تبیان، دستیار زندگی
آلکس فرگوسن پس از حدود ۲۷ سال مربیگری موفقیت‌آمیز در تیم منچستریونایتد، اعلام بازنشستگی کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

27 نکته پس از 27 سال مربیگری موفقیت‌آمیز

آلکس فرگوسن اعلام بازنشستگی کرد


آلکس فرگوسن پس از حدود 27 سال مربیگری موفقیت‌آمیز در تیم منچستریونایتد، اعلام بازنشستگی کرد.


مربی 71 ساله یونایتد‌ها به شایعاتی که در مدت‌ یکی‌، دو روز گذشته در مورد آینده کاری مبهم خود در برخی رسانه‌ها انتشار یافت، پایان داد و اعلام کناره‌گیری کرد.

این مربی در سال 1986 زمام امور شیاطین سرخ الدترافورد را برعهده گرفت و تا به حال آن را در اختیار داشت و به عناوین متعدد قهرمانی در رقابت‌های داخلی و بین المللی رسید.

خواندن نکات زیر از این مربی بزرگ خالی از لطف نیست.

در این سالها مطالب زیادی در مورد او منتشر شده اما شاید این نکات را در مورد او ندانید

1- زمانی که مردم اسکاتلند سرگرم جشن های آغاز سال نوی میلادی بودند، نوزاد الکساندر و الیزابت در 31 دسامبر 1941 در منطقه گووان گلاسکو متولد شد.

الکس فرگوسن

2- الکساندر کوچک همان بدو تولد مورد غسل تعمید قرار گرفت این در خانواده مذهبی فرگوسن چیز عجیب و تازه ای نبود.

3- سال ها بعد الکس کوچک پدرش را مردی آرام معرفی کرد که دوست داشت در سکوت به مطالعه بپردازد،اما او فراموش کرد که اشاره کند پدرش زمانی که عصبانی میشد زیاد هم ساکت نبود .از قدیم گفتن پسر کو ندارد نشان از پدر ...

4- الکساندر نوجوان بعد از تمام کردن مدرسه، به عنوان شاگرد ابزار ساز در شرکت بزرگ Remington Rand مشغول به کار شد.چند سال بعد با تلاش بسیار به موفقیت بیشتری رسید و در قسمت خود به عنوان یکی از افراد بالا رتبه انتخاب شد.

5- در یک تجمع اعتراضی در اوایل دهه 60 الکساندر برای اولین بار دختر جوان زیبایی به نام کتی هولدینگ را ملاقات کرد،که بعدا با همین دختر ازدواج کرد. کی میگوید که داستان های عاشقانه واقعی نیستند ؟!این همان عشق در نگاه اول بود.

6- در کنار کار به عنوان ابزار ساز و قرار های عاشقانه با کتی، فرگی در حال دست و پا کردن نامی برای خود به عنوان مهاجمی گلزن در محافل فوتبالی گلاسکو بود.وی در همین زمان با پیوستن به تیم دانفرملاین و زدن 45 گل در 51 مسابقه به بازیکنی حرفه ای تبدیل شد.

7- در 12 مارچ 1966 وی با کتی هولدینگ ازدواج کرد و با خرید خانه ای در جنوب گلاسکو زندگی مشترکشان را اغاز کردند.این خانه قیمتی 3 هزار پوندی داشت که در ان زمان پول زیادی بود.

8- در فوریه 1972 کتی و الکساندر صاحب دو قلویی به نام های جیسون و درن شدند .البته آن ها چهار سال قبل صاحب اولین پسر خود به نام مارک شده بودند.حالا خانم فرگوسن صاحب سه فرگی کوچک شده بود که باید از آن ها مراقبت و تربیتشان می کرد .این او است که شایسته لقب "سر " است.

الکس فرگوسن

9- فرگی در دوران بازی خود در تیم های کوئینز پارک رنجرز، دانفرملاین، گلاسکو رنجرز، فالکیرک و Ayr یونایتد بازی کرد.

10- در بین سال های 1967 تا 69 که برای رنجرز بازی میکرد به تیم ملی اسکاتلند دعوت شد و در بازی مهم بین منتخب لیگ اسکاتلند و ایرلند یکی از گل های تیمش را به ثمر رساند.

