تبیان، دستیار زندگی
غلامعلی حداد عادل گفت: ائتلاف 1+2 به این معنا نیست که ما سه نفر با هم ثبت‌نام کنیم، بلکه ائتلاف ما اصول دیگری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حداد:نهضت ازدواج آسان بر پا می‌کنم


غلامعلی حداد عادل گفت: ائتلاف 1+2 به این معنا نیست که ما سه نفر با هم ثبت‌نام کنیم، بلکه ائتلاف ما اصول دیگری دارد.

حدادعادل

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛ مستقر در ستاد انتخابات کشور، این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به وزارت کشور جهت ثبت‌نام در انتخابات یازدهمین ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که "چرا هر سه نفر ائتلاف با هم برای ثبت‌نام نیامدید؟" گفت: اگر سه نفری با هم می‌آمدیم می‌پرسیدید چرا تک تک نیامدید. در ضمن اگر هر سه با هم می‌آمدیم، تجمع زیاد می‌شد و حواس شما خبرنگاران پرت می‌شد. تصور می‌شد اگر جدا جدا بیاییم خلوت‌تر می‌شود و محیط برای پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران بهتر است.

وی اضافه کرد: از نظرسنجی و همه عوامل موثر در انتخاب فرد مورد نظر استفاده می‌کنیم و حرفهایی که من زدم، به معنی انتخاب گزینه نهایی نبوده است پس به بی‌انصافی‌ها جواب خواهم داد و در مورد آقای ولایتی هم اگر بی‌انصافی شود جواب می‌دهم.

حداد عادل در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: رشد کشور مستلزم این است که تجربیات دولت‌های گذشته فراموش نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که "چرا نمایندگان مجلس برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری علاقه‌مندند؟"، گفت: این مساله از از آن جهت است که نمایندگان با مسائل مردم آشنا هستند و در اثر مراجعات مردم، دردهای جامعه را می‌دانند و می‌توانند در مقام ریاست جمهوری نقش ایفا کنند.

این عضو ائتلاف پیشرفت همچنین درباره کاندیدای نهایی این ائتلاف گفت: خروجی نهایی ائتلاف پیشرفت تا قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اعلام نمی‌شود و ممکن است در بخشی از تبلیغات هر سه نفر شرکت کنیم تا نظرسنجی‌ها واقع‌بینانه‌تر شود

این عضو ائتلاف پیشرفت همچنین درباره کاندیدای نهایی این ائتلاف گفت: خروجی نهایی ائتلاف پیشرفت تا قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اعلام نمی‌شود و ممکن است در بخشی از تبلیغات هر سه نفر شرکت کنیم تا نظرسنجی‌ها واقع‌بینانه‌تر شود.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که "آیا برای حضورتان در انتخابات ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری مشورت کرده‌اید؟" توضیح داد: رهبری صریحا در سخنرانی نوروز در شهر مشهد اعلام کردند که درباره هیچ نامزدی، نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر نمی‌کنند.

وی در برابر این پرسش که "با توجه به اینکه در انتخابات ریاست مجلس موفق نبودید، فکر می‌کنید آیا در جایگاه ریاست جمهوری در بین اصولگرایان پایگاه دارید؟" خاطرنشان کرد: انتخابات رئیس مجلس تابع ترکیب نمایندگان در داخل مجلس است و علامت رای مردم به یک معنا نیست بلکه علامت رای نمایندگان در داخل مجلس است که تابع ملاحظات و شرایط دیگر است.

حدادعادل

حداد عادل در پاسخ به این سوال که "شما تعدد فراکسیون در مجلس را قبول نداشتید؛ آیا تعدد نامزدها را قبول دارید؟" گفت: بنده تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در میان اصولگرایان نمی‌پسندم و به همین دلیل در ائتلاف پیشرفت شرکت کردم و از روز اول هدفم جلوگیری از تعدد کاندیداها بوده است و قرار است در نهایت یک نفر تا پایان راه باقی بماند؛ البته هر سه نفر ثبت‌نام می‌کنند.

وی همچنین در رابطه با سوابق اجرایی خود یادآور شد: اسفند 57 معاون وزیر ارشاد بودم، در سال 58 مسئولیت صدا و سیما به عنوان عضو شورای سرپرستی را داشتم و 11 سال معاون وزیر آمورش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بودم و در مقام ریاست مجلس مسئولیت اداره مجلس به عنوان یک قوه را به عهده داشتم که مسئولیت اجرایی سنگین‌تری نسبت به وزارتخانه است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه آیا قالیباف در نظر سنجی‌ها بالاتر از وی قرار داد؟ گفت: نظرسنجی‌ها مختلف است و هنوز یک نظرسنجی خاص از طرف ائتلاف پیشرفت سفارش داده نشده است که بر اساس نتایج آن تصمیم‌گیری شود. قطعا در رسیدن به یک نفر، نظرسنجی مورد نظر ماست اما نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده هیچکدام به سفارش ما نبوده است.

حداد عادل در جواب این سوال که "آیا آقای ابوترابی‌فرد را که به نمایندگی از ائتلاف پنجگانه معرفی شده است، رقیب خود می‌دانید؟" تصریح کرد:‌ آقای ابوترابی از دوستان ماست و از طرف عده دیگری از نامزدها معرفی شده و طبیعتا انتخابات عرصه رقابت است و اگر ایشان تا پایان راه باشند با دیگران رقابت می‌کنند، پس باید دید رای ملت به چه کسی است.

