تبیان، دستیار زندگی
زمانی که فرد بدون بحران قابل ملاحضه ای، قادر نباشد با برخی از موقعیت های اندک سخت زندگی خود کنار بیاید، دچار وضعیتی می شود که روان شناسان ، آن را تحت عنوان فقر عاطفی یا احساسی می شناسند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به احساسات هم یارانه می دهند


زمانی که فرد بدون بحران قابل ملاحضه ای، قادر نباشد با برخی از موقعیت های اندک سخت زندگی خود کنار بیاید، دچار وضعیتی می شود که روان شناسان ، آن را تحت عنوان فقر عاطفی یا احساسی می شناسند.

به احساسات هم یارانه می دهند

فقر مفهوم جامعی است که منحصرا مختص به سطح مالی و اقتصادی نمی شود. امروزه علوم مختلف انسانی بالخص روان شناسی، نگاه عمیق تر و موشکافانه تری به این اصطلاح داشته و آن را به ابعاد وجودی و شخصیتی انسان نیز تسری داده  و بسیار مورد نظر و توجه قرار داده است . روان شناسان معتقدند بسیاری از افراد علیرغم تمکن مالی و شرایط بسیار مناسب اقتصادی، باز دچار فقری هستند که زندگی شخصی و یا حتی خانوادگی و اجتماعی  آنها را کن وفیکون کرده است.

متاسفانه افرادی هستند که در زندگی احساسی خود، با فقر بسیار شدیدی دست به گریبان اند.

شاید بپرسید فقر احساسی چیست و چه چیزی موجب آن می شود و برای مقابله با آن چه باید کرد؟

در ادامه این یادداشت به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است:

فقر احساسی چیست؟

زمانی که فرد بدون بحران قابل ملاحظه ای، قادر نباشد با برخی از موقعیت های اندک سخت زندگی خود کنار بیاید، دچار وضعیتی می شود که روان شناسان ، آن را تحت عنوان فقر عاطفی یا احساسی می شناسند و برای معرفی این افراد از این اصطلاح استفاده می کنند. همه اذعان به این موضوع داریم که همه افراد به نوعی با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می کنند و در این مسیر ممکن است متحمل آسیب های زیادی چه جسمی و چه روانی شوند، اما در میان، برخی از افراد هستند  که به قدری ضعیف اند که نمی توانند از نظر احساسی با بعضی موقعیت ها کنار بیایند و راه هایی را برای فرار از موقعیت انتخاب می کنند که چندان مناسب و مساعد حال شان نیز نمی باشند؛ مثلا، عده ای به مصرف مواد روی می آورند، عده ای دیگر به خوشگذارنی و ولخرجی و یا گروهی دیگر به کل منزوی می شوند و چشم و دل از همه زیبایی های دنیا می بندند و...

وقتی فردی نمی تواند خود را در چنین شرایط سختی ببیند و مرتکب چنین رفتارهای غیر عادی می شود، باید گفت که این فرد دیگر نه قادر به غصه خوردن است و نه قادر به ادامه دادن زندگی، پس بی تردید  با فردی سروکار داریم که متاسفانه مبتلا به فقر احساسی است.

جای آن که خود را قربانی موقعیت ها بدانید، تلاش کنید از شرایط و اتفاقات موجود عبرت بگیرد و مصائب زندگی را در آغوش بکشید. هرگز اجازه ندهید سختی ها و مشکلات بر شما فائق آیند و حکمران ذهن شما شوند و با غلبه منفی بر احساسات، شما را از پای درآورند

علت فقر احساسی

روان شناسان معتقدند عوامل بسیاری موجب فقر احساسی در فرد می شود که مهمترین  آنها عبارتند از:

-الگو پذیری از خانواده: زمانی که خانواده با مشکلات و مصائب زندگی به گونه ای ناموجه و ناکارآمد برخورد می کند، این سبک مقابله را به صورت یک شیوه رفتاری عادی و معمول این وقت ها  تعریف می کند که متاسفانه با گذشت زمان به صورت یک عادت در امده و به فرزندان نیز منتقل می شود. زمانی که فرزندان نیز بزرگ می شوند، هنگام روبرو شدن با این دست از سختی ها ، طبق همان روش یادگرفته شده و مطابق با الگوی کودکی خود رفتار می کنند و عادت های نسل قبلی خود را تکرار می کنند به دیگر سخن دور باطل چرخه خانوادگی حل نشده تداوم می یابد و به کرات نیز ادامه می یابد. این درحالی است که همین افراد می توانند به طریقی عاقلانه با مشکلات کنار آمده و درجهت حل آن حرکت کنند فقط لازم است خود مایل، به شکستن چرخه های بد خانوادگی باشند و در جهت تشخیص و غلبه بر آنها گام برداشته و مساعدت های ضروری را در این مسیر، از متخصصان امر دریافت کنند.

-مشکلات شخصی: همیشه علت را نمی توان در خانواده جستجو کرد و آنها را مقصر بی چون وچرای این مشکل در فرد مشخص نمود، چه بسا  مشاهده شده است که بسیاری از افرادی که دچار فقر احساسی هستند، از خانواده خوب و تربیت خانوادگی بسیار قوی برخوردار بوده اند، اما به خاطر وجود برخی از مشکلات شخصی در ورطه چرخه های شخصی ناکارآمد و حل نشده  احساسی افتاده اند و متعاقب آن دچار مشکلات عدیده ای در این باب گشته اند. اما باز جای هیچ نگرانی نیست زیرا تجارب بالینی متعدد نشان داده است که می توان این چرخه ها را تشخیص داده و با تمرین و ممارست راه های غلبه بر ناکارآمدی های احساسی را آموخت و بر آنها غلبه کرد.