11- در سال 1974 پس از بازنشستگی از فوتبال وی برای خود شغل جدیدی انتخاب کرد ،"دارنده جواز یک بار".و با پس انداز خود باری در گلاسکو خرید و فکر میکنید نام ان را چی گذاشت؟..."Fergies"

12- با فهمیدن اینکه اداره یک بار مشکلات خاص خود را دارد مربیگری در تیم Stirlingshire  را قبول کرد. شور و اشتیاق او باعث شد تا او قرارداد را قبل از امضا کردن کامل نخواند .او هدایت باشگاهی با 8 بازیکن که حتی یک دروازه بان نداشت را قبول کرده بود...

13- جای تعجبی نبود که فرگی این باشگاه را بعد از 5 ماه ترک کرد و با برداشتن یک قدم رو به جلو هدایت باشگاه سنت میرن را به عهده گرفت.وی 4 سال موفق را در اینجا گذراند.

14- در سال 1978 به عنوان مربی ابردیین انتخاب شد و از اینجا بود که به عنوان یک الگو و نمونه موفق برای مربیان جوان فوتبال بریتانیا تبدیل شد.

15- بعد از شکستن سلطه رنجرز و سلتیک و قهرمانی اروپا او پیشنهاد های تیم های ارسنال،تاتنهام و وولوز را رد کرد او فقط یک رویا داشت ،هدایت منچستر یونایتد...

16- رویای فرگی در 5 نوامبر 1986 به حقیقت پیوست.در یک مکالمه تلفنی مارتین ادواردز رئیس وقت یونایتد به الکساندر فرگوسن پیشنهاد هدایت منچستر یونایتد را داد.

در یک مکالمه تلفنی مارتین ادواردز رئیس وقت یونایتد به الکساندر فرگوسن پیشنهاد هدایت منچستر یونایتد را داد.

17- اما نزدیک بود که رویای وی نابود شود زمانی که همسرش کتی از اینکه باید شهر ابردین را ترک کند راضی نبود.ولی فرگی با زبان صاف و نرم و روی خوشش سرانجام وی را راضی کرد.

18- زمانی که وی موافقت کرد که مربی یونایتد شود دستمزدش کمتر از ان چیزی بود که در ابردین میگرفت.یک اسکاتلندی راضی شود از حقوقش بکاهد؟!خب برای هر چیزی که یک بار اولی وجود دارد...

19- در اوایل کار خود وی مشکلاتی با کنترل کردن ستارگان و سبک زندگی آن ها داشت اما به مرور زمان توانست راه و روش خودش را بدست آورد و پیاده کند.

20- بعد از شروع موفقیت هاش و در فصل 94-93 فرگی متوجه شد که همتایش جورج گراهام در آرسنال دو برابر او حقوق میگیرد او هم بعد از فتح دوگانه در سال 1996 تهدید به استعفا کرد . ه هیئت مدیره یونایتد در تصمیمی عاقلانه مبلغی نزدیک به آنچه که او شایسته اش است را به او پرداخت کرد.

الکس فرگوسن

21- بعد از سه گانه باورنکردنی سال 1999 الکس فرگوسن به خاطر خدمتش به فوتبال بریتانیا مفتخر به کسب لقب "سر " شد.

22- جدا از خانواده و فوتبال یکی از علایق فرگی مسابقات اسب سواری است ،ورزش پادشاهان.

او در این ورزش با شاهزادگان و ثروتمندان زیادی رفت و آمد دارد.

23- کسانی که فرگی را از نزدیک می شناسند می گویند او هیچ وقت نان و پنیر نمی خورد!

٢٤- روش بدنام برخورد و عصبانیت فرگی با بازیکنانش به "سشوار"معروف است. البته این فقط شامل بازیکنان نمی شود و بعضی اوقات شامل حال خبرنگاران نیز می شود.

25- با این وجود او حس شوخ طبعی فوق العاده ای دارد .

26- پرونده درگیری او با دیوید بکهام و زدن کفش به صورت بازیکن محبوب انگلیس ها هنوز به شکل رسمی رمزگشایی نشده است.

27- از خوزه مورینیو و گواردیولا به عنوان جانشینان فرگوسن یاد می شود که بعید است هیچکدام به این عنوان برسند. رایان گیگز از همه به این نیمکت نزدیک تر است.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان