تبیان، دستیار زندگی
سفر به مریخ به دغدغه این روزهای سازمان های فضایی مختلف تبدیل شده است. از سازمان های فضایی ایالات متحده و روسیه گرفته تا سازمان های فضایی خصوصی، همگی سعی دارند تا اولین گروهی باشند که افتخار قدم گذاشتن بر روی مریخ را به خود اختصاص می دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویای سفر به سیاره سرخ


سفر به مریخ به دغدغه این روزهای سازمان های فضایی مختلف تبدیل شده است. از سازمان های فضایی ایالات متحده و روسیه گرفته تا سازمان های فضایی خصوصی، همگی سعی دارند تا اولین گروهی باشند که افتخار قدم گذاشتن بر روی مریخ را به خود اختصاص می دهند. البته به رغم افزایش علاقه به فرود در مریخ و رقابت جدید و متنوع فضایی کشورهای مختلف، هنوز هم کارشناسان نمی دانند که چگونه انسان را به مریخ اعزام کنند!

رویای سفر به سیاره سرخ

در حال حاضر هیچ وسیله نقلیه فضایی وجود ندارد که انسان را در سفر طولانی تر از هفت ماه به مریخ برساند، لازم به ذکر است که درحال حاضر هیچ طرحی هم برای بازگرداندن این انسانها به زمین وجود ندارد. کارشناسان پزشکی هنوز اطمینان ندارند که انسانهایی که در چنین دوره های طولانی در محیطی با تشعشع بسیار بالا سفر می کنند از نظر فیزیکی چه شرایطی را تجربه خواهند کرد. همچنین این مسئله که این انسانها در سیاره سرخ چگونه می خورند، می آشامند و نفس می کشند نیز موانعی است که باید برآن غلبه کرد.

درحال حاضر ناسا تنها سازمان فضایی است که کاوشگران رباتیک خود را با موفقیت روی سطح مریخ فرود آورده است. جدیدترین کاوشگر این سازمان مریخ نورد کنجکاوی است که در آگوست 2012 روی خاک مریخ فرود آمد. این مریخ نورد وزن یک تنی دارد، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اندازه وسیله نقلیه دارای سرنشین به مریخ باید حداقل 40 تن باشد، این وسیله همچنین باید برای پرواز مناسب باشد و از سوی دیگر باید به قدری سوخت در خود داشته باشد که به سرعت به مریخ برسد.

رویای سفر به سیاره سرخ

چارلز بولدن رئیس سازمان فضایی آمریکا، ناسا در همایش کارشناسان فضایی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: به رغم شرایط دشوار اقتصادی، خود را مقید به شکستن مرزهای جدید در اکتشافهای فضایی کرده ایم. مأموریت انسانی به مریخ، امروز دورترین مقصد منظومه شمسی ما است و به یک اولویت برای ناسا تبدیل شده است. کل برنامه اکتشافی ما از این هدف پشتیبانی می کند. درمیان نخستین گامهای برداشته شده برای اعزام فضانورد به مریخ می توان به طرحهای تسخیر و جابجایی یک خرده سیاره تا سال 2025 اشاره کرد، فرآیندی که می تواند به تلاشهای آینده برای اعزام فضانورد به اعماق فضا کمک کند.

همچنین "اسکات کلی" فضانورد آمریکایی داوطلب شده تا در سال 2015، یک سال در ایستگاه بین المللی فضایی اقامت داشته باشد تا پزشکان بتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند که چگونه قرارگیری طولانی مدت در معرض گرانش صفر بر تراکم استخوان، جرم ماهیچه و بینایی تأثیر می گذارد.

مسئولان روسی تنها اعلام کرده‌اند که قصد دارند طی برنامه خود پایگاهی دائمی روی ماه ایجاد کنند، اما حتی هیچ برنامه زمانی برای این هدف اعلام نشده است. بنابراین طی چند سال آینده باید منتظر ماند تا معلوم شود چه میزان از این برنامه‌ها محقق می‌شود

این سخنان در حالی عنوان می شود که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین یک ماه پیش برنامه فضایی جدید روسیه را اعلام کرد. بر این اساس طی 7 سال آینده 50 میلیارد دلار برای فرستادن انسان به مریخ، ساخت پایگاهی روی ماه، و ساقط کردن تهدیدات بالستیک خارجی هزینه خواهد شد.

این برنامه پرداخت 50 میلیارد دلار را طی 7 سال آینده تضمین می‌کند تا پایگاه فضایی وستوچنی را تکمیل کند، موشک‌های این کشور را مدرن‌سازی کند، و نهایتا فضانوردان این کشور را راهی ماه و حتی مریخ نماید.

در حال حاضر روسیه برای پرتاب موشک‌های خود از پایگاه بایکونور قزاقستان استفاده می‌کند؛ اما پوتین و دیگر مسوولان این کشور طی اعلامیه‌ای زمان‌بندی جدیدی را برای برنامه‌های فضایی این کشور ترسیم کرده‌اند. کلیات این برنامه به این صورت است: آغاز پرتاب از پایگاه وستوچنی در سال 2015 / 1394، اعزام ماموریتی انسانی در سال 2018 / 1397، و تا سال 2030 / 1409 رسیدن به توانایی مقابله با کلیه تهدیدات کشورهای خارجی که از طریق فضا انجام می‌شود. همچنین آنها می‌خواهند تا در این میان پایگاهی دائمی روی ماه ایجاد کنند.

رویای سفر به سیاره سرخ

جزئیات این برنامه کماکان مبهم است. به عنوان مثال مسئولان روسی تنها اعلام کرده‌اند که قصد دارند طی برنامه خود پایگاهی دائمی روی ماه ایجاد کنند، اما حتی هیچ برنامه زمانی برای این هدف اعلام نشده است. بنابراین طی چند سال آینده باید منتظر ماند تا معلوم شود چه میزان از این برنامه‌ها محقق می‌شود.

در این میان سازمان های خصوصی فضایی هم بیکار ننشسته اند. بنیاد Inspiration Mars Foundation، سازمان خصوصی غیر انتفاعی تازه تاسیسی است که اعلام کرده برنامه‌هایی برای پرواز انسانی به سوی مریخ در ژانویه 2018 / دی‌ماه 1396 دارد؛ فضاپیمایی که در آگوست 2013 / مرداد 1397 به این سیاره خواهد رسید. در راس این بنیاد دنیس تیتو قرار دارد، کسی که در سال 2001 / 1380 به عنوان نخستین انسان گردشگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

مسیر حرکت فضاپیما که توسط یکی از اعضای گروه، مایکل لاکس منتشر شده است، نشان دهنده نقشه‌هایی برای فضاپیمایی است که زمین را ترک می‌کند، از کنار مریخ عبور می‌کند و دوباره به زمین باز می‌گردد؛ مسافرتی که طی 501 روز به اتمام خواهد رسید. فضاپیما از فاصله‌ای حدود 160 کیلومتری مریخ عبور خواهد کرد و دو خدمه خواهد داشت؛ خدمه‌ای که احتمالا زن و شوهری خواهند بود که برای ماه عسل خود هزینه این مسافرت را پرداخت کرده‌اند!

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: مهر، خبرآنلاین