-ناآگاهی و عدم  وجود اطلاعات کافی: ممکن است فرد به دلایل متعددی، اطلاعات و  آگاهی لازمی را در مورد طرق موثر و کارآمد مقابله و برخورد با  مشکلات و موقعیت های سخت  و دشوار را نداشته باشد، لذا از این رو ممکن است، بنابر همان احساس لحظه ای که در آن وقت خاص، تجربه می کند یا هر آنچه برایش در آن لحظه آسان تر است رفتارنماید. این افراد هم می توانند با اندکی آموزش، چگونگی برخورد مناسب با شرایط احساسی سخت را بیاموزند.

به احساسات هم یارانه می دهند

برای مقابله با فقر احساسی چنین رفتار کنید:

با فقر احساسی مقابله کنید: اگر شما تصور می کنید به لحاظ احساسی ضعیف هستید، بایستی همچون فقر مالی، با فقر احساسی خود مواجه  شوید و با استطاعت از کمک های مناسب بر آن غلبه کنید، مطمئن باشید که می توانید با چند راهکار ساده ذیل، به نقطه ای برسید که از نظر احساسی متعادل و قوی شوید.

بدانید که از نظر احساسی کجا هستید: تا آن هنگامی که از وضعیت احساسی خود آگاهی نداشته باشید، نمی توانید کمک مناسبی را دریافت کنید. برای شناخت، بهتر است از کسانی که به آنها اعتماد کافی دارید بخواهید نظر شان را راجع به وضعیت احساسی شما بیان کنند. با خودتان رودربایستی نداشته باشید و صادق باشید و از این که شفاف باشید نهراسید. دستیابی به تعادل احساسی باعث می شود که زندگی برایتان مفهوم تازه ای بیابد و به گونه ای که تا کنون تعریف نشده بود معنا شود و این به واقع، اولین درجه در تعالی احساس شماست.

با افرادی که از نظر احساسی قوی هستند معاشرت کنید: برای رسیدن به تعادل احساسی باید با آن روبرو شوید. شکست ناپذیری در مواجه با مشکلات، به معنای داشتن قدرت احساسی نیست بلکه داشتن قدرت احساسی به این معناست که با مشکلات زندگی مواجه شوید، غمگین شوید و غصه بخورید، اما در نهایت بدون وابستگی به ناراحتی های گذشته، دوباره به زندگی باز گردید و ادامه دهید.

اگر با کسانی که احساساتشان را در مواقع سخت بروز می دهند مراوده داشته باشید، می توانید در ارتباط با این افراد، تعادل احساسی واقعی را بشناسید و بدانید چه شکلی است. پس دوروبرتان را با کسانی پر کنید که از نظر احساسی قوی هستید.

قربانی نباشید:  روان شناسان معتقدند ذهنیت قربانی داشتن، انسان را از ثروت احساسی دور می کند. افراد قربانی هرگز نمی توانند در موقعیت های سخت و دشوار، کنترل امور را به دست بگیرند. پس توصیه می کنیم ذهنیت قربانی شدن را دور بیندازید. به جای آن که خود را قربانی موقعیت ها بدانید، تلاش کنید از شرایط و اتفاقات موجود عبرت بگیرد و مصائب زندگی را در آغوش بکشید. هرگز اجازه ندهید سختی ها و مشکلات بر شما فائق آیند و حکمران ذهن شما شوند و با غلبه منفی بر احساسات، شما را از پای درآورند.

قاطع و امیدوار باشید و  هرگز امیدتان را از دست ندهید؛ بهتر است تصور کنید تا پایان عمرتان این مشکلات همراه شما خواهند بود و شما بایستی راه مصالحت با آنها را بیاموزید

چند توصیه ذیل را همیشه مد نظر داشته باشید:

برای موفقیت بیشتر در غنی سازی احساس خود، بهتر است به هنگام مواجهه با مشکلات و سختی ها از انجام رفتارهایی زیر به شدت اجتناب کنید:

**هرگز احساسات خود را آزاد نکنید؛ به دیگر سخن هر رفتاری را که احساس می کنید با شرایط شما تعیین می شود، اجازه ندهید بروز بیرونی پیدا کند.

**به دیگران حمله نکنید بلکه سعی کنید ببخشید و بگذرید؛ چون رفتار حمله به دیگران، نشان می دهد  که شما مستاصل و درمانده شده اید و معتقد هستید که دیگران لذت های شما را کنترل می کنند.

**خود را کنار نکشید؛ منزوی شدن راحت ترین راه حل ممکن است . به جای این کار واقعیت را بپذیرید و با آن روبرو شوید و حتی المقدور تلاش کنید  با سختی های  آن کنار آمده تا زمینه رشد و پیشرفت را فراهم آورید.

** دور شکایت و گله را خط بطلان قرمز رنگی بکشید، چون هیچ مشکلی را حل نمی کند.

**قاطع و امیدوار باشید و  هرگز امیدتان را از دست ندهید؛ بهتر است تصور کنید تا پایان عمرتان این مشکلات همراه شما خواهند بود و شما بایستی راه مصالحت با آنها را بیاموزید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

اضطرابی که فروکش می کند!

هوای دل تان را داشته باشید

گاهی دلم برای خودم تنگ می شود

آسمان آفتابی در انتظار شماست!

 کلاف سردرگم زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.