تبیان، دستیار زندگی
مدیر بخش فارسی بی بی سی در حالی از مجموعه خود چهره ای حرفه ای ارائه می دهد که مروری گذرا بر عملکرد این رسانه وابسته به دولت انگلیس چیز دیگری را اثبات می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی بی سی فارسی در یک چالش مهم


مدیر بخش فارسی بی بی سی در حالی از مجموعه خود چهره ای حرفه ای ارائه می دهد که مروری گذرا بر عملکرد این رسانه وابسته به دولت انگلیس چیز دیگری را اثبات می کند.

صادق صبا،بی بی سی

"صادق صبا" مدیر بخش فارسی شبکه بی بی سی(bbc) در یادداشتی که در سایت این شبکه منتشر شد، ضمن تکرار ادعاهای گذشته خود مبنی بر اطلاع رسانی "صادقانه و بی طرفانه"  در بی بی سی، پوشش انتخابات ریاست جمهوری ایران را "چالشی مهم برای بی بی سی فارسی" خواند.

بی بی سی به خاطر زیر پا گذاشتن اصول حرفه ای در اطلاع رسانی صادقانه و بی طرفانه بارها با اعتراض های جدی از سوی مخاطبان خود مواجه شده است. اما مدیر بخش فارسی بی بی سی با نادیده گرفتن این موضوع مدعی می شود:«ما می دانیم که مخاطبان بی بی سی از ما انتظار دارند که گزارش های بی طرفانه، منصفانه و دقیق از جریان انتخابات را از ما دریافت کنند که در برگیرنده همه نظرات و دیدگاه های موجود در ایران باشد و این انتظار کاملا درستی است. اگر بی بی سی فارسی به رسانه مورد اعتماد میلیونها نفر از مردم ایران و فارسی زبانان دیگر تبدیل شده دقیقا به دلیل همین ویژگی های حرفه ای است.»

مدیر بخش بی بی سی فارسی در ادامه می نویسد: این انتخابات فرصت مهم دیگری برای بی بی سی فارسی است تا بار دیگر در عمل نشان بدهد که در پوشش این رویدادهای بزرگ کاملا حرفه ای است. انتخابات ایران برای بخش های دیگر بی بی سی هم مهم است و همکاران من خود را آماده می کنند به آنها نیز برای پوشش این رویداد کمک کنند.

ما برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم که به تدریج در هفته های پیش از انتخابات پخش می شود و در روز انتخابات هم پوشش ویژه بیست و چهار ساعته خواهیم داشت.»

آقای صبا در پایان نیز با تاکید برای ادعاهای خود مبنی بر "بی طرفی" بی بی سی در اطلاع رسانی اخبار خاطر نشان کرد: «ما به مسئولیت سنگینی که بر دوشمان قرار گرفته آگاهیم و مخاطبان ما مطمئن باشند که چیزی جز آگاهی رسانی بی طرفانه، منصفانه و دقیق از ما نخواهند دید.»

آقای صبا در پایان نیز با تاکید برای ادعاهای خود مبنی بر "بی طرفی" بی بی سی در اطلاع رسانی اخبار خاطر نشان کرد: «ما به مسئولیت سنگینی که بر دوشمان قرار گرفته آگاهیم و مخاطبان ما مطمئن باشند که چیزی جز آگاهی رسانی بی طرفانه، منصفانه و دقیق از ما نخواهند دید.»

گفتنی است در حالی صادق صبا، مدیر بخش بی بی سی فارسی در یک سال گذشته تلاش می کند تا با استفاده از هر فرصتی بی بی سی را رسانه ای حرفه ای که به دنبال " اطلاع رسانی صادقانه و بی طرفانه" است معرفی نماید که مروری گذرا بر عملکرد این رسانه وابسته به دولت انگلیس چیز دیگری را اثبات می کند.

سانسور سرکوب و کشتار مسلمانان در میانمار، بحرین، عربستان

شبکه بی بی سی فارسی که در جریان بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه اخبار مربوط به تحولات تونس، لیبی، مصر و سوریه را به طور کامل پوشش می داد ( اگرچه این روند در خصوص سوریه همچنان ادامه دارد) در مواجه با انقلاب مردم عربستان و بحرین و سرکوب انقلابیون توسط نیروهای آل خلیفه و آل سعود و همچنین نسل کشی مسلمانان در میانمار سیاست سانسور و بایکوت خبری را در دستور کار خود قرار داد.