وی همچنین در رابطه با نظر خود نسبت به شکل‌گیری نظام پارلمانی در دوره آینده گفت: "گفته می‌شود"ها مبنای بحث ما نیست. این فکر چند سال است که مطرح می‌شود اما هیچ جا برای تبدیل نظام فعلی به پارلمانی اقدامی نشده است پس وقتی به طور جدی مطرح شد باید محاسن و معایب آن را سنجید.

این نماینده مجلس در رابطه با راهکار حل گرانی‌ها نیز اظهار کرد: امروز از مشکلات مهم مردم، مسائل معیشتی است و باید برای حل آن تلاش کرد.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که "آیا برای حضورتان در انتخابات ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری مشورت کرده‌اید؟" توضیح داد: رهبری صریحا در سخنرانی نوروز در شهر مشهد اعلام کردند که درباره هیچ نامزدی، نفیاً یا اثباتاً اظهارنظر نمی‌کنند

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا برنامه‌ای برای جوانان امروز و دانش‌آموزان دیروز دارید؟" خاطرنشان کرد: از خوشبختی من این است که در جمهوری اسلامی با جوانان و دانش‌آموزان سر و کار داشتم و جوانان را سرمایه اصلی کشور می‌دانم که پایه شخصیت آنها در مدارس و بخشی از آن توسط کتب درسی شکل می‌گیرد.

حداد عادل با اشاره به اینکه "جوانان ما با مسایلی از جمله اشتغال، تحصیل و ازدواج روبرو هستند"، تصریح کرد: در نظر دارم اگر توفیق خدمتگذاری در مقام رئیس قوه مجریه را یافتم، برای برپایی نهضت «ازدواج آسان» در کشور برنامه‌ریزی و اقدام کنم. لازم است در این راستا حرکت اجرایی و اجتماعی گسترده اتفاق افتد.

وی همچنین در رابطه با شبهاتی که در مورد سوابق قبل از انقلابش مطرح می‌شود، گفت: اخیرا مخالفان بنده شبهاتی را مطرح کردند اما من به دلیل فعالیت در انجمن اسلامی دانشجویان و فعالیت علیه رژیم شاه و دانشگاه شیراز و دانشگاه شهید بهشتی امروز اخراج شدم و به طور کلی چهار بار از دانشگاه توسط ساواک اخراج شدم و سال 50 مدتی در زندان قزل قلعه زندانی سیاسی بودم و پرونده‌های من در مرکز اسناد وزارت اطلاعات فعلی موجود است.

حداد عادل در برابر این پرسش که "آیا به نتیجه نهایی ائتلاف تمکین خواهید کرد و ضمانت اجرایی آن چیست؟" پاسخ داد: بنده و دو نفر ائتلاف پیشرفت نفس شرکتمان با این قول بوده است که در نهایت دو نفرمان کنار رویم. ما این پیمان را بستیم و امیدواریم تا پایان بر این عهده ملتزم باشیم و ضمانت آن شخصیت و باور شخصی ماست پس هیچ ضمانت اجرایی از بیرون وجود ندارد.

در ادامه این پرسش مطرح شد که "شما در مجلس هشتم فعال نبودید؛ آیا به عنوان رئیس‌جمهور فعال خواهید بود؟" که حداد عادل اظهار کرد: من اهل جدال در هیچ عرصه‌ای نیستم و در مجلس رئیس کمیسیون فرهنگی بودم و بعد از 25 بهمن 88 نطق تعیین کننده‌ای داشتم.

حدادعادل

این عضو ائتلاف پیشرفت همچنین درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه می‌توانم پیش‌بینی کنم این است که آقای هاشمی در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

وی در برابر این پرسش که "شما به جبهه پایداری نزدیک بودید، اما الان از طرف آنها تخریب می‌شوید؛ علت آن را چه می‌دانید؟" توضیح داد: من عضو جبهه پایداری نیستم و از روز اول هم نبودم اما با بخشی از مواضع آنها همفکرم و در برخی موارد اختلاف سلیقه دارم و همیشه معتقد به وحدت اصولگرایان بودم، پس در دعوت جبهه پایداری برای حضور در جلسه تاسیس این جبهه شرکت کردم. همین اختلاف سلیقه‌ها در برخی موارد منجر شده است پایداری یک نامزد دیگر را معرفی کند و من در این رابطه گله‌ای ندارم چون آنها انتخاب خود را کردند و ملت‌ هم انتخاب خود را می‌کنند و من از جانب جبهه پایداری احساس تخریب نکرده‌ام.

حداد عادل در رابطه با صحبتهای قالیباف مبنی بر اینکه "اعضای ائتلاف پیشرفت تعهد ندادند بعد از انتخاب یکی از آنها در دولتشان از اعضای ائتلاف استفاده شود" و در برابر این پرسش که "با این اظهار نظر، نتایج کارگروههای تخصصی شما چه می‌شود؟" گفت: آقای قالیباف درست گفتند. این ائتلاف به معنای این نیست که اگر رئیس جمهور آینده یکی از ما سه نفر بودیم، شرکت سهامی بین ما سه نفر باشد اما نتایج کارگروهها به هر کسی از این سه نفر که رئیس جمهور شود تقدیم خواهد شد و ما تمایل داریم نتایج بررسی‌های خود را به هر کس که رئیس جمهور شود تقدیم کنیم.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در جواب این سوال که "شما نزدیک به جمعیت ایثارگران هستید؛ آیا کاندیدای نهایی این جمعیت شما یا آقای زاکانی خواهید بود؟" گفت: من جزو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیستم؛ البته دوستان من از اعضای ایثارگران و پیروان هستند و من به نظر آنها هم احترام می‌گذارم.

بخش سیاست تبیان