تبیان، دستیار زندگی
من کارمند هستم، با وجود این که مسئولین اداره ای که بنده در آن کار می کنم، کاری ندارند که من اضافه کاری که مانده ام مربوط به کار عقب مانده بوده یا نه و ملاک محاسبه در سر ماه، ورود و خروج است نه کارآیی فرد و کار ندارند که هر شخص از صبح تا بعداز ظهر در آنجا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملاک گرفتن اضافه کار در ادارات

حقوق کارگر


استحقاق دریافت حقوق بابت اضافه‌کارى؛ منوط به انجام کار اضافى اداره در غیر وقت ‏مقرر ادارى است و در غیر این صورت کارمند حق دریافت هیچ گونه وجهى به این عنوان را ندارد ولی در هر صورت اگر بر طبق قوانین و مقررات شرکت مربوطه باشد، دریافت آن مانعى ندارد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی)


در این مقاله دو سوال را در مورد کار در ادارات را مطرح می کنیم امید داریم که مورد توجه کارمندان عزیز قرار گیرد:

سوال: من کارمند هستم، با وجود این که مسئولین اداره ای که بنده در آن کار می کنم، کاری ندارند که من اضافه کاری که مانده ام مربوط به کار عقب مانده بوده یا نه و ملاک محاسبه در سر ماه، ورود و خروج است نه کارآیی فرد و کار ندارند که هر شخص از صبح تا بعداز ظهر در آنجا چه می کند، آیا در این ساعت اضافه کاری اگر فرد در حال کار کردن یا دانلود کردن فایل از اینترنت یا خوابیدن باشد حکم چیست؟

اشتغال به کارهای شخصی در وقت کار؛ چنانچه در آن ساعت وظیفه خاصّى نداشته باشید، و این کار مخالف ضوابط ادارى و کارى نباشد، اشکالى ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

به نحو کلى استحقاق دریافت حقوق بابت اضافه‌کارى؛ منوط به انجام کار اضافى اداره در غیر وقت ‏مقرر ادارى است و در غیر این صورت حق دریافت هیچ گونه وجهى به این عنوان ندارد و در هر صورت اگر بر طبق قوانین و مقررات شرکت مربوطه باشد، دریافت آن مانعى ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

همه چیز باید صریح و شفاف باشد اگر قرارداد شما با مۆسسه این است که هر مقدار اضافه بمانید حق دارید حقوق اضافه کارى را بگیرید هر چند بخوابید یا براى خود کار شخصى انجام دهید مى توانید بگیرید و اگر قرارداد این است که به مقدار کار اضافه حق دریافت حقوق دارید فقط ساعات کار براى مۆسسه را مى توانید حساب کنید.

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در مورد استفاده شخصی از بیت المال، این کار جایز نیست، مگر در مواردى که مقرّرات اجازه مى دهد، یا اینکه با اجازه مسئولینى که در این حیطه اختیارات قانونى دارند، بوده باشد، در ضمن اشتغال به کارهای شخصی در وقت کار؛ چنانچه در آن ساعت وظیفه خاصّى نداشته باشید، و این کار مخالف ضوابط ادارى و کارى نباشد، اشکالى ندارد.

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بطور کلی چنانچه عمل فوق؛ مطابق قوانین و مقررات مۆسسه بوده و مسئولین هم مطلع باشند مانعی ندارد.

سوال: اینجانب قبلا کارمند دولت بودم و به علت بیماری بازنشست شدم اما هم اکنون پس از 4 سال حالم خوب شده آیا این حقوقی که بنده می گیرم حلال است؟

به طور کلی، این امور بسته به قانون بازنشستگی دارد؛ به این معنا که اگر دریافت حقوق و دستمزد شما، از نظر اداره‌ی مربوطه خلاف مقرّرات نباشد، به لحاظ شرعی اشکالی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

حلال است.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

چنانچه برخلاف قوانین حکومت اسلامی و مقررات مربوطه نباشد اشکالی ندارد و در این زمینه از مسئولین مربوطه سۆال نمایید.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

امر مذکور در سۆال بستگی به قوانین و مقررات اداره مذکور دارد و چنانچه مطابق آن ها باشد مانعی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در صورتیکه تخلف از قوانین نباشد مانعی ندارد.

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

اگر بازنشستگی دایم و غیر مشروط باشد، حقوقی که دریافت می کنید، حلال است. ولی اگر این بازنشستگی مشروط به عدم بهبودی شما بوده است، باید سازمان مزبور را مطلع کنید و براساس نظر مسۆلان آنجا عمل کنید.

توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، خامنه ای (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.