تبیان، دستیار زندگی
برای پیشرفت بهتر دانش آموزان بهتر است تمامی مسائل مرتبط، جهت آموزش مناسب در نظر گرفته شود از جمله به نقش فرد درفرآیند یادگیری توجه شود و همچنین زمینه ها و محیط یادگیری بدون در نظر گرفتن شیوه های مختلف تدریس....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیکی یا سنتی؟ (1)

بررسی های انجام شده بر روی دانش آموزان نشان می دهد، دانش آموزانی که با استفاده از رایانه به آموزش می پردازند دارای پیشرفت بهتری نسبت به کسانی هستند که در محیط سنتی به آموزش مشغولند.

مسایل مرتبط با روان شناسی دانش آموزان در دو محیط متفاوت است. لازم است که میزان یادگیری فرد در مسائل مختلف، میزان پیشرفت فرد در دو محیط و ... به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

با گسترش دنیای اینترنت و افزایش صفحات وب، ایجاد شدن پست الکترونیکی و ... می توان دریچه ای به سمت آموزش جدیدتر را برای دانش آموزان باز کرد تا بتوانند با فناوری ها آشنا شده و به سمت استفاده بهتر از آن پیش روند.

در نظام سنتی دانش آموزان با یکدیگر، با معلمان و محتوا در تعامل بودند اما در یادگیری الکترونیکی دانش آموزان علاوه بر این که با محتوا در ارتباط هستند می توانند با خود نیز در تعامل باشند. تعامل در بین افراد نیز وجود دارد اما به صورت از راه دور.

در محیط یادگیری الکترونیکی دو موضوع اصلی مورد بررسی قرار می گیرد در ابتدا بررسی محیط و سپس توجه به رفتار یادگیرنده در این نوع محیط ها.

در محیط یادگیری الکترونیکی دو موضوع اصلی مورد بررسی قرار می گیرد در ابتدا بررسی محیط و سپس توجه به رفتار یادگیرنده در این نوع محیط ها.

در محیط یادگیری سنتی از آن جایی که معلم ناظر بر عملکرد دانش آموزان است می تواند تدریس را با توجه به سطح دانش آموزان تغییر دهد اما در محیط یادگیری الکترونیکی از آن جایی که معلم به طور حضوری وجود ندارد می بایست تمامی توانایی های خود را به صورت محتوایی در آورد که که متناسب با  رفتار دانش آموز است و آن را به صورت بسته های نرم افزاری به آن ها ارائه دهد و این خواسته را در پی دارد که دانش آموز پیشرفت بهتری داشته باشد.

آموزش الکترونیکی یا سنتی؟ (1)

در این میان، مدارس هوشمند می توانند کمکی شایانی به روند صعودی دانش آموزان داشته باشند.

مدارس هوشمند، مدارسی هستند که براساس رایانه، شبکه و فناوری اطلاعات کار می کنند و محتوای ارائه شده بیشتر به صورت الکترونیکی است. همچنین کنترل و نظارت بر نحوه انجام کارها و همچنین عملکرد داتش آموزان به صورت هوشمند انجام می گیرد.

در این مدارس علاوه بر این که سیستم تدریس به صورت الکترونیکی است سعی بر این دارند که معلمان محتوای الکترونیکی ارایه دهند که از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

در این نوع مدارس دانش آموزان می توانند به صورت فردی و یا گروهی و با استفاده از اینترنت بر روی موضوعات جدید کار کنند و یا این که در زمان هایی که در مدرسه حضور ندارند و به کمک معلم احتیاج دارند می توانند از طریق ایمیل با معلم خود در ارتباط باشند. هم چنین دانش آموزان برای درک بهتر مطالب می توانند از چندرسانه ای ها استفاده کنند.

در یادگیری الکترونیکی و شیوه آموزش به روش مدارس هوشمند، کیفیت محتوا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد چرا که دانش آموزان دارای سبکهای شناختی متفاوتی هستند و منظور از سبکهای شناختی این است که هر کسی دارای عادات و رفتارهای خاص خود در تفکر، تصمیم گیری، حل مسایل و ... است و این موضوع موجب می شود بین افرادی که از طریق یادگیری الکترونیکی به آموزش می پردازند تفاوت ایجاد شود. به همین خاطر وجود یک محتوای با کیفیت  تضادها را کمتر می کند.

آموزش الکترونیکی یا سنتی؟ (1)

برای تولید درست محتوا باید دو مورد مهم در نظر گرفته دیده شود:

1. آیا دانش آموز مطالب را به صورت کلی فرا می گیرد و یا این که آن ها را به اجزای کوچک تر تقسیم می کند.

2. آیا دانش آموز تمایل دارد که محتوا را در قالب کلامی دریافت کند؟  یا ترجیح می دهد آن ها را به صورت تصویری دریافت کند.

براساس تحقیقات به عمل آمده، دانش آموزانی که به صورت کلامی آموزش را دریافت می کنند دارای پیشرفت بهتری هستند. همچنین کسانی که محتوا را به صورت جزیی مطالعه می کنند راندمان پایین تری را از خود نشان داده اند.

براساس تحقیقات به عمل آمده...

دانش آموزانی که به صورت کلامی آموزش را دریافت می کنند دارای پیشرفت بهتری هستند. هم چنین کسانی که محتوا را به صورت جزیی مطالعه می کنند راندمان پایین تری را از خود نشان داده اند. با توجه به این مسایل افرادی که تصویری هستند و کار را براساس جز به جز انجام می دهند استفاده کمتری از یادگیری الکترونیکی می برند تا کسانی که به صورت تصویری و کلی هستند.

تهیه: سید خاموشی

بخش آموزش مجازی تبیان

منابع:

The Effect of Self- Regulatory Skills and Type of Instructional Control on Learning from Computer- Based :Instruction.

Gender and Learning from Multimedia Materials in 11- year- old Children

An overview and integration Educational Psychology

Self- regulation in a web - based course

www.progressacademy.org

www.americanprogress.org