بی بی سی بارها به بهانه های عجیبی چون" عدم دسترسی آسان به اخبار مربوط به این کشورها"، "جا افتادن اخبار مربوط به این کشورها"، "چون ما می دانیم فکر کردیم مردم هم می دانند"، "اولویت با پخش خبرهای مهم تر است" و ...  را دلیلی برای توجیه سانسور اخبار مربوط به این رویدادهای مهم و تلخ در پیش گرفت،

بی بی سی

بایکوت خبری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در سال گذشته

بی بی سی كه هر رویداد حتی جزئی مرتبط با فارسی‌زبانان از برگزاری نمایشگاه مد لباس در افغانستان تا جزئیات حوادث ایالت بدخشان تاجیكستان را منتشر می‌كند و در برخی موارد بسیاری رویدادهای بین‌المللی مثل مراسم، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری و... را به‌طور مستقیم پخش می‌كند و حتی برنامه‌های عادی خود را به این دلیل قطع می‌كند (مثلا ساعت‌ها به پخش مراسم عروسی نوه ملكه انگلیس و جزئیات چگونگی طراحی لباس عروس می‌پردازد) در سال گذشته كه بزرگ‌ترین هم‌اندیشی كشورهای جهان بعد از مجمع عمومی سازمان ملل در تهران برگزار شد، به سانسور گسترده اخبار متعدد و متنوع این اجلاس پرداخت و با پخش اخبار كوتاه در این‌باره روی همه مدعیان رعایت اصول حرفه‌ای رسانه‌ها را سفید كرد!

آیا اجلاس تهران به اندازه یك‌دهم عروسی نوه ملكه انگلیس ارزش خبری نداشت؟ اگر بان‌كی‌مون و سایرین یا حتی منشی دبیرخانه كمیسیون پناهندگان سازمان ملل متحد در حاشیه نشستی در ماداگاسگار از پرونده هسته‌ای ایران یا زندانیان سیاسی یا... حرفی بزند، با تلفن و اسكایپ و... هم باشد، با او مصاحبه می‌شود، اما در نشستی كه ده‌ها رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و و چند پادشاه و... در پایتخت یك كشور فارسی‌زبان گرد هم می‌آیند، سانسور می شود.

بی بی سی فارسی که در طول فتنه 88 بدون اینکه خبرنگاری در ایران داشته باشد، به طور کامل وقایع تهران را پوشش داد، اما سردبیر بخش خبرشبکه تحت مدیریت صادق صبا، پس از آنکه با اعتراض شدید مخاطبان  به خاطر عدم پوشش اخبار مربوط به اجلاس تهران مواجه شد در پشت دوربین بی بی سی آمد و مدعی شد: «پخش خبر از ایران به علت عدم حضور  ما در این کشور کار را با محدودیت هایی مواجه می کند.  البته این بدین معنی نیست که ما به اخبار اجلاس نپرداخته باشیم، من حساب کردم در مجموع این چند روز( 6 روز) ما یک ساعت به این اجلاس اختصاص داده ایم و این مقدار به اندازه اهمیتی که این اجلاس داشت کافی است.»[!]

اطلاع رسانی یک جانبه و هدف دار از نحوه کمک رسانی به زلزله زدگان

شبکه بی بی سی سال گذشته همزمان با وقوع زلزله در آذربایجان "صفحه ویژه" ای را در خروجی سایت خود با عنوان "ویژه زلزله آذربایجان" قرار داد تا به گفته این شبکه اخبار لحظه به لحظه مربوط به این زلزله را مخابره نماید، اما این صفحه به به خاطر انتشار اخبار یک جانبه از وضعیت رسیدگی به زلزلزله زدگان و سانسور واقعیات به یک صحنه نمایش برای سیاه نمایی علیه مسئولان نظام و جمهوری اسلامی تبدیل شد.

آیا اجلاس تهران به اندازه یك‌دهم عروسی نوه ملكه انگلیس ارزش خبری نداشت؟ اگر بان‌كی‌مون و سایرین یا حتی منشی دبیرخانه كمیسیون پناهندگان سازمان ملل متحد در حاشیه نشستی در ماداگاسگار از پرونده هسته‌ای ایران یا زندانیان سیاسی یا... حرفی بزند، با تلفن و اسكایپ و... هم باشد، با او مصاحبه می‌شود، اما در نشستی كه ده‌ها رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و و چند پادشاه و... در پایتخت یك كشور فارسی‌زبان گرد هم می‌آیند، سانسور می شود

نکته جالب آنکه در صفحه "ویژه زلزله آذربایجان"  خبر بازدید مسئولان دولتی، رئیس مجلس و نمایندگان مجلس و همچنین رهبر معظم انقلاب که برای رسیدگی به نحوه امداد رسانی و کمک به زلزله زدگان و اعلام همدردی با خانواده های جان باختگان به این مناطق سفر کردند سانسور گردید و عکس و خبری از این بازدیدها در خروجی این صفحه قرار نگرفت

سانسور مهمترین خبر منطقه در هفته گذشته

شبکه تحت مدیریت صادق صبا که همواره تلاش می شود از یک سو رسانه ای بی طرف و صادق معرفی شود و از سوی دیگر به گفته سردبیر بخش فارسی این شبکه، "بی بی سی به دنبال آن است که تازه ترین خبرها را در سریعترین وقت ممکن و به درست ترین شکل ممکن به دست مخاطبان برساند" هفته گذشته اجلاس "علمای امت و بیداری اسلامی" ( که به گفته کارشناسان و تحلیل گران این اجلاس مهمترین اجلاس مربوط به "بیداری اسلامی" بود)  که با حضور 500 شرکت‌کننده خارجی و 200 اندیشمند داخلی در تهران برگزار شد را به طور کامل سانسور کرد به طوری که در تمام  6 ساعت برنامه زنده آن روز ( سه شنبه 92/2/10)بی بی سی حتی حاضر نشد یک خبرکوتاه ولو به صورت زیرنویس درباره آغاز به کار این اجلاس را مخابره کند.

بی بی سی

بی بی سی و اصلاح طلبان

با بررسی برنامه های انتخاباتی شبکه دولتی بی بی سی انگلیس (bbcpersian) و رصد برنامه هایش به این نتیجه می توان رسید که نوع پوشش خبری تحلیلی این شبکه از وقایع کشور به خصوص انتخابات و با توجه به حجم برنامه های ساخته شده و نوع نگاه شبکه دولتی بی بی سی به فعالیت های اصلاح طلبان می توان به صورت قطعی نتیجه گرفت که بی بی سی عملا رسانه اصلاح طلبان است. چرا که این شبکه فقط به خبررسانی و تحلیل کارشناسان مهمان بسنده نمی کند، بلکه کارشناسان مقیم (مانند حسین باستانی، جمشید برزگر و...) و مجریان این شبکه خود یک طرف ماجرا هستند.

بی بی سی از ابتدای امسال تا 92/2/10 بیش از 20 دقیقه در خصوص اصولگرایان صحبت نکرد اما به بهانه های مختلف اخبار مربوط به اصلاح طلبان در صدر اخبار خود قرار داد و در مرتبه بعد اخبار حاشیه ای دولت و کاندیدای احتمالی او را پوشش داد. در این 10 روز گذشته نیز برنامه های این شبکه در خصوص اصولگرایان از 2 ساعت تجاوز  نمی کند.

این نوع فعالیت بی بی سی ظاهرا صدای برخی بینندگان این شبکه را در آورد تا آنجا که این شبکه در برنامه "دیدبان" مجبور به واکنش می شود. مهدی پرپنچی از تهیه کنندگان بی بی سی در توجیه این مطلب می گوید: «اصلاح طلبان اگر وارد انتخابات شوند مهم است و اگر وارد هم نشوند مهم است و می تواند منشا  اثر باشد»

در حال حاضر نیز پس از قطعی شدن عدم کاندیداتوری "سیدمحمد خاتمی" شبکه بی بی سی فارسی به عنوان رسانه دنبال کننده فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان، پوشش حداکثری فعالیت های انتخاباتی آقای هاشمی را جایگزین پوشش فعالیت های سیدمحمد خاتمی کرده است.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: رسانه ایران