تبیان، دستیار زندگی
هر چهار سال در ایران خرداد ماه یكی از سیاسی ترین ماه های سال می شود و همیشه با حواشی بسیاری در زمینه انتخابات روبه رو هستیم كه این مسایل به شدت دامن هنر و هنرمندان را نیز می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام نامزد؟ کدام فیلم ساز؟

چه كسانی فیلم‌های انتخاباتی نامزدها را می‌سازند


هر چهار سال در ایران خرداد ماه یكی از سیاسی ترین ماه های سال می شود و همیشه با حواشی بسیاری در زمینه انتخابات روبه رو هستیم كه این مسایل به شدت دامن هنر و هنرمندان را نیز می گیرد. در سال های گذشته كه بحث ساخت فیلم های انتخاباتی نامزدهای انتخابات توسط اهالی سینما مطرح بود و امسال به این مساله حضور آنها در انتخابات شورای شهر هم اضافه شد.

فیلم انتخاباتی

در سال 88 كه یكی از مهترین انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتیم، فیلمسازان معتبری در ساخت فیلم های انتخاباتی در كنار نامزدهای ریاست جمهوری حضور پیدا كردند كه از میان آنها می توان به مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، كمال تبریزی، ابراهیم حاتمی كیا و... اشاره كرد.

فیلم های بدون تیتراژ را چه كسانی می سازند

حضور هر فیلمساز در كنار یك نامزد انتخاباتی به معنای پذیرش اعتقادات و برنامه های آن چهره سیاسی نیز تعبیر شد و از این رو شاید یكی از دلایل تایید و تكذیب ساخت این فیلم های انتخاباتی همین موضوع باشد. از سوی دیگر این فیلم ها غالبا و معمولا هیچ تیتراژی ندارند و فقط شنیده ها و حضور برخی از این فیلمسازان در برنامه های خبری نامزدهای انتخاباتی همراه با گروه فیلمبرداری می تواند ساخت فیلم توسط آنها را بر سر زبان ها بیندازد.

امسال نیز از فروردین ماه با وجود اینكه هنوز حضور قطعی هر كدام از این نامزدها مشخص نشده بود، اما خبرهایی درباره ساخت فیلم های انتخاباتی توسط فیلمسازان شنیده می شد كه همین موضوع باعث شد بازار تكذیب ها و تاییدها داغ شود.

نامزدهای بیشتر، فیلم های انتخاباتی بیشتر

امسال كه قرارست انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود، به جرات می توان گفت یكی از پرحاشیه ترین دوره های فیلمسازی انتخاباتی را هم پیش رو داریم. در حالیكه تعداد نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری در این دوره بسیار بیشتر از دوره های قبلی است به همین دلیل نام تعداد بیشتری از كارگردانان فیلم های انتخاباتی هم به گوش می رسد.

لطیفی + ولایتی

یكی از اخباری كه این روزها بیشتر شنیده می شود، حضور محمدحسین لطیفی به عنوان كارگردان فیلم انتخاباتی علی اكبر ولایتی است. سازنده فیلم های "توفیق اجباری"، "روز سوم"، "خوابگاه دختران" و... این روزها مشغول ساخت سریال تلویزیونی "دودكش" است اما شنیده می شود كه وی ساخت فیلم انتخاباتی ولایتی را هم آغاز كرده است. این خبر كه هفته گذشته شنیده شد تا امروز توسط لطیفی تكذیب نشده است.

البته باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشیم كه فیلم های انتخاباتی بیشتر راش محسوب می شوند كه روی میز تدوین شكل واقعی را به خود می گیرند. به همین دلیل حضور یك كارگردان برای گرفتن این فیلم ها در مراسم مختلف خیلی ضرورتی ندارد.

سالور + ابوترابی فرد

سامان سالور كه یك فیلمساز تجربی محسوب می شود و فقط یكی از فیلم های وی "سیزده 59" كه در ژانر دفاع مقدس است، اكران شده است این روزها مشغول ساخت فیلم انتخاباتی محمدحسن ابوترابی فرد است. حضور وی در یكی از برنامه های این نامزد احتمالی ریاست جمهوری در یكی از دانشگاه ها باعث شد این خبر منتشر شود.

