تبیان، دستیار زندگی
اگر چه این روزها وضعیت تولید فیلم در سینمای ایران برای فیلم‌سازان علی‌الخصوص بخش خصوصی مناسب نیست اما همچنان هستند فیلم‌هایی که در حال تولید هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولیدات این روزهای سینما


اگر چه این روزها وضعیت تولید فیلم در سینمای ایران برای فیلم‌سازان بویژه بخش خصوصی مناسب نیست اما همچنان هستند فیلم‌هایی که در حال تولید هستند.

ملبورن جلوی دوربین

فیلم سینمایی «ملبورن» با بازی پیمان معادی و نگار جواهریان از جمله فیلم‌هایی است که‌فیلمبرداری آن در روزهای اخیر آغاز شده است.

این فیلم اولین ساخته بلند نیما جاویدی است که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده و کیانوش عیاری مشاور کارگردان آن است.

فیلمبرداری «لاله» هم که نام آن به «راننده» تغییر پیدا کرده است به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد هم‌چنان ادامه دارد البته کارگردان آن در اظهارنظری اعلام کرده بود که نام فیلمش تغییر نکرده است در حالیکه در گزارش‌های رسمی تولید نام فیلم «راننده» اعلام شده است.

از دیگر فیلم‌هایی که هنوز در مرحله تولید است به «بربال‌های خیال» به کارگردانی فرهاد مهرانفر و تهیه‌کنندگی بهروز رشاد می‌توان اشاره کرد، این فیلم هم‌اکنون در ارتفاعات گیلان در حال فیلمبرداری است.

«رنج و سرمستی» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که فیلم‌برداری آن ادامه دارد و چندی قبل هم حاشیه‌هایی میان جهانگیر الماسی- کارگردان فیلم- و داریوش مهرجویی بوجود آمد.

الماسی که برای ساخت «رنج و سرمستی» که از جمله آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس است، در ایلام بسر می‌برد مدتی قبل، از «بمانی» داریوش مهرجویی و پرداخت نامناسب به موضوع خودکشی که زمانی در ایلام در اوج خود بود، گله کرد.

چندی قبل خبر تولید فیلم سینمایی «ایرباس» به کارگردانی پکستون وینترز و نادر طالب‌زاده هم منتشر شد. این فیلم با مشارکت موسسه رسانه‌های تصویری و شرکت کانادایی- امریکایی «Reel knights Production – INC » در حال تولید است.

هم‌چنین در هفته‌های گذشته، مهدی نادری نویسنده و کارگردان «به تهران خوش آمدید» پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان برای دریافت استعلام حضور بازیگران خارجی و سرانجام فراهم نشدن شرایط، از ساخت این فیلم انصراف داد تا رضا سبحانی این مسئولیت را برعهده بگیرد.

از دیگر فیلم‌هایی که هم‌چنان درمرحله فیلمبرداری هستند به «محمد(ص)» می‌توان اشاره کرد. مجید مجیدی کارگردان این فیلم، اخیرا در اظهارنظری گفته است که« محمد(ص)» به لحاظ موضوع هیچ ربطی به فیلم مصطفی عقاد ندارد چون آن فیلم بیشتر به جنگ‌های صدر اسلام می‌پرداخت و حتی به کسانی که تفاسیر باطلی از اسلام دارند، کمک می‌کند.»

«چ» حاتمی‌کیا هم، با انجام مراحل فنی در حال تکمیل شدن است و فردین خلعتبری پس از جدا شدن بهزاد عبدی از گروه به عنوان آهنگساز با این پروژه سینمایی همکاری می‌کند.

فیلمبرداری دیگر فیلم جواد نوروزبیگی با نام «آخرین نفر» به کارگردانی مهرداد موفق یامی و با نگاهی به فرهنگ زیارت در ابوموسی از نیمه گذشته است. در این فیلم حمیدرضا آذرنگ که این روزها «ملکه» را بر پرده سینماها دارد، ایفای نقش می‌کند.

فیلم ویدئویی«من کارگرم» هم با موضوعی طنز، به کارگردانی علی توحیدپرست و تهیه‌کنندگی داود توحیدپرست در تهران در حال فیلمبرداری است.

فیلمبرداری «لاله» هم که نام آن به «راننده» تغییر پیدا کرده است به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد هم‌چنان ادامه دارد البته کارگردان آن در اظهارنظری اعلام کرده بود که نام فیلمش تغییر نکرده است در حالیکه در گزارش‌های رسمی تولید نام فیلم «راننده» اعلام شده است

در میان پروژه‌های سینمایی که در حال تولید هستند تعدای فیلم نیز در مراحل ابتدایی برای آغاز فیلمبرداری قرار دارند.

