متن قرارداد اضافه کنید. در ضمن مراقب باشید قبل از مطالعه کامل یک متن و اطمینان از صحت و سقم موارد مندرج، آن را امضا نکنید.

عوامل موفقیت در مصاحبه کاری

10- آرامش خود را حفظ کنید و به طرف مقابل احترام بگذارید.  اغلب کارجویان تنها به دنبال کسب یک فرصت شغلی هستند. کار به صورت پاره‌وقت و تمام‌وقت هر کدام برای هر متقاضی تعریفی متفاوت دارد. اگر دانشجو هستید و می‌خواهید که در حین تحصیل سوابق کاری مناسبی نیز داشته باشید کار پاره‌وقت و مرتبط با رشته تحصیلی بسیار مفید است و پیش‌زمینه‌های لازم را برای دست‌یابی به شغل ایده‌آل فراهم خواهد آورد. اما برای افرادی که فارغ‌التحصیل شده‌اند، تخصص، ارتباط میان رشته تحصیلی و کاری، کیفیت کار، سوابق خدمتی در شرکت‌ها و سازمان‌ها و درنهایت میزان حقوق دریافتی جزو اولویت‌هـــای فعالیت محســوب می‌شـــود. هر کارجو با پذیرش شرایط هر سازمانی جزئی از تیم و فرهنگ همان سازمان خواهد شد. بنابراین صحت و دقت؛آگاهی و مطالعه فرهنگ سازمانی و دستورالعمل‌های هر سازمان را ارزیابی کنید و متناسب با روحیه خود شغل مورد نظرتان را برگزینید.

داشتن یک شغل مناسب یکی از مولفه های بهداشت روان است سعی کنید کار مناسببا روحیات خود پیدا کنید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: ایرنا /پرتال دانشگاهی کشور

مطالب مرتبط :

ایجاد شادی در محل کار

زیر نقاب دیگران را ببین

موفق در محل کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.