تبیان، دستیار زندگی
در صورت فراموشی قفل پترنی و یا تکرار آن به اشتباه به تعداد مشخص، تنها راه برای باز کردن قفل پترنی استفاده از اکانت جیمیل است که در صورت نداشتن اکانت و یا عدم اتصال به اینترنت توسط گوشی به دلایل مختلف شما تنها یک راه مشخص خواهید داشت :فکتوری ریست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین راهکار: فکتوری ریست


در صورت فراموشی قفل پترنی و یا تکرار آن به اشتباه به تعداد مشخص، تنها راه برای باز کردن قفل پترنی استفاده از اکانت جیمیل است که در صورت نداشتن اکانت و یا عدم اتصال به اینترنت توسط گوشی به دلایل مختلف شما تنها یک راه مشخص خواهید داشت :فکتوری ریست.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

البته این راهکار در صورتی که شما از برخی اطلاعات موجود در گوشی مانند اس ام اس ها نسخه پشتیبانی نگرفته باشید پاک خواهد شد و تمام اپ هایی که نصب شده اند نیز پاک شده و به حالت اولیه گوشی که به اصطلاح همان فکتوری ریست شدن است برمی گردد. این مورد در گوشی های سامسونگ سری گلکسی و سونی سری اکسپریا تست شده و نکته جالب پاک نشدن محتویات گالری پس از فکتوری ریست کردن بود.

نکته : روش های فلش کردن گوشی که در دو برند سامسونگ و سونی گفته می شود در صورتی استفاده می شود که شما بدلیل قفل شدن گوشی با قفل پترنی امکان دسترسی به تنظیمات گوشی را ندارید. چون در صورت دسترسی به بخش تنظیمات امکان فکتوری ریست کردن از این طریق وجود دارد که در این حالت شما امکان بک آپ گیری را خواهید داشت. نکته قابل توجه پاک شدن بخش هایی مانند اس ام اس های گوشی، اپ های نصب شده و برخی تنظیمات است که نیازمند تهیه نسخه پشتیبان هستند. بنابراین بدلیل عدم دسترسی به محتویات گوشی با قفل شدن از طریق قفل پترنی شما باید قید محتویات گوشی و بک آپ گیری را زده باشید!

توجه : انجام مراحل گفته شده برای فلش کردن گوشی ممکن است باعث بریک شدن گوشی شود بنابراین مسئولیت فلش کردن گوشی به عهده شماست.

سری گلکسی سامسونگ

گوشی های سری گلکسی سامسونگ برای فکتوری ریست کردن و یا نصب یک رام (یک نسخه از اندروئید) نیاز به استفاده از حالت ریکاوری مد هستند. برای فکتوری ریست کردن شما باید گوشی خود را به حالت ریکاوری مد ببرید.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

برای این کار ابتدا گوشی خود را خاموش کنید. سپس به صورت همزمان دکمه های:  Home+volume up+power گوشی را نگه دارید تا لوگوی سامسونگ روی صفحه گوشی نمایش داده شود، سپس دکمه ها را رها کنید تا به حالت ریکاوری مد گوشی برود. در صورتی که از رام (نسخه اندروید) اصلی استفاده می کنید شما چهار گزینه اصلی خواهید داشت که از طریق دکمه های ولوم بالا و پایین امکان سوئیچ بین آنها را داشته و با دکمه Home امکان انتخاب گزینه ی دلخواه را خواهید داشت.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

Reboot system now: با انتخاب آن گوشی مجددا بوت شده و گوشی شما پس از بوت مانند روشن کردن گوشی قابل استفاده می شود.

Apply update from sdcard: امکان نصب رام جدید و برخی اپ ها را از طریق ریکاوری فراهم میکند که برای نصب رام ها قابل استفاده است. شما نیازی به استفاده از این گزینه ندارید.

در صورت فراموشی قفل پترنی و یا تکرار آن به اشتباه به تعداد مشخص، تنها راه برای باز کردن قفل پترنی استفاده از اکانت جیمیل است که در صورت نداشتن اکانت و یا عدم اتصال به اینترنت توسط گوشی به دلایل مختلف شما تنها یک راه مشخص خواهید داشت :فکتوری ریست

Wipe data/factory reset: گزینه اصلی و مورد بحث ما بوده و شما با انتخاب این گزینه و وارد شدن به آن و Yes کردن فکتوری ریست گوشی خود را به حالت اولیه برمی گردانید و قفل پترنی داده شده نیز حذف و گوشی بدون آن راه اندازی می شود. کافیست پس از فکتوری ریست کردن Back کرده و در لیست اول Reboot را بزنید تا گوشی راه اندازی شود.