«بلوک9خروجی 2» به کارگردانی علیرضا امینی یکی از این فیلم‌هاست که تاکنون حضور حامد بهداد و امیر جعفری در آن قطعی شده است. هم‌چنین از این کارگردان فیلم تجربی «یک تراژدی» هم در مرحله صداگذاری است.

فیلم سینمایی «آتیش‌بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته با مضمونی کمدی- اجتماعی در مرحله آغاز فیلمبرداری است و حضور امین حیایی و الناز شاکردوست در آن قطعی شده است.

ابوالقاسم طالبی و محمود رضوی هم اخیرا پیش‌تولید فیلم جدیدی با نام «یتیم‌خانه ایران» را آغاز کرده‌اند.

اما «دلتنگی‌های عاشقانه» که در مرحله فنی است، هنوز آماده نمایش نشده و سازندگان آن به دنبال مستندهای مربوط به جنگ ایران و عراق هستند تا بخش‌هایی از آن‌ها در فیلم استفاده شود.

فیلمبرداری «آیینه شمعدون» بهرام بهرامیان هم قرار است تا پایان اردیبهشت و با بازگشت رضا عطاران از آمریکا، که یکی از بازیگران اصلی فیلم است از سرگرفته شود.

این فیلم با وجود اینکه بخشی از فیلمبرداری آن انجام شده بود، سال گذشته برای بررسی مجدد فیلم‌نامه از سوی سازمان سینمایی متوقف شد.

ملبورن جلوی دوربین

علاوه بر این‌ها، پروانه ساخت «ملک سلیمان2» صادر شده و شهریار بحرانی و عبدالحمید قدیریان به همراه یک تیم تحقیقاتی درحال تکمیل سناریوی قسمت دوم «ملک سلیمان(ع)» هستند.

سعید سهیلی هم برای «کلاشنیکف» پروانه ساخت گرفته و گفته است که فیلم جدیدش را با حال و هوای نزدیک به «گشت ارشاد»خواهد ساخت.

در این میان هر از چندی خبری هم از ساخت قسمت دوم «سن‌پترزبورگ» منتشر می‌شود اما بهروز افخمی – کارگردان- می‌گوید که بعید است تا پایان سال چنین امکانی فراهم شود.

هم‌چنین تهمینه میلانی پس از حدود دوسال قصد دارد دوباره برای فیلم سینمایی «فری کثیف» تقاضای پروانه ساخت دهد و البته دوست دارد نقش اصلی کارش را حمید فرخ‌نژاد بازی کند.

«مادرم آسیه» یکی دیگر از پروژه‌هایی است که اخبار نادرستی از آن منتشر شده و علیرغم اعلام آمار رسمی تولید سینمای ایران توسط واحد پشتیبانی تولید بنیاد سینمایی فارابی، هم‌چنان در مرحله فیلم‌نامه باقی مانده است.

کمال تبریزی به عنوان کارگردان این فیلم که دو فیلم اخیرش «خیابان‌های آرام» و «پاداش» هنوز به اکران عمومی نرسیده‌اند، توضیح داد: فیلم «مادرم آسیه» با وجود داشتن پروانه ساخت، هیچ نوع تولید و پیش تولیدی نداشته است چون آقای جهانگیر کوثری تهیه‌کننده فیلم بودجه لازم را برای ساخت فیلم نتوانست جذب کند.

طبق اعلام فارابی فیلم‌های «نیکان و بچه غول» به کارگردانی عبدالرحمن رضایی‌، «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیر یوسفی،‌ «عبور از مه» به کارگردانی داود بیدل، «مهمان داریم» به کارگردانی مهدی عسگرپور، «زندگی دوگانه فیروز» به کارگردانی فریدون جیرانی و «لالایی» منیژه حکمت در مرحله تدوین هستند.

فیلم سینمایی «عشق فقط یک کلام» به کارگردانی کرامت پورشهسواری با پایان مراحل فنی آماده نمایش است و«شاباش» به کارگردانی حامد کلاهداری، «شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو، «متل قو» به کارگردانی مسعود نوابی،‌ «‌چهارباندی» به کارگردانی محمدجعفر باقری‌نیا، «تتل و راز صندوقچه» به کارگردانی وحید گلستان، «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی و «پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده با پایان مراحل فیلمبرداری و تدوین در حال انجام صداگذاری هستند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایسنا