تبیان، دستیار زندگی
امروز «شنبه» برابر با بیست و یکم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، سی ام جمادی الثانی 1434 هجری قمری و یازدهم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و یکم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «شنبه» برابر با بیست و یکم اردیبهشت 1392 هجری خورشیدی، سی ام جمادی الثانی 1434 هجری قمری و یازدهم می سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

21 اردیبهشت 1359

کمتر از یکسال پس از مسائل مربوط اشغال لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (13 آبان 1358) و شکست طرح تحریم اقتصادی ایران از طریق سازمان ملل به دلیل وتوی یکی از اعضای شورای امنیت، برخی از کشورهای اروپایی به منظور تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی تصمیم گرفتند که از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامی خودداری کنند و با آمریکا در تحریم اقتصادی همراه شوند.

21 اردیبهشت 1348

سه هزار ایرانی که توسط حکومت بعث عراق از این کشور رانده شده بودند از طریق مرز خسروی وارد ایران شدند.

21 اردیبهشت 1342

امام خمینی(ره) در آستانه فرا رسیدن محرم با انتشار اعلامیه ای وعاظ و روحانیون را به لزوم تشریح جنایات رژیم صهیونیستی و خطراتی که متوجه اسلام است، فراخواندند.

21 اردیبهشت 1339

لایحه قانونی بیمه های اجتماعی کارگران در کمیسیون مشترک دو مجلس شورا و سنا تصویب شد. این لایحه، مشتمل بر 113 ماده بود که در آن به مواردی چون وظایف سازمان بیمه های اجتماعی کارگران، ضرورت بیمه کردن کارگران، تشکیلات اداری و ارکان مرکزی سازمان، نحوه تعیین اعضاء و وظایف آنها، تشکیلات مالی سازمان، مقررات مالی و... اشاره شده بود.

21 اردیبهشت 1317

دو هفته پس از تعطیل شدن «فرهنگستان ایران» به دستور رضاخان، فرهنگستان جدیدی به ریاست وزیر فرهنگ و 24 عضو ثابت با هدف پالایش زبان فارسی از سایر زبانها تأسیس شد.

21 اردیبهشت 1315

محمد رضا پهلوی که در 1310 برای تحصیل راهی سوئیس شده بود، به تهران بازگشت.

21 اردیبهشت 1298

ابراهیم حشمت، از یاران میرزا کوچک خان جنگلی به دستور تیمور تاش حاکم گیلان اعدام شد. او یکی از مردان آزاده، خدمتگزار و نیک نام در جنبش مشروطیت و از مجاهدین صدیق در قیام جنگل و از سران فداکار و نزدیک به میرزا کوچک خان جنگلی بود.

تنظیم: هومن بهلولی