تبیان، دستیار زندگی
ارتباط به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است. مطمئن باشید که لحظه لحظه زندگی شما، سرشار از انواع پیام ها و ارتباطات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما لمسی هستید یا بصری؟


ارتباط به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است. مطمئن باشید که لحظه لحظه زندگی شما، سرشار از انواع پیام ها و ارتباطات است.

شما لمسی هستید یا بصری؟

ما در طی روز پیام های مختلفی را از طرق کلامی و یا غیر کلامی به دیگران مخابره می کنیم.اما با وجود اهمیت ارتباطات باز هم بعضی از مردم در این زمینه دچار گرفتاریهایی میشوند، در واقع بسیاری از مشکلات افراد به حوزه روابط اجتماعی شان برمی گردد علت اصلی گرفتاریهای آنها در برقراری ارتباط با یكدیگر،این است كه هر كدام به شیوه خود با دیگران ارتباط برقرار میكنند.

این درحالی است که با اتخاذ شیوه ارتباطی موثر می توان با درک دیگران و بر پایه شناخت تشابهات و تفاوت ها، احترام و اعتماد دیگران را جلب کرد. هنگامی که بتوانید ارتباط موثر برقرار کنید، دیگران به شما احترام می گذارند و اعتماد دارند و اگر در برقراری ارتباط چندان موثر عمل نکنید، زندگی تان را در یک یا چند بعد ناقص خواهید دید.

انسان با فراگیری شیوه ارتباطی موثر قادر است به حل مسائل و فراهم کردن محیط امن و پر از آسایش بپردازد.اگر چه شاید در نگاه اول  برقراری ارتباط به نظر ساده می آید امادر اثر عدم رعایت اصول آن  می تواند منشاء اصلی سوءتفاهم های فراوان موجود در روابط بین انسان ها باشد.که گاه به ناامیدی،تعارض و درگیری منجر می شود.

در حقیقت، ارتباط موثر زندگی را ثمربخش می کند، اما به شرطی که مهارت های این ارتباط را بیاموزیم، با شیوه های ارتباطی در مواجهه با افراد متفاوت آشنا شویم و سعی کنیم خطاهای ارتباطی خود را اصلاح کنیم. باید از راههای درست برقراری ارتباط آگاه بوده و راهکارها را در جای مناسب خود اعمال کنید. و فراموش نکنید که برقرای یک ارتباط موثر می تواند در تمامی سطوح زندگی ما تاثیر گذار باشد. مثلاٌ ارتباط موثر به تقویت خودشناسی در ما می انجامد.چرا که تنها در اجتماع است که عیب های خودمان را می بینیم. هیچ کسی در تنهایی نمی تواند بفهمد که آیا حسود است یا نه!!!

ارتباط موثر باعث می شود تا با ضعف ها و قوت های خود روبه رو شویم. مردم آینه های ما هستند. و گاه به وضوح می توانیم تاثیر رفتار های خود را بر دیگران ببینیم و بازتاب رفتارهایمان را نظاره گر باشیم.

با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت افراد با توجه به درک محیط پیرامون خود به چند گروه تقسیم می شوند. در واقع افراد را از نظر روحی می توانیم به سه دسته تقسیم کنیم.

یکی از رموز نفوذ در دل افراد آن است که به سبک خودشان حرف بزنید و روی طول موج آنها قرار بگیرید. و شاید یکی از عللی که همواره ما را در رسیدن به ارتباطی سازنده ناکام می سازد، همین است که سعی می کنیم پیام ها را بر اساس سیستم ذهنی خود ارسال کنیم

بصری

این دسته از افراد چشم ها را به عنوان کانال اولیه دریافت پیام به کار برده و جهان را بر اساس تصاویر درک می کنند. بصری ها افرادی هستند که بیشتر به کیفیتهای دیداری توجه دارند و تصاویر بیشتر برایشان جلب نظر می کند.آنها در عالم ذهن نیز بصری اند.افکار تصویری آنها با سرعت همراه است. از آنچه دیده اند بیشتر صحبت می کنند. از حرکات سریع دست و گردن استفاده فراوانی می کنند و آنچه را که می بینند برایشان مهم است، نه آنچه را که می شنوند. افراد بصری به رفتار ما ، به ظاهر ما و هر آنچه به چشم می آید، بیشتر توجه می کنند. اینکه رفتار ما چقدر محترمانه است؟ آیا به احترامشان بلند می شویم؟؟؟ برایشان بسیار با اهمیت است. با سرعت سخن می گویند و آهنگ صدایشان بلند است. تنفس سریع، سطحی و نامرتبی دارند و در قسمت بالایی قفسه سینه تنفس می کنند.

این افراد باید محبت را ببینند نه این که بشنوند. معمولاً با تلفن رابطه ای ندارند. اگر می خواهید به آنها ثابت کنید که دوست شان دارید، بهتر است کادو بخرید یا آنها را روی کاغذ بنویسید.  با بصری ها باید پر شور و هیجان بود. تفسیر و توضیح زیاد حوصله بصری ها را سر می برد. برای صحبت کردن با آنها حرکات مهم تر از کلام یا لحن و طنین است. هنگام ارتباط با فرد بصری، از تند صحبت کردن او ناراحت نشوید. سرعت کلام خود را افزایش دهید و با دست و گردن صحبت کنید. به آنها زیاد نگاه کنید. تند حرف بزنید و راه بروید و از فیلم و تئاتر صحبت کنید. رفتار مودبانه و محترمانه داشته باشید. آرامش افراطی و شل بودن آنها را کلافه می کنند. اگر می خواهید در افراد بصری نفوذ کنید و ارتباطی موثر را با آنها تجربه کنید، به آنچه گفته شد توجه کنید.

شما لمسی هستید یا بصری؟

سمعی

افراد سمعی دنیا را با اصوات و آوا و موسیقی درک می کنند. شنوایی بر آنها حاکم است. این گروه به لغات و واژه های سمعی تكیه دارند .به هنگام اندیشیدن اغلب به  اطراف خود می نگرندآرام با آهنگی آهسته اما پر طنین سخن میگویند، شمرده و آهنگین و ریتم دار و با لحن خاصی صحبت می کنند و مرتباً ازکلماتی مثل گوش کن، چه صدای گوش خراشی، چقدر شلوغ، چه ساکت و... استفاده می کنند. اگر کسی را دوست داشته باشند مرتباً می گویند. هیجان آرامتری دارند. سمعی ها به گفتار ما توجه خاصی دارند.

به تحسین ها، تقدیرها، تشکرها به آنچه پشت سرشان گفته شده توجه خاصی دارند. مکالمات تلفنی طولانی دارند هنگام ارتباط حالات فیزیولوژیکی زیر را از خود نشان می دهند

1-به هنگام اندیشیدن اغلب به اطراف خود می نگرند.

2-آرام با آهنگی آهسته، اما پر طنین سخن می گویند.

3- دست خود را تا نیمه کمر بالا آورده و با آن ژست می گیرند.

4-آرام ، منظم و از وسط قفسه سینه نفس می کشند.

برای نفوذ  در افراد سمعی، باید مواظب حرف زدنتان باشید. شمرده حرف بزنید. سعی کنید زیاد به او تلفن بزنید و مرتباً تاییدش کنید.. برای سمعی ها احترام کلامی مهمتر از احترام رفتاری است. تند صحبت کردن با آنها، بی ادبی تلقی می شود. علاوه بر آنکه آن را نشانه اضطراب و نبود آرامش می دانند.

لمسی

این افراد بیشتر به کیفیت های لمسی توجه می کنند. تا لمس و احساس نکنند از درک عاجزند. معمولاً افرادی درون گرا، متین و منطقی هستند. خیلی آرامند. حتی یک نوع رخوت و سستی را می توان در آنها دید. عموماً آرام حرکت می کنند و حتی آرام فکر می کنند. افراد لمسی در تکیه کلام هایشان  از صفات: احساساتی، سخت، سراسیمه، دلچسب و ... استفاده می کنند.آنها توسط حالات و حرکات با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

1-به هنگام اندیشیدن به پایین و طرف راست خود نگاه می کنند.

2-صدایشان عمیق است و کلمات شمرده از دهانشان خارج می شود.

3-حرکات دست، تغیرات چهره و اعمال جسمانی آنها زیاد است.

4-تنفس این عده عمیق است و از تمام قفسه سینه برای تنفس استفاده می کنند. برای اینکه به این قبیل افراد ثابت کنید که دوستشان دارید یا با آنها احساس همدردی می کنید، باید آن ها را لمس کنید. مثلاً دستشان را بگیرید . یا برای تایید شانه هایشان را لمس کنید.

بنابراین یکی از رموز نفوذ در دل افراد آن است که به سبک خودشان حرف بزنید و روی طول موج آنها قرار بگیرید. و شاید یکی از عللی که همواره ما را در رسیدن به ارتباطی سازنده ناکام می سازد، همین است که سعی می کنیم پیام ها را بر اساس سیستم ذهنی خود ارسال کنیم. و چون طرف مقابلمان سیستم ذهنی اش با ما متفاوت است، ناتوان از درک آن می شود.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع

1- 12گام تا ارتباط موثر- دکتر محمد سیدا-

2-سایت مثبت اندیشان

3-سایت آفتاب

4- سایت خانواده مطهر- دکتر محسن بهشتی پور

5-موسسه فرهنگی سالم اندیشان خلاق

مطالب مرتبط:

اندر حکایت مودب ماندن

کنار آمدن با آدم‌های جاه‌طلب

ایجاد شادی در محل کار

زیر نقاب دیگران را ببین

کلید ورود به دنیای بدقلق‌ها!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.