تبیان، دستیار زندگی
تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در پس ظاهر این هدف، مسوولیت‌های کاربردی را نیز در فضای چیدمان منزل بر عهده دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی‌های یك گالری خانگی

تابلو


تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در پس ظاهر این هدف، مسوولیت‌های کاربردی را نیز در فضای چیدمان منزل بر عهده دارند.


همان طور که چگونگی کنار هم قرارگیری مبلمان و دیگر اثاثیه منزل در ایجاد فضایی دلخواه و مطلوب نقش دارد، نصب تابلو نیز در صورتی که طبق اصول دکوراسیون انجام نشود، نه تنها تأثیر خوشایندی نخواهد داشت که باعث برهم زدن اعصاب و ایجاد فضایی ناراحت کننده، شلوغ و استرس‌زا می‌شود.

نقش تابلوها در چیدمان منزل

تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی در پس ظاهر این هدف، مسوولیت‌های کاربردی را نیز در فضای چیدمان منزل بر عهده دارند. آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه، بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیر می‌گذارند.

كدام تابلو، برای كدام قسمت؟

صرف نظر از جاذبه‌ای که نصب تابلو در فضا ایجاد می‌کند، «تغییر ابعاد ظاهری فضا» از دیگر کارکردهای تابلو است که در خانه‌هایی با سقف کوتاه یا خیلی بلند، بسیار کاربرد دارد. به عقیده طراحان، یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری، نصب تابلوهای بلند عمودی در فواصل نزدیک و در کنار هم، یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف است.

برای پوشاندن خطای بصری دیوار نیز نصب تابلویی طویل و افقی، یا نصب چندین تابلو یک اندازه در کنار هم با نقشی که در افزایش طول دیوار دارد، بسیار کمک کننده خواهد بود. نکته مهم در نصب تابلو در نظر گرفتن فاصله تابلو با سقف و زمین است. اگر تابلوها در ارتفاعی مناسب آویزان نشوند، تماشای آن‌ها و در نتیجه لذت بردن از آن‌ها دشوار می‌شود.

نصب تابلوهای کوچک روی دیوارهای بزرگ، دیوار خانه را کوچک جلوه می‌دهد و همچنین از ارزش اثر می‌کاهد. تابلوهای هنری باید دو سوم پهنای دیوار را پوشش دهند تا بشود آن‌ها را یک عنصر دکوراتیو به حساب آورد. پیشنهاد طراحان برای افرادی که تابلویی با پهنای کافی در اختیار ندارند، نصب مجموعه‌ای از چندین تابلو است که از لحاظ فرم و محتوا همسانی داشته باشند.

تابلوها همچنین به عنوان مکملی برای وسایل دیگر در چیدمان محیط کاربرد دارند. توجه به رنگ قاب تابلو و حتی رنگ‌های مورد استفاده در اثری که قرار است روی دیوار بنشیند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تابلو

هماهنگی با دیگر وسایل منزل

تابلوها همچنین به عنوان مکملی برای وسایل دیگر در چیدمان محیط کاربرد دارند. آن‌ها گذشته از ارزش هنری‌شان در یک دید کلی و دورنما، لکه‌های رنگینی در دکوراسیون فضای منزل محسوب می‌شوند که در موضوع چرخش رنگی محیط، جایگاه ویژه‌ای دارند و از آنجا که بارها به تأثیرات رنگ در چیدمان تاکید شده است، توجه به رنگ قاب تابلو و حتی رنگ‌های مورد استفاده در اثری که قرار است روی دیوار بنشیند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر دیوارها با رنگ‌های ملایمی نظیر آبی، سبز یا نیلی پوشانده شده است و مبلمان خانه نیز از رنگ‌های تهاجمی مثل قرمز، زرد و نارنجی انتخاب شده‌اند، نصب قاب‌هایی با رنگ گرم باعث ایجاد هارمونی در فضا شده و محیط را از نوسان‌های رنگی نجات می‌دهد. اگر رنگ‌های به کار رفته درون اثر نیز ملایم و کمرنگ است، انتخاب قاب با یکی از رنگ‌های تند و گرم هماهنگ با وسایل خانه، جلوه خاصی به محیط می‌بخشد. برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگ‌های گرم و تند، قابی با رنگ ملایم یا خنثی باید انتخاب شود.

برای خانه‌ای با دیوارها و اثاثیه سفید، خرید قاب‌هایی به رنگ سبز زنگاری، قرمز و آبی اقیانوسی توصیه می‌شود. دلیل این پیشنهاد به خاصیت رنگ سفید مربوط می‌شود که نشانه اشرافیت است و اگر با سبز زنگاری ترکیب شود، بر قدمت محیط می‌افزاید و اگر با آبی و قرمز همراه شود، به ترتیب محیطی آرام، شاعرانه و رمانتیک خلق می‌کند.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: سازمان زنان منطقه 6

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

ریزه کاری خانه داری (ویژه نامه)

چگونگی چیدمان وسایل دکوری

ایده‌هایی برای دکوراسیون بهاری

تنگی نفس در آشپزخانه کوچک!

تغییر دکوراسیون برای تغییر روحیه

راه پله، ویترین خانه است!

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

استفاده بهینه از فضای زیرپله

دور ریختنی‌های قابل استفاده!

اشیائی متفاوت برای قلاب لباس!

روش ساخت زیر لیوانی سنگی

آموزش ساخت جعبه‌های نمدی

کفش‌های کهنه را گلدان كنید!

آموزش سبزی کاری در تخم مرغ

آموزش دوخت روتختی زیبا

زیر لیوانی‌های رنگی درست کنید

تجربه هنر گونی دوزی + آموزش

آموزش دوخت جای حوله و دستمال

ایده‌هایی کوچک برای کارهای بزرگ