این كارگردان كه هم اكنون آخرین فیلمش دچار مشكل ممیزی است، تلویحا این خبر را تایید كرده است.

معتمدی + حداد عادل

احمدرضا معتمدی كه ترجیح داده این روزها تلفن همراه خود را خاموش نگه دارد، گویا مشغول ساخت فیلم انتخاباتی غلامعلی حداد است. آخرین فیلم این كارگردان "آلزایمر" بود كه در جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی دریافت كرد. وی همچنین ساخت فیلم هایی چون "قاعده بازی" و "دیوانه ای از قفس پرید" را در كارنامه خود دارد.

حداد عادل قبلا گفته بود پولی گزافی برای فیلم انتخاباتی خرج نمی كند و ترجیح می دهد مستندسازان مردمی و دانشجویان رشته هنر فیلم انتخاباتی او را بسازند.

حضور هر فیلمساز در كنار یك نامزد انتخاباتی به معنای پذیرش اعتقادات و برنامه های آن چهره سیاسی نیز تعبیر شد و از این رو شاید یكی از دلایل تایید و تكذیب ساخت این فیلم های انتخاباتی همین موضوع باشد. از سوی دیگر این فیلم ها غالبا و معمولا هیچ تیتراژی ندارند ...

كرم پور و جعفری جوزانی + روحانی

شنیده ها حاكی است مهدی كرمپور و مسعود جعفری جوزانی نیز قصد دارند فیلم انتخاباتی حسن روحانی را بسازند. "پل چوبی" آخرین ساخته مهدی كرم پور در لیست آثار تحریمی حوزه هنری قرار دارد كه با وجود یك سال از ساخت آن هنوز امكان اكران پیدا نكرده و قرار است بعد از انتخابات روی پرده برود.

مسعود جعفری جوزانی كه در شورای عالی سینما عضو است در جریان بازگشایی خانه سینما در كمیته هفت نفره به عنوان نماینده نهاد ریاست جمهوری و سخنگوی كمیته حضور داشت. "در چشم باید" آخرین مجموعه تلویزیونی این كارگردان است كه یك كار تاریخی محسوب می شود.

علی معلم و احمد نجفی + نامزد دولت

گویا علی معلم و احمد نجفی نیز قرارست فیلم انتخاباتی نامزدی را بسازند كه از طرف دولت (رحیم مشایی ) در این دوره ریاست جمهوری حضور پیدا می كند؛ البته اگر این اتفاق عملی شود.

علی معلم صاحب امتیاز سایت كافه سینما و مجله دنیای تصویر است. وی همچنین تاكنون تهیه كنندگی فیلم هایی چون "گاو خونی"، "آل" و... را بر عهده داشته است. وی در چهار سال گذشته در اتحادیه تهیه كنندگان كه توسط ارشاد تاسیس شده بود حضور داشت، اما پس از مدتی از این سمت انصراف داد. احمد نجفی نیز از بازیگران و تهیه كنندگان و وی یكی از اعضای شورای عالی سینما است.

سعید سلطانی + عارف

محمدرضا عارف نیز یكی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است كه شنیده ها حاكی است كه سعید سلطانی قرار است فیلم انتخاباتی وی را بسازد. سال پیش سریال پرمخاطب "ستایش" از این كارگردان پخش شد.

محمود رضوی + قالیباف

محمد باقر قالیباف یكی از اعضای ائتلاف 1+2 نیز یكی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است كه تا كنون خبرهای مختلفی درباره حضور چندین كارگردان در كنار وی شنیده شده است كه از آن جمله می توان به بهروز شعیبی كارگردان و بازیگر سینمای ایران اشاره كرد كه البته وی این موضوع را تایید نكرده و تاكید كرد كه فقط در یك سفر قالیباف به قم همراه وی بوده است.

اما شنیده ها حاكی است كه سید محمود رضوی تهیه كننده سینمای ایران مشغول ساخت فیلم وی است و كارهای اولیه را آغاز كرده است. رضوی تهیه كننده فیلم های "درباره الی"، "دهلیز" و... است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: جام جم