تبیان، دستیار زندگی
آسیب شناسی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه های بین الملی خارج از کشور یکی از نشست هایی بود که در سرای اهل قلم برگزار شد. این نشست روز 17 اردیبهشت با حضور مدیران نشر علمی فرهنگی، رئیس خانه کتاب، نشر قدیانی و نشر شباویز برگراز شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرای اهل قلم و حضور ناشران در نمایشگاه های بین المللی


آسیب شناسی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه های بین الملی خارج از کشور یکی از نشست هایی بود که در سرای اهل قلم برگزار شد. این نشست روز 17 اردیبهشت با حضور مدیران نشر علمی فرهنگی، رئیس خانه کتاب، نشر قدیانی و نشر شباویز برگراز شد.

سرای اهل قلم و حضور ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی

یکی از برنامه های نمایشگاه کتاب برگزاری نشست های تخصصی با ناشرین و نویسندگان در سرای اهل قلم در قسمت فوقانی شبستان مصلی امام است. نشست تخصصی «آسیب‌شناسی حضور ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور» با حضور علی زارعی نجفدری مشاور رئیس جمهور، علی شجاعی صائین رئیس خانه کتاب، نادر قدیانی مدیر نشر قدیانی، فریده خلعتبری مدیر نشر شباویز و داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، عصر روز 17 اردیبهشت ماه، در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این نشست برخی از ناشران معتقد بودند شرکت در نمایشگاه های بین المللی تنها هزینه سنگینی به دوش ناشران تحمیل می کند و بازده چندان مثبتی ندارد.

زارعی نجفدری در این نشست با بیان اینکه هدف ناشران از شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری و برگشت هزینه است، گفت: نمایشگاه بستری است که ناشر در آن به به دنبال مخاطب و تعامل با دیگر ناشران می‌گردند. اگر ناشری بخواهد با ناشران دیگر در سراسر کشور ارتباط برقرار کند، هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر از حضور در نمایشگاه‌ها خواهند داشت.

علی شجاعی صائین گفت: اگر هدف ما توسعه فکر و اندیشه  ایرانی در جهان است دیگر نباید به فکر هزینه های شرکت در نمایشگاه های بین المللی باشیم.

موسایی اعلام کرد ایران باید با دیگر کشور ها ارتباط برقرار کند اما این دلیل نمی شود که ناشران هر کدام خودشان مستقل از حمایت دولت در این نمایشگاه ها شرکت کنند و تنها به حضور بیندیشند. بلکه هدف شرکت است و شرکت لازمه اش برنامه ریزی منسجم است، همانطور که ترکیه برای شرکت در این برنامه ها هدف گذاری دارد و موفق هم بوده است. آمار فروش در این نمایشگاه ها چیزی در حدود پنج شش جلد کتاب است و ما در این نمایشگاه ها فقط می توانیم کتاب های کودک و کتاب های نفیس بفروشیم.

موسایی، قدیانی و خلعتبری هر سه معتقد بودند کتاب های تالیفی ایران بسیار محدود است و برای همین شرکت کردن در این نمایشگاه ها بی معنی است.

در حالی که شجایی صائین و نجفدری معتقد بودند کتاب تالیف کم نیست و ناشران باید به حضور در این نمایشگاه ها اعتقاد پیدا کنند. آنها معتقد بودند یکی از دلایل شرکت در این گرد همایی ها تعامل با دیگر ناشران سراسر دنیا است تا ناشر ایرانی بتواند با کتاب های خوب آشنا شده و آنها را برای ترجمه به کشورش بیاورد و از این طریق علم را گسترش دهد.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و فعالیت در این زمینه به اقتصاد وابسته است. متأسفانه مدیران و برنامه‌ریزان ما نتوانستند در چند سال گذشته صنعت نشر را به این سمت هدایت کنند

شجاعی صائین تالیف داخلی را در حدود 75 درصد اعلام کرد و خلعتبری گفت: تالیف تعریف مشخص خودش را دارد و این آمار غلط است و بیشتر کتاب سازی داریم. موسایی معتقد بود حضور بحث و آسیب شناسی ندارد و باید به شرکت فکر کنیم که آن نیاز به اتحاد با ناشران عمومی، دولتی، و خصوصی دارد و همچنین اطلاعات و برنامه ریزی و نیاز سنجی و این تنها به همت همه ممکن می شود و نه همت ناشران به صورت پراکنده.

نادر قدیانی از دیگر حاضران در این نشست بود. وی در ابتدا با بیان اینکه ما در حوزه نشر نیازمند برقراری ارتباط با دیگر کشورها هستیم، گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و فعالیت در این زمینه به اقتصاد وابسته است. متأسفانه مدیران و برنامه‌ریزان ما نتوانستند در چند سال گذشته صنعت نشر را به این سمت هدایت کنند. بعد از اینکه 21 سال است که نمایشگاه بولونیا برگزار می‌شود، شیوه حضور ما تغییری نکرده است.

در پایان زارعی نجفدری گفت: این اولین جلسه است و باید برای هماهنگی ها جلسات دیگری در طول سال برگزار شود تا به نتیجه خوبی برسیم و شرکت فعالی در نمایشگاه های بین المللی که تعدادشان در دنیا کم است داشته باشیم.

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان