تبیان، دستیار زندگی
از نمایشگاه کتاب سال گذشته- بیست و پنجمین- تا امسال- بیست و ششمین- تعداد قابل توجهی ناشر به چاپ شعر روی خوش نشان دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشاراتی‌هایی که امسال مجموعه شعرهای تازه به نمایشگاه آورده‌اند

سلامی دوباره به شعر


از نمایشگاه کتاب سال گذشته- بیست و پنجمین- تا امسال- بیست و ششمین- تعداد قابل توجهی ناشر به چاپ شعر روی خوش نشان دادند.

انتشاراتی‌هایی که امسال مجموعه شعرهای تازه به نمایشگاه آورده‌اند

چند سالی می‌شود که شاعران و اهالی شعر مدام می‌نالند که جایی برای چاپ شعر ندارند و تعدد انتشاراتی‌هایی که شعر چاپ می‌کنند محدود است، البته این حرف بیراه هم نیست، در دهه هشتاد، برخلاف دهه 70 تعداد ناشرانی که به چاپ مجموعه شعر اقبال نشان دادند کم بود و از طرفی بعضی انتشاراتی‌هایی هم در این دهه-80-شعر چاپ می‌کردند سر و سامان درستی حسابی‌ای برای سیستم پخش‌شان نداشتند و آنقدر هم کتاب‌هاشان درخور توجه نبود که در سطح جامعه ادبی دیده شود. اما از نمایشگاه کتاب سال گذشته- بیست و پنجمین- تا امسال- بیست و ششمین- تعداد قابل توجهی ناشر به چاپ شعر روی خوش نشان دادند و این‌طور هم که پیداست مجموعه‌های دست‌کم خواندنی را به بازار نشر عرضه کرده‌اند. در این گزارش مختصر، مرور و معرفی کوتاهی خواهیم داشت بر بعضی از انتشارات‌هایی که امسال با مجموعه شعرهای متفاوت به نمایشگاه آمده‌اند.

انتشارات نگاه

انتشارات نگاه، یکی از باسابقه‌ترین و خوشنام‌ترین نشرهایی است که از دهه 50 تا امروز به چاپ و نشر کتاب مبادرت ورزیده است، در کارنامه این نشر بیشتر کتاب‌های مربوط به قصه و قصه‌نویسی مشاهده می‌شد تا در اوایل دهه 80 در یک اقدام درخور توجه، شروع به چاپ کلیات اشعار شاعران مطرح معاصر از جمله نیما، شاملو، سیاوش کسرایی، حمید مصدق، سیمین بهبهانی، سیدعلی صالحی، شمس لنگرودی، جواد مجابی، اسماعیل شاهرودی و... کرد. از نمایشگاه کتاب سال گذشته این انتشارات در قالب یک پروژه، چاپ مجموعه شعرهایی از شاعران معاصر و جوان‌تر را آغاز کرد، دبیری این مجموعه را داریوش معمار، شاعر و منتقد ادبی جوان بر عهده دارد، سال گذشته این پروژه با کتاب‌هایی از جمله «چند رضایی» (رضا حیرانی)، خواهر خونه (داریوش معمار)، «و تن‌فروشی نیست» (فریاد شیری)، «جاده ابریشم» (علی اسداللهی) و... شروع به کار کرد و امسال نیز این انتشاراتی در قالب همان پروژه نیز با چند مجموعه شعر تازه به نمایشگاه آمده است، از جمله این مجموعه‌ها می‌توان «به حکمت مخروبه» (هرمز علی‌پور)، «دوست دارم گاهی شاعر نباشم» (واهه آرمن)، «یاسمن در باد» (اسماعیل یورشاهدیان)، «آستارا تنها بندر بی‌کشتی» (داوود ملک‌زاده) را نام برد.

انتشارات نصیرا

انتشارات نصیرا از جمله نشرهایی است که امسال، نخستین سال رونمایی کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب است، این نشر البته تعدادی مجموعه قصه هم منتشر کرده اما توان اصلی‌اش را روی چاپ مجموعه شعر گذاشته است، مجموعه‌ شعرهای این نشر، البته دو دسته‌اند، یک دسته‌اش را در اقدامی جالب اختصاص داده است به چاپ گزیده‌یی از مجموعه‌ شعرهای گذشته شاعران دهه 70 به همراه بخشی از شعرهای تازه‌شان. بخش دیگر توانش را هم گذاشته است روی چاپ مجموعه شعر، از شاعران جوان و نسبتا گمنام و کم‌نام. دبیر این پروژه «بابک اباذری» شاعر و سردبیر جوان سایت ادبی «کندو» است. از جمله مجموعه‌هایی که از این انتشارات، امسال در نمایشگاه می‌خوانید: «دانه‌های برف در کسوف تابستان» (علیرضا بهنام)، «شهروند افتخاری جهان» (مهرنوش قربانعلی)، «گهواره‌یی روی گسل» (بابک اباذری)، «در این کتاب یک نفر به دنیا می‌آید» (صمد تیمورلو)، «خون‌مردگی» (علیرضا آدینه)، «پنجه بر دیوار» (جواد نعمتی)، «عاشقی با زبان دیپلماتیک» (راضیه بهرامی) و...

بوتیمار را می‌توان پرکارترین ناشر در زمینه چاپ و نشر شعر از سال گذشته تا به امروز دانست

انتشارات بوتیمار

بوتیمار را می‌توان پرکارترین ناشر در زمینه چاپ و نشر شعر از سال گذشته تا به امروز دانست، این نشر سال گذشته از مشهد وارد نمایشگاه شد و تا به امروز مجموعه شعرهای متعددی را به انتشار رسانده است، مسوولیت و نظارت برای گزینش و چاپ مجموعه شعرهای بوتیمار،بر عهده سه شاعر و منتقد جوان حسین فاضلی، مازیار نیستانی و داریوش معمار است. از جمله مجموعه شعرهای امسال این نشر می‌توان از «سفر به انتهای پر» (رویا تفتی)، «هوم» (محمد آزرم)، «به وقت محلی همیشه دلتنگم» (فرزین هومان‌فر)، «تاریک‌خانه» (رویا پویا)، «درد شدید زیبایی» (زری‌شاه حسینی)، «از خیابان ایرانی» (فرزاد آبادی) نام به میان آورد.

انتشارات نیماژ

مجموعه‌یی با عنوان «پازل شعر امروز» از شاعران معاصر توسط نشر نیماژ منتشر شد. این مجموعه‌ نزدیک به 40 عنوان کتاب شعر است که در قالب‌های مختلف از جمله غزل، سپید، نیمایی، مثنوی و... با مدیریت سید احمد حسینی از سوی نشر نیماژ منتشر شده است. شاعران این مجموعه از سه نسل شعری ایران انتخاب شده‌اند. این مجموعه شعری با شعر این شاعران همراه است: «یه روز یه عاشقی بود» (رسول یونان)، «غزل زمان» (محمد سلمانی)، «تقویم تماشای تو» (عباس کریمی عباسی)، «یک چمدان دلتنگی» (امیر ارجینی)، «غرق شدن در آکواریوم» (سید مهدی موسوی)، «بادها شناسنامه مرا بردند» (علی عبداللهی)، «جعبه سیاه» (عبدالصابر کاکایی)، « ناتنی» (رضا منزوی)، «عمران میری» (عمران میری)، «غم صدای تو یعنی» (علیرضا بهرامی)، «اسکلتی با دست‌های باز» (وحید پورزارع)، «تکلیف این سطرها را روشن کن» (سولماز حسن‌زاده)، «تا دست به قلم می‌برم، سراغ تو را می‌گیرند کلمات» (رضا کاظمی)، «کلیدها» (رسول پیره) و...

انتشارات مروارید

انتشارات مروارید، از جمله انتشاراتی‌های معتبر در چاپ و نشر کتاب‌های حوزه ادبیات است. این نشر در دهه گذشته، گزیده شعرهایی از شاعران مطرح کشور را در قالب یکسری منتشر کرده است که هر کدام به نوعی می‌توانند نشان‌دهنده کلیت کارنامه کاری آن شاعران باشند و تلاش در این گزیده‌ها بر انتخاب شعرهای بهتر و قوی‌تر هر شاعر از هر مجموعه اوست؛ از جمله این گزیده‌ها، اخوان، شاملو، سید علی صالحی، محمرضاعبدالملکیان، منوچهر نیستانی، فروغ فرخزاد، محمدرضا شفیعی کدکنی و... مروارید امسال مجموعه شعرهایی در قالب یک کاور مشخص شروع به چاپ مجموعه شعر کرده است، دبیر این بخش انتشارات «احمد خداداد» است. مجموعه شعرهای «گریز از مرکز» (لیلا صادقی)، «آنها به شیوه خودشان عاشق می‌شوند» (علی باباچاهی)، «داربست» (آزاده بشارتی)، «باد به دنبال خودش می‌گردد» (بهزاد عبدی)، «از هزاره ترنج» (نرگس باقری) و... از سری این مجموعه‌ها هستند.

انتشارات سرزمین اهورایی

امسال در مجموعه شعرهای جهان هم کتاب‌های تازه‌یی به نمایشگاه آمده است. از جمله این کتاب‌ها، انتشارات سرزمین اهورایی، با مسوولیت مجید ضرغامی شاعر، مجموعه عاشقانه‌های جهان را منتشر کرده است، با آثاری از «عشق با پاهای چوبین» (گونتر گراس، علی عبداللهی)، «فقط تو را دوست دارم» (اریش فرید، علی عبداللهی)، «از من نپرس چرا دوستت دارم» (نزار قبانی، رضا عامری)، «در عشق باران می‌بارد» (ریچارد براتیگان، علی‌رضا بهنام) و... این نشر البته در زمینه نقد و تئوری شعر نیز، کتاب «سخن رمز دهان» از «شمس آقاجانی» به انتشار رسانده است.

و غیره

این گزارش قطعا تمام انتشاراتی‌هایی را که با خود مجموعه شعر به نمایشگاه آورده‌اند دربرنمی‌گیرد، بلکه تلاش بر این بود که عمده این انتشاراتی‌ها و البته آنهایی که سهم بیشتری در غائله دارند، معرفی شوند. وگرنه نشرهای دیگری همچون «نشر فرهنگ ایلیا»، «آموت»، «امرود» و... نیز مجموعه شعرهایی برای عرضه دارند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: اعتماد- سید فرزام حسینی