تبیان، دستیار زندگی
قدرت عملاً دیگر یك مفهوم صرفاً مرتبط به«بالا» نیست و چون چنین است مدیران سازمان‌ها (و در مواردی هم تیم كارگزاران روابط‌عمومی این مدیریت‌ها) باید از برج‌های خود «پائین» بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پائین شكل گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدخدای دهکده مجازی در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک آخرین مقاله خود را ارائه می‌کند:

دوران كنترل و فرماندهی روابط‌عمومی‌ها با ادامه روش‌های سنتی رو به افول است

دکتر شکرخواه

قدرت عملاً دیگر یك مفهوم صرفاً مرتبط به«بالا» نیست و چون چنین است مدیران سازمان‌ها (و در مواردی هم تیم كارگزاران روابط‌عمومی این مدیریت‌ها) باید از برج‌های خود «پائین» بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پائین شكل گرفته است.

پاراگراف بالا بخشی از چکیده آخرین مقاله دكتر یونس شكرخواه با عنوان « باز گرداندن عموم به روابط عمومی: دگرگونی جهانی در رویه‌ها و نظریه‌ها»  است که قرار است در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارائه آن بپردازد.

وی که از سوی پروفسور یحیی کمالی‌پور چهره جهانی ارتباطات ایران، به عنوان کدخدای دهکده مجازی معرفی شده است با اشاره به ارائه مقاله‌ای با عنوان«روابط‌عمومی مدرن: رسانه‌ای‌تر و گلوبال‌تر» در تاریخ 22 آبان سال 1388 به همایش تخصصی روابط‌عمومی 2 در تهران می‌گوید: در آن مقاله تأكید كردم كه توجه به فضای آنلاین به یك ضرورت تبدیل شده است و این ضرورت از توجه به این فضا هم فراتر رفته و خود را در قالب ورود روابط‌عمومی‌ به عرصه روابط‌عمومی گلوبال نشان می‌دهد.

دکتر شکرخواه با اشاره به اینکه اگرچه پس از چهار سال که از زمان ارائه آن مقاله می‌گذرد و بسیاری از امور دستخوش تغییر شده و مفاهیمی چون جامعه شبكه‌ای و جامعه اطلاعاتی به مفاهیمی رایج و فراگیر تبدیل شده‌اند تأکید می‌کند: اما یك چیز هنوز تغییر نكرده و آن تعریف روابط‌عمومی از دیدگاه علم ارتباطات است: روابط‌عمومی؛ مدیریت ارتباط و مدیریت روابط برخاسته از همین ارتباط مدیریت شده است.

استاد پیشگام روابط‌عمومی الکترونیک در سال 1386 ادامه می‌دهد: هرچند علم ارتباطات در عین حال به عرصه‌های كلاسیك روابط‌عمومی نظیر نفوذ رسانه‌ای روابط‌عمومی، اخلاق روابط‌عمومی، نقش‌های روابط‌عمومی، روابط‌عمومی بین فرهنگی، برنامه‌ریزی روابط‌عمومی و ارزیابی روابط‌عمومی با تكیه به متدهای ارزیابی گوناگون اعم از كمی و كیفی باور دارد و به آن ملتزم است اما در رویكرد ارتباطی به روابط‌عمومی عمدتاً مكانیزم‌های «چگونگی اعمال نفوذ و قدرت» و «نقش فرهنگی» طرف توجه است.

عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در مورد مقاله اخیر خود می‌افزاید: در این مقاله كماكان به رویكرد ارتباطی به روابط‌عمومی تكیه می‌كنم؛ با این تفاوت كه تأكید می‌كنم در زمانه معاصر سایبر، هم نوع ارتباط تغییر یافته و هم نوع روابط برخاسته از این مدیریت ارتباط. به دیگر سخن، هم زندگی ارتباطی تغییر یافته و هم نوع روابط و مناسبات برخاسته از این زندگی.

دکتر شکرخواه تأکید می‌کند: در این مقاله تلاش می‌كنم  یك ریخت‌شناسی از حقایق جاری تكنولوژیك و آنلاین در زندگی معاصر و مناسبات برخاسته از آن داشته باشم و نشان دهم قدرت عملاً دیگر یك مفهوم صرفاً مرتبط به«بالا» نیست و چون چنین است مدیران سازمان‌ها (و در مواردی هم تیم كارگزاران روابط‌عمومی این مدیریت‌ها) باید از برج‌های خود «پائین» بیایند و ببینند چه نوع مناسباتی در پائین شكل گرفته است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: به دیگر سخن تلاش می‌كنم با ارائه روندهای جاری بگویم دوران كنترل و فرماندهی برای روابط‌عمومی‌ها رو به افول است و شاید دیگر نتوان با رفتارهای سنتی در قالب مقولاتی چون آموزش دهنده، تسهیل كننده و یا متقاعد كننده، ایفای نقش كرد و تنها راه شاید اتكا به نقش مشاركت كننده روابط‌عمومی‌ها باشد.

اضافه می‌نماید دکتر شکرخواه در مقاله خود به این موضوع نیز که چرا نقش روابط‌عمومی‌ها در جامعه اطلاعاتی بی‌رنگ شده است می‌پردازد.

علاقمندان به حضور در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک می‌توانند از طریق سایت www.eprcenter.ir  نسبت به دریافت فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارسال آن اقدام کنند.

این همایش در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه و به عنوان یکی از برنامه‌های نخستین هفته روابط‌عمومی کشور (27 اردیبشهت‌ لغایت دوم خردادماه) با حضور اساتید ارتباطات و روابط‌عمومی، مدیران اجرایی، کارشناسان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف رسانه و ارتباطات برگزار می‌شود.

منبع: پیام روابط عمومی

تنظیم: هومن بهلولی