Wipe cache partition:  برای پاک کردن کش بوده و در نصب رام های جدید کاربرد دارد و نیازی به استفاده از این گزینه ندارید.

پس برای فکتوری ریست کردن گوشی های گلکسی که در این مطلب برای برداشتن قفل پترنی استفاده می شود باید به حالت ریکاوری مد رفته و با انتخاب wipe data/factory reset  گوشی خود را به حالت اولیه یا اصطلاحا فکتوری ریست برگردانید.

سری اکسپریا سونی

فکتوری ریست کردن گوشی های سری اکسپریا نسبت به گلکسی سامسونگ متفاوت بوده و به شکل دیگری انجام می شود. گوشی های سری اکسپریا و اندروئیدی سونی مانند سامسونگ امکان فکتوری ریست کردن  از طریق گوشی را ندارند و نیاز به یک نرم افزار ویژه برای فلش کردن و فکتوری ریست کردن دارند که از طریق نرم افزار فلش تولز انجام می شود.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

قبل از فلش کردن گوشی از طریق فلش تولز شما نیاز به نصب درایور گوشی خود دارید. نصب درایور گوشی های اکسپریا ساده بوده چرا که شما درایور گوشی های سونی را به صورت یکجا و پس از دریافت و نصب فلش تولز دراختیار دارید. برای نصب درایور گوشی خود پس از نصب فلش تولز به مسیر درایور خود در درایو نصب شده در سیستم خود بروید به عنوان مثال در صورتی که شما فلش تولز را در درایو c نصب کرده باشید مسیر درایورهای شما به صورت زیر خواهد بود:

C:\Flashtool\drivers

با مراجعه به بخش درایورها شما باید درایور گوشی خود را از لیست موجود انتخاب و نصب کنید تا کامپیوتر شما آمادگی پذیرش سایر مراحل فلش کردن گوشی را با شناسایی گوشی پس از نصب درایور گوشی داشته باشد. در این لیست علاوه بر انتخاب مدل گوشی خود باید دو گزینه Flashmode drivers و Fastboot drivers را نیز انتخاب کنید و درایور را نصب کنید.

نکته : در طی مراحل نصب در صورت مواجه شدن با پیغام اخطار، گزینه install this driver anyway را که چندین بار تکرار می شود را انتخاب کنید.

پس از اجرای فلش تولز شما باید رام گوشی خود را که به صورت یک فایل ftf می باشد را داخل برنامه درگ کنید بنابراین قبل از انجام این کار باید رام گوشی خود را که با فرمت ftf است داشته باشید.برای دریافت رام گوشی اکسپریای خود نیز می توانید از انجمن تخصصی اندروید ایران و در بخش گوشی های سونی کمک بگیرید.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

بنابراین برای شروع عملیات فلش گوشی باید فلش تولز را باز کرده و گوشی خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید که در صورت نصب درایور، گوشی شما توسط فلش تولز شناخته می شود. برای ادامه کار باید فایل ftf را که در واقع همان رام گوشی شماست باید داخل برنامه درگ شود. در پنجره ای که باز می شود، Wipe ها را به همان شکل که تیک خورده قبول کرده و ok کنید.

پس از طی مراحل آماده سازی در داخل برنامه در ادامه کار از شما خواسته می شود تا کابلusb را از گوشی جدا کنید و آن را خاموش کنید بعد دکمه Back گوشی را نگه داشته و کابل usb را مجددا به گوشی وصل کنید که با توجه به نوع گوشی اکسپریا چراغ led به رنگ سبزتغییر می کند و آماده فلش شدن می شود و مراحل فلش شدن در فلش تولز نمایش داده می شود که با اتمام فلش گوشی که با پیام Falshing finished نمایش داده می شود، می توانید گوشی خود را از کابل جدا کرده و آن را روشن کنید و مجددا از گوشی فلش شده خود لذت ببرید.

آخرین راهکار: فکتوری ریست

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از وب بلاگ فارسی