سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
سادگی را پیچیدیم لای چادر نماز گلدار و گذاشتیم جایی که حتی چشممان به آن نیفتد. هرچیزی که نشانه تو را داشت در هزار پستو پنهان کردیم. قرآنت را گذاشتیم بالای گنجه و درش را هم بستیم. وقت اذان، توی خیابان، خودمان را زدیم به آن راه و حواسمان را پرت ویترین مغاز
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزار پستوی غفلت

 

بازخوانی متفاوت آیاتی که بارها خوانده ایم (61)

 

سادگی را پیچیدیم لای چادر نماز گلدار و گذاشتیم جایی که حتی چشممان به آن نیفتد. هرچیزی که نشانه تو را داشت در هزار پستو پنهان کردیم. قرآنت را گذاشتیم بالای گنجه و درش را هم بستیم. وقت اذان، توی خیابان، خودمان را  زدیم به آن راه و حواسمان را پرت ویترین مغازه ها کردیم. مسیرمان را کج کردیم که مجبور نشویم از حیاط امامزاده بگذریم. سرنوشتمان را بردیم و دادیم دست زنی که فال قهوه می گرفت و خواستیم او با خیالاتش ، با دروغهایش ، آینده مان را رقم بزند.


إِنَّ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِّلْمُۆْمِنِینَ

بی‌شکّ در آسمان‌ها و زمین نشانه‌های (فراوانی) برای مۆمنان وجود دارد.سوره مبارکه جاثیه ، آیه 3

کتابها می نویسند :

معناى اینكه فرمود:" إِنَّ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ..." این است كه براى وجود آسمان‌ها و زمین جهاتى است كه هر جهتش دلالت دارد بر اینكه آفریدگار و مدبرش تنها خداست، و شریكى براى او نیست، براى اینكه آسمانها و زمین با حاجت ذاتیش به پدید آورنده، و با عظمت خلقتش، و بى‏نظیر بودن تركیبش، و اتصالى كه در وجود اجزاء بى شمار و هول‏انگیز آن به یكدیگر است، و ارتباط و اندراجى كه نظام‏هاى جزئى و مخصوص به یك یك موجودات در تحت نظام عمومى و كلى حاكم بر كل عالم دارد، همه دلالت دارد بر اینكه خالقى یكتا دارد، و همان خالق یكتا مدبر آن است. آرى، اگر براى این عالم پدید آورنده‏اى نمى‏بود، پدید نمى‏آمد، و اگر مدبرش یكتا نبود، نظامهاى جزئى آن با یكدیگر متناقض مى‏شد و تدبیر مختلف مى‏گشت.1

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی آمده است که منظور از نشانه برای مومنین در آسمان ها و زمین ، ستارگان و ماه و خورشید در آسمان و آنچه از زمین می روید از انواع گیاهان و نباتات و جنبندگان است. 2

آیات فراوان پراكنده شده در جهان ایمان را در نفس آدمى ژرفا مى‏بخشد، و مهم آن است كه آیات ایمان ما را به او سبحانه و تعالى افزایش دهد، چه خدا در هر چیز حقیقت پرستش و عبودیت را به صورت ضمنى قرار داده است، و چون به آن نظر كنیم به این حقیقت خواهیم رسید و در نتیجه به خدا ایمان مى‏آوریم و قلبهاى ما در برابر او خاشع مى‏شود.ذولى شناخت این حقیقت مختص مۆمنانى است كه حجابهاى كبر و عناد و گردنكشى قلوب ایشان را از معرفت آنچه از حقایق كه كاینات رهبر ما به آنها است دور نگاه نداشته باشد.3

 

با تو می گویم :

همه چیز از آنجا شروع شد.

 از همان وقتی که با شوق دعا کردیم ، با امید  نذر کردیم ، با اشک دخیل امامزاده ها شدیم ،

با اضطرار ، قول و وعده خوب شدن دادیم اما تو اجابتمان نکردی.

و ما از این پایین ، با تو آن بالا ، حرفمان شد ، کلاهمان رفت توی هم و راهمان را از تو جدا کردیم.

رفتیم گشتیم تا ببینیم دقیقا چه چیزهایی را دوست نداری و تلاش کردیم دقیقا همانی شویم که تو  نمی خواهی.

همان جوری که تو دوست نداری.  در همان حالی باشیم که تو دوست نداری بنده ات را ببینی .

سادگی را پیچیدیم لای چادر نماز گلدار و گذاشتیم جایی که حتی چشممان به آن نیفتد .

هرچیزی که نشانه تو را داشت در هزار پستو پنهان کردیم.

قرآنت را گذاشتیم بالای گنجه و درش را هم بستیم.

وقت اذان ، توی خیابان ، خودمان را  زدیم به آن راه و حواسمان را پرت ویترین مغازه ها کردیم.

مسیرمان را کج کردیم که مجبور نشویم از حیاط امامزاده بگذریم.

 سرنوشتمان را بردیم و دادیم دست زنی که فال قهوه می گرفت و خواستیم او با خیالاتش ، با دروغهایش ، آینده مان را رقم بزند ،

او بگوید کی پول دستمان می آید ، کی مسافرمان از راه می رسد ، کی غصه ها تمام می شود . 

تسبیح چوبی را از توی کیفمان در آوردیم و گذاشتیم گوشه ای.

لب به آش نذری همسایه نزدیم .

که ما از این دل می ترسیدیم. از دلی که فیلش یاد هندوستان کند ،

 که تنگت شود و هوایی و سربه هوای تو...

اما فایده نداشت. این همه تقلا برای ندیدنت فایده نداشت.

این تلاش ها ، فقط خسته ترمان کرد.

ما خسته شدیم از این همه تلاش برای پنهان کردنت.

که هرچه بیشتر نشانه های  مهربانی و خدایی ات را قایم می کنیم

نشانه ات را جای دیگری برایمان می فرستی و نشانه های توست از زمین و آسمان بر سرمان می بارد.

نکند...نکند تو دلت برای ما تنگ شده است؟

نکند این همه نشانه و  پیغام و پسغام یعنی تو دلت برای ما لک زده است؟4

 

یادم بماند :

یادم باشد و یادت نرود ، لحظه ای فراموشمان نمی کند ... حتی اگر بد شویم. حتی اگر خیلی بد شویم.

 

نویسنده: زهرا نوری لطیف

کارشناس شبکه تخصصی قرآن تبیان

____________________________________________

1.ترجمه تفسیر المیزان تالیف علامه طباطبایی ، ج 18 ، ص 236

2.تفسیر نور الثقلین ، تالیف حویزی ، ج 5 ، ص 2

3.تفسیر هدایت ، ج 13 ، ص 66

4. برداشت آزاد از متن آیه های همشهری ، نوشته زهرا نوری لطیف

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین