تبیان، دستیار زندگی
بهرام افشارزاده گفت: نیمه دوم خرداد انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری دبیر کل کمیته ملی المپیک

انتخابات کمیته ملی المپیک پس از انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود


بهرام افشارزاده گفت: نیمه دوم خرداد انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار خواهد شد.


دبیر کل کمیته ملی المپیک در نشست خبری ، اظهار کرد: 28 آذر 90 سی و هشتمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک برگزار شد. ما در این نشست برنامه‌ریزی کردیم که اساسنامه جدیدی را بنویسیم و اشکالاتی که وجود داشت را با کمک IOC رفع کنیم. 20 فروردین سال 91 اجلاس کپنهاگ برگزار شد و در این نشست به مدیریت مطلوب در کلیه فدراسیون‌های ملی ، IOC و OCA اشاره شد. بعد از ارسال نامه، به ما نامه‌ای نوشتند که اگر شما می‌خواهید تغییر و اصلاح در اساسنامه بدهید، باید مواردی را در اساسنامه لحاظ کنید. پس از آن گروهی به سرپرستی قدمی تشکیل شد.
بهرام افشارزاده

وی افزود: اگر می‌خواستیم مانند اساسنامه عمل کنیم، خود به خود مشکل ایجاد می‌شد و باید 12 فدراسیون را از تعداد اعضای مجمع کم می‌کردیم. در شرایط فعلی، ما می‌خواهیم که 26 رشته المپیکی به همراه شش نفر نماینده کمیسیون ورزشکاران، اکثریت آرا را تشکیل دهند. 31 نفر نیز به عنوان اعضای غیر المپیکی در مجمع حضور داشته باشند. ما مکاتبات متعددی انجام دادیم و خواستیم که پیشنهاد ما را IOC بپذیرد. چرا که فدراسیون‌ها فعالیت می‌کنند و کم کردن تعداد آنها برای ما مشکل است. اگر هم IOC شرایط ایران را نپذیرد ما 26 فدراسیون متولی رشته‌های المپیکی داریم. 37 نفر نیز شامل عضو غیر المپیکی و شش نفر نماینده کمیسیون ورزشکاران خواهیم داشت که در این صورت حداقل 12 نفر از اعضای مجمع کاهش پیدا می‌کنند. دقیقا باید بین فدراسیون‌های المپیکی و غیر المپیکی سه یا پنج نفر اختلاف وجود داشته باشد که رای فدراسیون های المپیکی بالاتر باشد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک ادامه داد: بررسی درخواست ایران منوط است به اجلاس هیات رییسه IOC که هشتم و نهم خرداد برای بررسی وضعیت کشتی در المپیک در سن پترزبورگ برگزار خواهد شد. موافقت IOC با پیشنهاد ایران در این تاریخ مشخص می‌شود. ما دلایلمان را برای کم نکردن 12 نفر از اعضای مجمع را بارها به صورت تلفنی و کتبی به کمیته‌ بین‌المللی المپیک اعلام کردیم. این اساسنامه جدید شامل 12 بخش ، 43 ماده و 54 تبصره است که هر کدام را به صورت یک به یک تنظیم کردیم. مورد دوم هم که IOC به آن اشکال گرفته نحوه معرفی نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان است که قرار شده در وزارت آموزش و پرورش ، رییس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی به عنوان نماینده این وزارتخانه حق رای داشته باشد که IOC این مساله را پذیرفته است.

ما تعهد ‌کرده‌ایم که تا نیمه دوم خرداد ماه این کار انجام شود. یعنی اساسنامه را ارسال و انتخابات را برگزار کنیم

