تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب، آیات صفحه ی 344 در رابطه با داستان حضرت نوح علیه السلام بررسی شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : خسرو داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمّد،آرام جان نوح!!

مقدمه:

می دانیم که شروع روز دانش آموزان با یک برنامه صبحگاهی مناسب علاوه بر پرورش روح معنوی دانش آموزان، در بالا بردن سطح آموزشی آن ها از لحاظ یادگیری تاثیرگذار است.

به عنوان مثال اگر معلم پرورشی مدرسه بتواند هر هفته یک کلاس را برای برگزاری برنامه های صبحگاه مدرسه انتخاب و هدایت نماید:

اول: تمام دانش آموزان طبق استعداد خود در امور و انجام برنامه ها مشارکت می نمایند.

دوم: طبق ایام اله برای پیدا کردن مطالب مناسب روز اجرای برنامه به دنبال مطالبی از قبیل شعر، مقاله، طنز و غیره هستند.

سوم: مراسم آغازین مدرسه از یکنواخت بودن و احیاناً خسته کننده بودن به پویایی و سرشار بودن تبدیل می شود.

یکی از کارهایی که در اکثر مدارس کشور عزیزمان انجام می شود، خواندن آیاتی از قرآن مجید می باشد، در این زمینه چنان چه دانش آموزان بتوانند علاوه بر شنیدن آیات، با مفاهیم متعالی این معجزه الهی آشنا شوند، بی شک به هدف والای نزول وحی رهنمون گشته ایم.

در این راستا، مرکز یادگیری جهت غنی سازی برنامه های صبحگاه مدارس، به بررسی و تفسیر برخی از آیات قرآن پرداخته است. در این قسمت سعی شده، تفسیر به زبان ساده و قابل درک برای دانش آموزان ارایه گردد.

در این مقاله آیات سوره حج، مورد بررسی قرار می گیرد...

آیات پانزده‌گانه ی 28 تا 42 سوره ی مۆمنون از صفحه ی  344، مربوطه توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود.

شما می توانید برای شنیدن فایل صوتی آیات این صفحه کلیک نمایید.

جهت دریافت  فایل صوتی آیات فوق، کلیک کنید.

محمد، آرام جان نوح

از میان آیات پانزده‌گانه ی 28 تا 42 سوره ی مۆمنون از صفحه ی 344 ، سه ‌آیه ی نخست، به‌دنبال پنج‌ آیه ی پایانی صفحه ی قبل، داستان زندگی حضرت نوح(ع) را ادامه می‌دهند.

محمد، آرام جان نوح

آیات 28 تا 30 می‌فرمایند: ای نوح، «هنگامی‌ كه تو و همه ی كسانی ‌كه با تو هستند، بركشتی سوار شدی و استقرار یافتی، خدا را سپاس به‌جا آور و بگو: حمد، خدایی را كه ما را از قوم ستمگر رهایی بخشید. و از درگاهش چنین تقاضا كن و بگو: پروردگارا، مرا در منزلگاهی پربركت فرود آور كه تو بهترین فرود آورندگانی».

«در این ‌ماجرای نوح و پیروزی‌اش بر ستمكاران و مجازات این‌قوم سركش به‌شدیدترین‌ وجه، آیات و نشانه‌هایی برای صاحبان عقل و اندیشه است! و ما به‌طور مسلّم، همگان را آزمایش می‌كنیم».

در این ‌كه در این ‌بین، چه اتّفاقی افتاده و خداوند چگونه نوح (ع) وكشتی‌اش را از خطر غرق نجات داده؟ قرآن نسبت به‌آن ساكت است.

امّا حدود چهل سال پیش، در جراید و مطبوعات، مطلبی نوشته‌ شد كه مرحوم علاّمه ی طباطبایی نیز در تفسیر شریف المیزان، اشاره‌ای به‌ آن فرموده ‌كه:

جمعی از باستان‌شناسان روسی و آمریكایی، در بعضی از قلّه‌های ‌كوه‌ آرارات‌ كه در قسمت شرقی تركیه واقع شده، مشغول حفّاری و جست‌وجوی‌ آثار باستانی بودند كه در اعماق زمین، به قطعاتی چند، از تخته‌های قطور و پوسیده برخوردند كه پس از تحقیقات فراوان، معلوم شدكه این‌ تخته‌ها، قطعات جداشده از كشتی نوح(ع) بوده و بر اثر تحوّلات دریایی و زمینی، در طول حدود پنج‌هزار سال، هم چنان، در دل زمین باقی مانده‌است.

و جالب، این‌ كه پس از دو سال كنجكاوی و پی‌گیریِ عملیّات حفّاری خود در همان‌ منطقه، به یك قطعه تخته ی دیگری برخوردند كه چند سطركوتاه، از كهن‌ترین و ناشناخته‌ترین‌ خطوط در آن نقش شده ‌بود و شگفت‌انگیز، این‌ كه‌ آن ‌قطعه برخِلاف سایر قطعات، بدون این‌كه پوسیده یا فُسیل شده‌ باشد، آن ‌چنان، سالم باقی مانده‌ كه خواندن خطوط ‌آن، به‌آسانی، امكان‌پذیر می‌باشد و هم‌ اكنون، در موزه ی آثار باستانی مسكو، در معرض دید جهانگردان و تماشاگران داخلی و خارجی است. و برای خواندن‌ آن ‌خطوط، هیأتی مركّب از هفت تن از مهم‌ترین‌ باستان‌شناسان و اساتید خط‌شناس و زبان‌دان روسی و چینی مأمور تحقیق و بررسی درباره ی چگونگی‌آن ‌لوحِ منقوش شدند.

وآن ‌هیأت، پس از هشت ماه تحقیق و مطالعه و مقایسه ی حروف ‌آن با سایر خطوط و حروف وكلمات قدیم، متّفقاً گزارش دادندكه معنای این‌حروف وكلمات، به ‌این ‌شرح است:

محمد، آرام جان نوح
ای خدای من و ای یاور من، به ‌رحمت وكرمت مرا یاری نما. به ‌پاس خاطر این ‌نُفوس مقدّسه: محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین، آنان ‌كه همه بزرگ و گرامی‌اند و جهان، به‌ بركت ‌آن ها برپاست، به ‌احترام نام ‌آن ها، مرا یاری ‌كن. تنها، تویی كه می‌توانی مرا به راه راست هدایت‌كنی.

این، نشان می‌دهد كه حضرت نوح(ع) آن ‌پیامبر بزرگوار خدا، هزاران سال پیش از تولّد حضرت خاتم‌الأنبیا(ص)، برای مصونیّت از آسیب طوفان، به‌ امر خدا، متوسّل به اسامی‌ آن ‌انوار مقدّسه و خمسه ی طیّبه(ع) شده و كشتی نجات را متبرّك به اسامی ‌آن‌ مقرّبان درگاه خدا نموده‌است. و این، برای ما شیعیان، شرف و افتخاری بس بزرگ است. در قرآن نیز این‌ آیه ‌آمده ‌كه می‌تواند تأییدی بر صحّت جریان مذكور باشد:

ما، این ‌كشتی را به ‌عنوان نشانه‌ای از قدرت و حكمت خدا، در میان امّت باقی‌گذاشتیم.آیا هست‌كسی‌كه پندگیرد و متذكّر شود؟!


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: علی هندی - ویراستار: سید علی مرتضوی