تبیان، دستیار زندگی
معمولا نام گذاری موتور موجود در داخل یک وسیله نقلیه بر اساس شماره تولید و یا یک قواعد خاص و یا از یک کنواسیون خاص تبعیت می کند و البته هر از گاهی شرکت های تولید کننده از روی احساسات و شعف خاص از تولید یک موتور منحصر به فرد نام های عجیب و غریب بر آن می نهن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودرویی با نام‌های عجیب


معمولا نام‌گذاری موتور موجود در داخل یک وسیله نقلیه بر اساس شماره تولید و یا یک قواعد خاص و یا از یک کنواسیون خاص تبعیت می‌کند و البته هر از گاهی شرکت‌های تولیدکننده از روی احساسات و شعف خاص از تولید یک موتور منحصر به‌فرد نام‌های عجیب و غریب بر آن می‌نهند که بعضا جالب و تعجب‌آور است.

برخی از نام‌های خودروها بسیار عجیب و غریب هستند که هدف از این نوع نام گذاری القاء قدرت منحصر به فرد موتور مذکور به خریداران است که نام‌هایی همچون Rocket 350، BOSS و Fireball از جمله این نام‌ها است و در برخی موارد نیز اشاره ای به نام طراح موتور داشته اند مانند نام Hemi که نام طراح یکی از موتورهای احتراق داخلی است یا حتی Quad-4 که البته نام متعادل تری نسبت به نام‌های قبلی است و حداقل به تعداد 4 سیلندر اشاره می‌کند.

اما در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی بر روی یک روال کاری مشخص و قواعد خاص نام‌های جدید را برای موتور خود بر‌می‌گزینند. با این حال ما قصد داریم تا 10 نام موتور عجیب و غریب در تاریخ خودروسازی را برای شما بیان کنیم.

 ford vulcan v6

 Ford Vulcan V6

شروع لیست ما با فورد ولکان V6 است که بیشتر ما را به یاد آتشفشان می‌اندازد و البته در خودروهای فورد با سیستم چرخ جلو در بین سالهای 1986 تا 2008 بسیار محبوب بود و اگر چه شایع شده بود انتخاب نام این موتور در احترام به خدای اساطیری روم آتش و آهن بود و می‌توان حدس زد که در هنگام کار مهندسان در بخش تحقیق و توسعه فورد خدایان اساطیری یونان در حال چرخش در کارخانه فورد بودند.

chevrolet stovebolt six

Chevrolet Stovebolt Six

این نام هیچ وقت به طور رسمی‌برای موتور درون خطی 6 شورلت اعلام نشد اما به دلیل پیچ و مهره چاک دار در سرموتور این نام مستعار برای آن برگزیده شد و البته ما مطمئن نیستیم که شورلت این نام مستعار را دوست داشت یا نه ولی حداقل می‌توانیم خوشحال باشیم که نام‌های مستعار بدتری همچون ‘Toilet Anchor Six’ یا  ‘Sewage Clamp Six’ برای آن برگزیده نشده است.

mazda skyactiv

Mazda SkyActiv

یکی از بدترین نام‌ها برای سیستم موتوری سبز و پاک ،آیا به نظر شما یک SkyActive می‌تواند پاک باشد و برای همین این موتور خودروساز ژاپنی مزدا شایسته این لیست 10 تایی ما است.

mini prince engine

MINI Prince Engine

در زمانی که بی.ام.دبلیو در سال 2001 برند MINI را با کوپرجدید دوباره احیا کرد این شرکت بسیار سعی در استفاده از عناوین برتانیایی در موتورهای خود داشت و موتور جدید این شرکت در سال 2004 نام Prince را برای خود برگزیده بود هر چند هیچ وقت مشخص نشد که مدیران شرکت مینی منظورشان شاهزاده ویلیام بوده یا پرنس چارلز.

  pontiac iron duke

  Pontiac Iron Duke

هر چند شاید بر ما خرده بگیرید که Prince چندان نام عجیب و غریبی برای قرار گرفتن در لیست ما نبوده است و حالا نظرتان درباره اردک خشن چیست ،اردکی که آهنی نیز است! پونتیاک این نام را برای موتور 2,5 لیتری چهار سیلندر خود برگزیده است و اگر به تصویر خودرو نیز نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم لقب اردک آهنی بیشتر شایسته ظاهر خودرو بوده است تا موتور آن لقب اردک آهنی را بر دوش خود بگیرد.

mazda wankel rotary

Mazda Wankel Rotary

این موتور از موتورهای قبلی بسیار كوچك تر است، ولی توانایی تولید قدرت بالا نسبت به موتورهای پیستونی را دارد. كارایی گرمایی موتورهای وانكل به علت همزمانی سه مرحله مكش، تخلیه و انفجار بسیار بالاست. مكش بالا و سیستم انژكتوری در موتور وانكل باعث می شود در هر سرعت احتراق كامل صورت گیرد و این موتورها به صورتی ساخته شده اند كه از موتورهای معمولی اكسید نیتروژن كمتری تولید كنند.

اساس كار موتور وانكل مانند سایر موتورهای احتراق داخلی است كه در آن انرژی شیمیایی به حرارتی و سپس به انرژی مكانیكی تبدیل می شود.

برخی از نام‌های خودروها بسیار عجیب و غریب هستند که هدف از این نوع نام گذاری القاء قدرت منحصر به فرد موتور مذکور به خریداران است که نام‌هایی همچون Rocket 350، BOSS و Fireball از جمله این نام‌ها است

در موتور وانكل مانند موتورهای بنزین چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظه ای از موتور می شود؛ سپس با كوچك شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه از طریق شمع انفجار حاصل می شود. مولكول های گاز بر اثر احتراق منبسط می شود و لذا فشار محفظه تراكم به شدت بالا می رود و نیروی آن به روتور اعمال شده و به علت اختلاف مركز دوران بین روتور و میل لنگ، نیروی چرخش در روتور تولید می شود. این نیروی چرخشی به بادامك محور كه در داخل روتور قرار دارد وارد می شود و باعث چرخش محور متصل به چرخ ها می شود.

در موتورهای پیستونی، سیكل كامل در چهار زمان و یا در دو زمان انجام می شود. در موتور وانكل نمی توان این اصطلاح را به كار برد، زیرا حركت مشخص در یك زمان مشخص قابل تفكیك نیست.

اساسی ترین اختلاف بین موتور پیستونی و نوع روتوری در حركت پیستون و روتور است. در موتور وانكل، پیستونی به روتور تبدیل می شود كه جسمی است مثلثی شكل با وجوه محدب كه در داخل محفظه مخصوص حركت دورانی می كند. حذف قطعات متحرك یكی از مزایای موتور وانكل از نظر صرفه اقتصادی محسوب می شود.

در موتور وانكل محفظه عملیات به شكل مخصوصی ساخته می شود و همان وظیفه ای را دارد كه سیلندر موتورهای پیستونی عهده دار است؛ یعنی با گردش روتور در داخل آن تغییر حجم به وجود می آید و عملیات احتراق حاصل می شود؛ روتور جانشین پیستون می شود و همان كار را انجام می دهد؛ یعنی گاز را متراكم می كند، نیروی احتراق را تحمل می كند و نیروی تولیدش را به بادامك انتقال نیرو، منتقل می كند.

bmw goldfish v16

BMW Goldfish V16

در سال 1987 بی.ام.دبلیو تصمیم گرفت ایده موتور 6,7 لیتری V16 را در خودروهای سری 7 اسپرت خود پیاده سازی کند که دارای مشخصاتی همچون سیستم انتقال قدرت 6 سرعته دستی بود و بنابراین چه نامی‌شایسته این 16 سیلندر آتشین در داخل موتور بود و نام ماهی طلایی برای آن در نظر گرفته شد و البته پس از ناکامی‌این ایده به خاطر مصرف سوخت وحشتناک ان این پروژه کنسل شد.

 honda earth dreams

 Honda Earth Dreams

برای ادعای سطح جدیدی از موتور سبز خودرو و البته ربودن یک نام متعلق به سازمان ملل متعلق به هوندا و نام رویای زمین است که در حال حاضر نیز استفاده می‌شود و یک موتور جدید V6 و نسبتا کارآمد است اما بسیار مشکوک است زیرا اگر این موتور دوست دار زمین پاک است باید از مواد تجدید پذیر در ساختار خود بهره می‌برد هر چند این شرکت با این نام بیشتر به فکر سریع تر فروش رفتن خودروهای خود بود تا حفظ محیط زیست درست همانند نام ویرون برای شرکت بوگاتی.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: خودرو سازی، آفتاب