افشارزاده با تاکید بر این که قول می‌دهم تا نیمه دوم خرداد ماه انتخابات را برگزار کنیم، اضافه کرد: ما تعهد ‌کرده‌ایم که تا نیمه دوم خرداد ماه این کار انجام شود. یعنی اساسنامه را ارسال و انتخابات را برگزار کنیم. اساسنامه ای که امروز زیر نظر IOC تنظیم شده است، مرتبا در مکاتبه با کمیته‌ بین‌المللی المپیک هماهنگ شده است. ما باید به IOC اعلام کنیم که آنچه که آنها تصویب می‌کنند و می پذیرند مصوبه مجمع عمومی کمیته ملی المپیک نیز است. من از عباسی تشکر می‌کنم که در جلسه دیروز اعلام کرد که هر آنچه که نیاز است از طرف وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه نوشته شود و گفت که هیچ دخالتی نمی‌کند. من هم مامور شدم که اقدامات لازم را انجام دهم. من برای اصلاح و تایید نهایی اساسنامه آگاهی دارم و سعی دارم این کار را انجام دهم. IOC باید بپذیرد که اساسنامه ای که از سوی ایران ارسال می‌شود مورد تایید مجمع عمومی است. با این شرایط می‌توانیم تاریخ مجمع را تعیین و انتخابات را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دوشنبه گذشته نامه‌ای چهار صفحه‌ای برای معرفی عناوین نمایندگان وزارت ورزش و جوانان و نماینده آموزش و پرورش به IOC ارسال کردیم که در آن موافقت مجمع برای اساسنامه‌های ارسالی نیز اعلام شده است . IOC عناوین معرفی نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان را پذیرفته و اگر تاییدیه مجمع را نیز بپذیرد کارمان خیلی راحت خواهد شد.

بهرام افشارزاده

دبیر کل کمیته ملی المپیک با بیان این که به دنبال این هستیم در حداقل زمان انتخابات کمیته ملی المپیک را برگزار کنیم، تاکید کرد: اگر تا آخر اردیبهشت اساسنامه اصلاح شود، انتخابات در نیمه دوم خرداد برگزار می‌شود. از دیروز که مسئولیت گرفتم، سعی دارم که این اتفاق رخ دهد. قانون مطلق نیست. می‌توانیم با IOC رایزنی کنیم و انتخابات را در نیمه دوم خرداد برگزار کنیم. بازی‌های کشورهای اسلامی ، بازی‌های داخل سالن و رزمی و المپیک نوجوانان در پیش است. بنابراین باید شرایط برای فعالیت مدیریت جدید در کمیته‌ فراهم شود.

افشارزاده با تاکید بر این که قاعدتا انتخابات کمیته ملی المپیک بعد از انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، تصریح کرد: ما وقتی اعلام کردیم که نیمه دوم خرداد انتخابات را برگزار می‌کنیم، یعنی از 15 خرداد تا 31 خرداد فرصت داریم. مشکل اساسنامه حل شود، روز برگزاری انتخابات اهمیت زیادی ندارد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک با اشاره به این که IOC عناوین دولتی در اساسنامه را نمی پذیرد، خاطر نشان کرد: IOC ما را راهنمایی کرده که از کلمه "نمایندگان" برای حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه استفاده کنیم. مهم این است که مجمع تشکیل شود. ما اگر می‌خواستیم 12 رای از اعضای مجمع کم کنیم مشکل حل می‌شد، اما حالا که می‌خواهیم این تعداد اضافه شوند، این مشکل هم در زمان سعیدلو و هم در زمان عباسی پیش می آمد و باید این پروسه را طی می‌کردیم. ما باید سریع عمل می‌کردیم . تغییر فدراسیون‌ها هم عامل بازدارنده برای اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک بود. خوشبختانه تعدادی از اساسنامه های فدراسیون‌های ورزشی از سوی فدراسیون‌های جهانی تایید شده است. تعدادی هم باقی مانده که پیگیر گرفتن تاییدیه آنها از فدراسیون‌های جهانی مربوطه هستیم. مشکل تعلیق شنا برطرف شده ، مشکل تیر و کمان 80 – 90 درصد حل شده است، دوچرخه‌سواری هم تقریبا منعی ندارد.

خبرنگاری در واکنش به اظهار نظر افشارزاده گفت: بحث بازگرداندن مدیران برکنار شده چه خواهد شد که وی پاسخ داد : در این نامه‌ی آخر، IOC کمتر به تغییرات فدراسیون‌ها اشاره کرده است. همه باید دست به دست هم دهیم تا از این شرایط بیرون رویم. من هیچ وقت تاکنون در دوران مدیریتم اینقدر تحت فشار نبوده‌ام.

همه باید دست به دست هم دهیم تا از این شرایط بیرون رویم. من هیچ وقت تاکنون در دوران مدیریتم اینقدر تحت فشار نبوده‌ام

افشارزاده اضافه کرد: ما بعد از مجمع عمومی کمیته ملی المپیک اساسنامه را برای IOC ارسال کردیم، اما آنها جوابی ندادند و گفتند که اساسنامه باید طبق اصلاحاتی که ما می‌خواهیم انجام شود. اگر 12 نفر از اعضای مجمع کم می‌شد، 26 فدراسیون المپیکی و 25 نفر شامل نمایندگان فدراسیون‌های غیر المپیکی، اعضای مجمع می‌شدند که در این حالت مجمع شامل 51 نفر بود، اما ما می‌خواهیم مجمعی 63 نفری داشته باشیم. از عباسی تشکر می‌کنم که با روی باز می‌خواهد که کارها انجام شود. ما داریم برای ماندن 12 نفر در مجمع تلاش می‌کنیم.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در واکنش به خبرنگاری که گفت وزارت ورزش و جوانان روز گذشته در خروجی سایتش اعلام کرد که ظرف سه، چهار روز آینده اشکالات اساسنامه رفع خواهد شد و در واکنش به این پرسش که چرا اعضای هیات اجرایی دیروز از جلسه با وزیر ناراحت بیرون آمدند، تصریح کرد: روابط IOC و OCA ما را موظف می‌کند که آنها را بپذیریم. ما منشور المپیک را قبول کردیم. مجامع جهانی به ما احترام می‌گذراند. جلسه دیروز بسیار خوب بود و قرار شد از 15 خرداد به بعد انتخابات برگزار شود. من قول می‌دهم مشکل انتخابات اواخر خرداد حل شود، چرا که آگاهی دارم و می‌دانم که چطور و با رایزنی با چه کسانی مشکل را حل کنم. IOC با ما عناد و کینه‌ای ندارد. یک مقدار مشکل از خود ماست. ما سعی داریم با آگاهی و به صورت مسالمت آمیز اساسنامه را اصلاح کنیم.

بهرام افشارزاده

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اجلاس کپنهاگ در سال 2009 تشکیل شده، کمیته‌ 10 نفره ای برای نوشتن اساسنامه جدید تشکیل شد و یک سال تدوین اساسنامه جدید زمان برد. چرا دو سال این اساسنامه مسکوت ماند و تازه شش ماه قبل در نشست هیات اجرایی از آن رونمایی شد؟ افشارزاده گفت: خود IOC و شورای المپیک آسیا اساسنامه مطلوب ندارند. ما قبول نداریم که اصلاح اساسنامه می توانست سریع‌تر انجام شود !

دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره کم شدن بودجه کمیته ملی المپیک نسبت به سال اخیر یادآور شد: ما بازی‌های کشورهای اسلامی، المپیک نوجوانان و داخل سالن را در پیش داریم. برای موفقیت در این رقابت‌ها مبلغ 75 میلیارد تومان را برآورد کردیم که با این رقم موافقت نشد. ورزش ، مربی و ورزشکار نیاز به تغذیه، اعزام، بلیت هواپیما که چند برابر شده و پوشاک دارند. ارز را روزی با رقم 1226 تومان خریداری می‌کردیم اما حالا باید 3500 تومان بدهیم.

وی در پایان درباره وضعیت بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: ما نامه‌ای را تنظیم ‌کرده‌ایم و برای دبیر کل ستاد بازی‌های کشورهای اسلامی ارسال کردیم. آنها هم به نامه ایران پاسخ دادند و از پیشنهاد ما ابراز خوشحالی کردند اما گفتند که اکنون در مذاکره دوباره با اندونزی هستند تا ظرف شش ماه آینده این بازی‌ها را برگزار کنند. پیش‌بینی می‌کنم که این رقابت‌ها بین ماه‌های مهر و آذر به میزبانی اندونزی برگزار شود.

بخش ورزشی تبیان